۱۵ تیر ۱۴۰۰ | 20:45
کد خبر : 55430

​فولاد هرمزگان و گذر از موانع با استراتژی ۱۴۰۲

ثبت رکوردهای تولید، افزایش فروش داخلی و صادراتی و... باعث شد تا چشم انداز 1402 فولاد هرمزگان برای سهم خواهی بیشتر از بازار داخلی خارجی تدوین و در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش برداشت روز،

فولاد هرمزگان و گذر از موانع با استراتژی ۱۴۰۲

تصاحب سهم بیشتر از بازار داخلی و حضور پررنگ تر در بازار صادراتی، رقابت بین فولادی ها را سخت خواهد کرد. همین موضوع اهداف جدید را پیش پای تولیدکنندگانی همچون فولاد هرمزگان قرار می دهد تا سهم خود از بازار داخلی و خارجی را افزایش دهند. اما این برنامه در چه حوزه ای از تولیدات هرمزگان باید تقویت شود؟

درواقع استراتژی فولاد هرمزگان برای تحقق این هدف در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ باید بر چه ریلی سوار و در مسیر توسعه حرکت کند.

در شروع این مسیر فولاد هرمزگان توانمندی های خود را ترسیم و براساس آن، اهداف پیش رو را مشخص و در نهایت محقق خواهد کرد.

اما این مسیر از کدام نقطه کلید خواهد خورد؟

تولید اسلب های عریض در مجموعه فولاد هرمزگان را باید نقطه اوج این استراتژی دانست. سومین تولید کننده فولاد کشور با تولید این محصول به سراغ ارزش افزوده بیشتر رفته با ثبت رکوردهای پی در پی خود را به هدف پیش رو نزدیک می کند. درواقع ثبت این رکودها به رخ کشاندن توانایی های این مجموعه در چشم رقیب است و نشان می دهد این سهم خواهی با سرعت بالایی در حال انجام است.

فولاد هرمزگان از سال گذشته افزایش تولید و گذر از ظرفیت اسمی تولید را در دستور برنامه های خود قرار داده تا با بهره گیری از پتانسیل جغرافیایی خود یعنی دسترسی به آب های آزاد نقش صادراتی خود در صنعت فولاد را افزایش دهد.

این استراتژی در سایه هدفی بزرگتر یعنی تبدیل شدن به قطب سوم فولادی کشور قرار گرفته است، اما با وجود عملکرد رو به رشد این مجموعه در افزایش تولید و صادرات، موانعی بر سر راه وجود دارد که می تواند سرعت قطار توسعه را کاهش دهد و این درست جایی که است مدیران باید با تدبیر فولاد هرمزگان را از گردنه مشکلات رد کرده و تحقق اهداف را عملی کنند.

مواد اولیه مشکلی برای فولادی ها

کمبود مواد اولیه امروز مشکلی پیش پای تمام واحدهای فولادی است که در تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ نقش آفرین هستند. این موضوع می تواند بر روند فعالیت تولید فولاد هرمزگان نیز اثر گذار باشد. بی تردید در تدوین استراتژی هرمزگان تا ۱۴۰۲، موضوع تامین مواد اولیه در نظر گرفته شده است. شاید این موضوع را بتوان از مزیت های چشم اندازهای کوتاه مدت تولید دانست. زیرا فولاد هرمزگان به جای تدوین برنامه بلند مدت افزایش تولید و صادرات از برنامه های کوتاه مدت استفاده کرده که بازدهی بیشتری به همراه دارد و می تواند نقشی مهم در استقبال سهامداران از نماد «هرمز» داشته باشد.

برق، شمشیر دولبه بر گردن فولادی ها

هرچند فولاد هرمزگان در تلاش است طی ۲ سال آینده با افزایش تولید سهم داخلی و خارجی خود از بازار را افزایش دهد اما در این میان چالش افزایش قیمت حاملان انرژی و همچنین قطع شدن برق می تواند سرعت گیری در مسیر توسعه باشد.

افزایش قیمت حاملان انرژی در سال جاری نقش مستقیم بر قیمت تمام شده دارد، اتفاقی که قدرت رقابتی را تحت تاثیر قرار دهد. از سویی دیگر قطع شدن برق در فصل تابستان و همچنین قطع گاز در فصل زمستان از مواردی است که می تواند این استراتژی را با چالش همراه کند.

امروز ابلاغییه کاهش مصرف برق در برخی از ساعات روز در واحدهای فولادی همچون شمشیر دو لبه ای است که شاهرگ تولید در این صنعت را نشانه گرفته است. در نتیجه هرمزگان برای تحقق این استراتژی باید تمامی جوانب را در نظر گرفته باشد.

سودای قطب سوم فولاد محقق می شود

در حال حاضر واحدهای فولادی در رقابتی شدید با یکدیگر هر کدام به دنبال دستیابی به قطب های تولید هستند. در این میان اما سنگ آهنی ها نیز از غافله جا نمانده و با توسعه زنجیره ارزش به دنبال سهم خواهی در صنعت فولاد هستند. اما فولاد هرمزگان با برنامه ریزی های صورت گرفته که بخشی از آن در افزایش تولید و ثبت رکوردهای ماهانه قابل رویت است و با دسترسی به آب های آزاد که هم صادرات و هم در زمان بحرانی واردات مواد اولیه را مهیا می کند، بیش از پیش به هدف نهایی خود یعنی دستیابی به جایگاه سوم قطب تولید، نزدیک می شود. حال برنامه های کوتاه مدت مانند استراتژی ۱۴۰۲ می تواند انرژی برای رسیدن به هدف کلی را افزایش دهد. اما همانطور که اشاره شد در این مسیر موانعی وجود دارد که می تواند سرعت این توسعه را کاهش دهد. گذر از این موانع نیازمند برنامه راهبردی و هدایت تخصصی خواهد بود.

منبع: تیتر۲۰

لباسکار صنعتی کسا