۱۱ مهر ۱۴۰۰ | 19:26
کد خبر : 64406

بانک ایران زمین/

رویکرد بانک ایران زمین به مسئولیت های اجتماعی و محیط زیست

با توجه به رو به رو شدن جهان با ویروس کرونا بانک ایران زمین تلاش نمود تا با حمایت های مالی در راه اندازی خط تولید واکسن داخلی کووایران برکت در جلوگیری از پیشروی این بیماری نقش خود را به عنوان یک نهاد انسانی ایفا کند.

به گزارش برداشت روز، با گسترش تکنولوژی و آگاهی اجتماعی در عصر چهارم انقلاب صنعتی، مسئولیت و تکالیف یکایک افراد نسبت به یکدیگر برای ادامه زندگی در کرده خاکی افزایش پیدا کرده است. این مسئولیت ها روز به روز گستره بیشتری از معنا را در بر می گیرند؛ به گونه ای که امروزه مسئولیت های اجتماعی تنها به وظایف انسان ها در قبال یکدیگر خلاصه نمی شود بلکه رابطه انسان و نهاد ها را با زمین، هوا و محیط زیست و مواردی از این قبیل نیز در بر می گیرد. یکی از وجوه پر رنگ مسئولیت اجتماعی، مسئولیت شرکت ها در قبال جامعه و محیطی است) (CSR که درآن فعالیت می کنند. این مسئولیت از تعامل های اقتصادی و مالی فراتر می‌رود و فعالیت‌هایی را در بر می گیرد که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته می‌دارد. در این چهارچوب بانک ایران زمین یکی از شرکت های فعال در وجوه متکسر مسئولیت های اجتماعی در ایران شناخته می شود. بانک ایران زمین در حوزه محیط زیستی، برپایی کمپین “پیک زمین” در روز درخت کاری را در کارنامه خود دارد. در این کنش اجتماعی بانک به جای کسانیکه مایل به کاشت درخت بودند اما شرایط انجام این مهم را نداشتند اقدام به غرس نهال کرد. شیوه کار در این کمپین بدین ترتیب بود که مخاطبین می توانستند با حضور در صفحه اختصاصی این کمپین در اپلیکیشن ویرگول، با نوشتن یک متن از جنس خاطره، داستان و یا یک آرزو دلیلی را برای مراقبت از زمین به دیگران ارائه دهند و اینگونه در این کمپین شرکت کنند. بانک ایران زمین همچنین عضو پویش” سهم من از تالاب ها” است. این پویش برای مراقبت و احیا تالاب ها به وجود آمده است و افرادی که به مبحث تالاب ها و مراقبت و احیای آن ها اهمیت می دهند؛ می توانند عضو این پویش شوند. برگزاری کمپین محیط زیستی” همین یک زمین” دیگر فعالیت بانک ایران زمین بود که به منظور پاکسازی محیط‌ زیست از انواع آلودگی برپا شد، در حاشیه این کمپین مسابقه عکاسی و نقاشی با محوریت حفاظت از محیط‌زیست نیز فعال بود. برپایی کمپین محیط زیستی “یک قطره کمتر” با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف صحیح آب، برپایی پویش محیط ‌زیستی “بلوط ایران ‌زمین” به منظور آگاه سازی جامعه از روند از بین رفتن درختان بلوط جنگل های زاگرس که از سال ۱۳۹۷ شروع شد و هر ساله با آغاز هفته منابع طبیعی از سوی بانک ایران‌زمین برگزار می‌شود نیز از دیگر فعالیت های این بانک در حوزه حفظ محیط زیست در قالب عمل به مسئولیت های اجتماعی خود بوده است. نکته این که بانک ایران زمین در دومین جشنواره “روز جنگلبانی” موفق به دریافت تندیس در راستای حمایت از پویش “من هم یک جنگلبان هستم” شد. بانک ایران زمین همچنین از سومین دوره “جایزه یحیی” که هر سال در مراسم قدردانی از محیط‌ بانان سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایران به محیط بانان برگزیده اهدا می شود، حمایت کرد ( این جایزه به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره محیط ‌بانِ شهید یحیی شاه‌کوه محلی به این عنوان نام گذاری شده است).
تلاش بانک ایران زمین در حوزه مسئولیت های اجتماعی وجود دیگری نیز دارد و آن توجه به موضوع حساس مصرف انرژی در کشور است. میدانیم که مصرف انرژی در ایران ۴ برابر میلانگین جهانی است. جدای از اتلاف منابع ملی به لحاظ اقتصادی، این شیوه مصرف هزینه های اجتماعی و بهداشتی قابل توجهی را نیز متوجه کشور کرده است. از این رو بانک ایران زمین پویش “آلرژی به مصرف انرژی را با هدف مصرف بهینه انرژی و اصلاح الگوی مصرف در محیط کار و خانه در چهارچوب حرکت در مسیر تحقق توسعه پایدار به مورد اجرا درآورده است. همچنین با توجه به رو به رو شدن جهان با ویروس کرونا این بانک تلاش نمود تا با حمایت های مالی در راه اندازی خط تولید واکسن داخلی کووایران برکت در جلوگیری از پیشروی این بیماری نقش خود را به عنوان یک نهاد انسانی ایفا کند. در ادامه عمل به مسئولیت های اجتماعی بانک ایران زمین، با پیوستن به پویش “ایران مهربان” در سال ۱۳۹۹ سرپرستی ۱۰۰۰ کودک یتیم و محسنین و در سال ۱۴۰۰نیز سرپرستی ۱۰۰۰ کودک یتیم و محسنین دیگر را نیز به عهده گرفت و در مجموع در حال حاضر سرپرست ۲۰۰۰ کودک است.

 

لباسکار صنعتی کسا