۲۸ تیر ۱۴۰۰ | 20:00
کد خبر : 57060

در راستای سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت و با راهبری ایمیدرو انجام می شود؛

طرح انتقال آب خلیج فارس به استان فارس؛ گام اساسی تامین پایدار آب استان

پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان های مختلف کشور با حمایت های وزارت صمت و راهبری ایمیدرو وارد فاز جدیدی از توسعه شده است و علاوه بر شتاب گیری عملیات لوله گذاری خط انتقال آب به مناطق صنعتی همچون منطقه لامرد، ایمیدرو به عنوان نخستین خریدار تضمینی آب معرفی شد. خبرهای جدید از پروژ فوق حاکی است؛ اینبار لامرد میزبان خط انتقال آب از خلیج فارس(منطقه ویژه پارسیان) شده است. این خط به طول 67 کیلومتر با ظرفیت خط ۶۰ میلیون مترمکعب در مدت 2 سال اجرا می شود.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، مسئولان استان فارس در جریان برگزاری آیین رسمی لوله گذاری طرح که ۲۶ تیرجاری انجام شد، از نقش اثرگذار ایمیدرو به عنوان نخستین خریدار امضاءکننده خرید تضمینی آب قدردانی کردند و قرارداد ایمیدرو با سرمایه گذار پروژه را الگوی مناسبی برای سایر صنایع استان فارس دانستند.

عملیات اجرایی این طرح در افق بلند مدت با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان فارس در اول اسفند ۹۷ آغاز شد که تاکنون ۲٫۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری از ۵٫۷ میلیون مترمکعب خاکبرداری پروژه انجام شده است.

حدود ۳۰ کیلومتر (از سمت لامرد به پارسیان) از ۶۷ کیلومتر (کل مسیر) خط انتقال آب، آماده اجرای کانال‌زنی برای لوله‌‎گذاری است و عملیات لوله‌گذاری در حدود یک کیلومتر آغاز شده است.

در فاز نخست بهره‌برداری، آب خلیج فارس پس از شیرین‌سازی از آبگیر ساحل بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) توسط خط لوله (به طول ۶۷ کیلومتر) به منطقه ویژه اقتصادی لامرد منتقل می‌‌شود و با طراحی این خط نیز انتقال آب به دیگر مناطق استان فارس امکان‌پذیر است.

قرارداد سرمایه‌گذاری و فروش آب در اسفندماه ۹۷ با سرمایه گذار بخش خصوصی امضا شده بود که در راستای آن، این قرارداد شماره یک پس از برگزاری ۲۵ جلسه تخصصی در سازمان ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرمایه‌گذار منعقد شد که در تحقق آن وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو نقش برجسته ای داشتند و این قرارداد سبب شد تا عملیات لوله گذاری و احداث تاسیسات آب شیرین کن در سایت انرژی بر پارسیان شتاب گیرد.

برپایه الحاقیه این قرارداد، خرید ۴٫۲۵ میلیون مترمکعب آب (چهار و بیست و پنج میلیون متر مکعب) در سال توسط منطقه ویژه اقتصادی لامرد تعهد شده که آب را به صورت پلکانی از سرمایه‌گذار بخش خصوصی خریداری می‌کند.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را برای پیش خرید آب در طول مدت ساخت به سرمایه گذار پرداخت می‌کند.

براساس جزییات فنی و طراحی پروژه، قطر خط لوله هزار میلی متر و ظرفیت خط ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است.

حجم کل سرمایه‌گذاری پروژه از سوی سرمایه‌گذار، ۱۷هزار میلیارد ریال (۷ هزار میلیارد ریال خط انتقال آب و ۱۰ هزار میلیارد ریال آب شیرین کن) اعلام شد.

مدت زمان اجرای پروژه ۲ سال است که ۳۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۰ نفر در دوران بهره‌ برداری مشغول به کار می‌شوند.

تاسیسات آب شیرین کن در مساحت تقریبی ۶٫۳ هکتار در سایت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) واقع است که ظرفیت شیرین‌سازی سالیانه ۱۵ میلیون مترمکعب در فاز نخست را دارد. حمایت ایمیدرو سبب شتاب‌گیری طرح انتقال آب خلیج فارس به فارس شد موسی موسوی نماینده مردم لامرد و مهر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مشارکت ایمیدرو در فعال شدن طرح انتقال آب خلیج فارس، گفت: اگر طرح فوق به‌ موقع انجام شده بود ما طی ۲ سال گذشته شاهد افتتاح این پروژه ‌بودیم، اما در اجرای طرح توقف و فرصت‌سوزی صورت گرفت؛ که با حل مشکلات و امضای قرارداد خرید تضمینی آب از سوی ایمیدرو، از این پس شاهد اجرای سریع پروژه خواهیم بود.

وی در جریان اعلام خبر مشارکت سازمان ایمیدرو در انعقاد قرارداد با سرمایه گذار، از نقش رئیس هیات عامل ایمیدرو قدردانی کرد و حمایت آنها برای تداوم و اجرای تعهدات به سرمایه‌گذار را خواستار شد.

اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس بدون مشارکت صنایع توجیه پذیر نیست

رئیس شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس نیز گفت: وزارت صمت و ایمیدرو به عنوان متولی مناطق ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان، مصرف آب صنایع مناطق متبوعش در لامرد و پارسیان را سالیانه حداقل حدود ۸ و نیم میلیون مترمکعب اعلام کرده است و خوشبختانه به عنوان نخستین خریدار آب خلیج فارس با سرمایه گذار پروژه، الحاقیه شماره یک قرارداد، امضا شد.

محمدرضا رضازاده با اشاره به نقش مدیران سابق و کنونی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که با نگاه توسعه ای و تخصصی، قرارداد خرید تضمینی آب خلیج فارس را با سرمایه گذار منعقد کردند، قدردانی کرد.

لباسکار صنعتی کسا