۱۰ اسفند ۱۴۰۱ | 20:27
کد خبر : 121191

سخنگوی وزارت صمت مطرح کرد:

وزارت صمت به وعده حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال عمل کرد/ بزودی ۵۰۰ هزار خودروی داخلی عرضه می‌شود

سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر اینکه در انتهای امسال با تکیه بر ابرازهای واردات خودرو، عرضه سنگین خودروهای داخلی و واردات خودرو از مناطق آزاد، با آرامش در بازار خودرو روبرو خواهیم بود، اعلام کرد که این وزارتخانه به وعده خود در خصوص حذف قرعه‌کشی تا پایان امسال عمل کرد.

به گزارش برداشت روز، : «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل وزارت صمت برگزار شد، در مورد شایعاتی که در مورد ودیعه ۵۰۰ هزار تومانی مطرح شده بود، گفت: اگر پرسش این باشد که دولت قصد دست بردن در آن را دارد، که جواب آن مشخص است که در حساب شخص است و کسی نمی‌تواند در آن دست ببرد اما اگر پرسش این است که تاثیر مقدار کل که از این منابع بدست می‌آید، چیست؟ باید اعلام کرد که قطعا کاهش تورم است.

وی در توضیح این مساله اظهار کرد: نقدینگی بسیاری که در ایامی پایان سال و به‌طور عرف در جامعه به شدت افزایش پیدا می‌کند، را می‌توانیم با این شیوه جمع کنیم که خاصیت ضد تورمی بسیار مناسبی دارد.

واکنش در خصوص خودروهای اقتصادی

سخنگوی وزارت صمت در مورد خودروی اقتصادی اینگونه توضیح داد: خودروی اقتصادی در دنیا تعریف دارد و خودروهایی که در شرایط فعلی برای واردات روی آن تمرکز داریم، خودروهای اقتصادی است. در این بین مساله این است که وقتی خودرویی با قیمت ۸-۹ هزار یورویی تبدیل به ریال می‌شود، این نرخ خودرو را از اقتصادی بودن، دور می‌کند که بخشی از آن دست وزارت صمت نیست.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر، طبق وعده و صحبت قبلی، درحال وارد کردن خودروی اقتصادی هستیم اما اتفاق دیگری در حال رخ دادن است که آن تبدیل قیمت به ریال است. وقتی قدرت خرید جامعه در ۱۰ سال کاهش یافته است، اقتصادی بودن این خودرو را به چالش می‌کشد.

ابزارهای تنظیم بازار خودرو

قالیباف با بیان اینکه ۳ ابزار دیگر برای تنظیم بازار وجود دارد، تاکید کرد: یکی از این ابزارها، واردات خودرو است که توضیح کامل آن توسط آقای ضیغمی داده شد و ابزار دیگر تولید داخل است.

وی اضافه کرد: قرار است امسال عرضه سنگین توسط تمام خودروسازهای خصوصی به همراه ایرانخودرو و سایپا، در سامانه‌ای که ثبت‌نام واردات خودرو در آن انجام می‌شود، صورت گیرد.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه یادآور شد: نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که قصد داشتیم بحث واردات خودرو تمام شود، تکلیف مردم با این موضوع معلوم شده و متقاضیایی که خودرو وارداتی می‌خواهند، ثبت‌نام نهایی را انجام دهند و پس از آن عرضه خودرو داخلی صورت گیرد؛ به همین دلیل اخبار عرضه خودروی داخلی با تاخیر انجام شد. در این زمینه هفته آینده هم اطلاعیه و هم عرضه‌ها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، در مورد خودروهای داخلی اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه ابزار سوم، واردات خودرو از مناطق آزاد است، تاکید کرد: طبق مصوبه دولت، افرادی که دارای خودرو در مناطق آزاد هستند، می‌توانند با پرداخت تمامی حقوق ورودی و عوارض، خودرو خود را به صورت پلاک ملی به سرزمین اصلی بیاورند که این اتفاق مقدار قابل توجهی از خودرو را تامین می‌کند.

آرامش خوب در بازار خودرو در پایان سال‌جاری

قالیباف همچنین به این موضوع مهم اشاره کرد که بازار خودرو در انتهای امسال با ابرازهای واردات خودرو، عرضه سنگین خودروهای داخلی و واردات خودرو از مناطق آزاد، با شرایط بسیار خوبی از بابت عرضه خودرو مواجه بوده که انتظار می‌رود آرامش خوبی داشته باشد. مطمئنا در سال آینده و با افزایش عرضه‌ها، این آرامش بیشتر خواهد شد.

وی در مورد اینکه عرضه داخلی با چه قیمتی خواهد بود؟، اظهار کرد: عرضه داخلی با قیمت شورای رقابت است؛ یعنی درحال حاضر شورای رقابت قیمت‌گذار است و با همان قیمتی که از سوی این شورا اعلام می‌شود، عرضه‌ها در سامانه ارائه خواهد شد. سازکار آنهم تقریبا مشابه گذشته است، مانند نداشتن پلاک، گذاشتن ودیعه و … بوده که اطلاعات جزئی‌تر این مساله هفته آینده اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که آیا ودیعه این خودروها ۱۰۰ میلیون تومان است؟، تصریح کرد: خودرو به خودرو با هم متفاوت هستند و باید در این زمینه قیمت‌های شورای رقابت را داشته باشیم ولی معادل و حدود نصف قیمت خودرو را برای ودیعه و مسدود کردن در نظر می‌گیریم.

قرعه‌کشی خودرو حذف می‌شود، وزارت صمت به وعده‌اش عمل کرد

وی با بیان اینکه تعداد عرضه این خودروها بالای ۵۰۰ هزار دستگاه است و قرعه‌کشی حذف می‌شود، خاطرنشان کرد: خبر دیگری را که باید اعلام کنم این است که طبق وعده وزارت صمت که قرعه‌کشی تا پایان امسال حذف می‌شود، با ثبت‌نام خودروهای داخلی در این سامانه با تعداد بسیار زیاد بالای ۵۰۰ هزار دستگاه و ۱۰۰ هزار دستگاه وارداتی، دیگر چیزی تحت عنوان قرعه‌کشی نخواهیم داشت.

قالیباف در مورد اینکه اگر میزان تقاضا از میزان عرضه یک خودرو بیشتر باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟، تصریح کرد: با سازکار جدید، لیست انتظار تعریف شده است یعنی بعد از مشخص شدن نوبت افراد پس از فرآیند قرعه‌کشی، فرد می‌تواند در نوبت ۳ ماه خودروی خود را تحویل بگیرد و اگر در رتبه‌های پایانی باشد، در مدت زمان بیشتر (یک سال تا ۲ سال) خودروی خود را تحویل خواهد گرفت. در این رابطه لیست انتظار وجود دارد نه قرعه‌کشی.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه به دلیل اینکه میزان تقاضا مشخص نیست، طبیعی است نمی‌توانیم زمان نهایی تحویل را مشخص کنیم اما با توجه به عرضه‌هایی که صورت می‌گیرد، بعید است تقاضاهای نجومی وارد این سامانه شود. در این زمینه فکر می‌کنم تحویل خودروها در فاصله زمانی ۳ ماه تا یک ساله انجام شود اما اگر برای یک مدل خودرو تقاضای زیادی مطرح شود، شاید شرایط متفاوتی داشته باشد.

قیمت نهایی خودروی داخلی توسط شورای رقابت مشخص می‌شود

سخنگوی وزارت صمت با تاکید براینکه همه خودروسازی‌های داخلی تاکنون برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کردند به‌غیر از گروه بهمن‌، تاکید کرد: قیمت نهایی توسط شورای رقابت مشخص می‌شود. البته در زمان بارگزاری خوردو و انتخاب توسط متقاضیان، قیمت از شورای رقابت دریافت و در سامانه منتشر می‌شود.

وی درمورد این ابهام که در گذشته هم عرضه گسترده خودروی داخلی انجام شد اما به دلیل کسری و نبود قطعه، با حجم بسیاری از خودروهای ناقص روبرو شده بودیم، اظهار کرد: در خصوص عرصه ۵۰۰ هزار خودروی داخلی، ابتدا برنامه فروش از خودروسازان دریافت شد و براساس آن ظرفیت فروش در سامانه گذاشته شد؛ پس این تعداد براساس ظرفیت اعلامی از سوی خودروسازان، مشخص شده است.

قالیباف همچنین در مورد عرصه خودرو در بورس گفت: از نظر وزارت صمت اگر کسی خواست خودرویی را در بورس عرضه کند، مشکل وجود ندارد ولی براساس قانون، شورای رقابت و … خواهد بود اما این ۵۰۰ هزار خودرو، در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهد بود.

لباسکار صنعتی کسا