۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | 10:16
کد خبر : 118484

معاون وزیر صمت خبر داد:

حمایت از صنایع کوچک در برنامه هفتم توسعه

برداشت روز- پریناز پوره:مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه هنوز مصوب نشده از ارایه بسته حمایتی از صنایع کوچک در قالب این برنامه به مجلس خبر داد.

به گزارش برداشت روز،نشست خبری علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی به مناسبت دهه فجر دوشنبه ۱۷ بهمن برگزارشد.

رسولیان در این نشست در پاسخ به خبرنگار برداشت روز مبنی بر اینکه سهم شرکت درقالب برنامه هفتم توسعه برای توسعه صنعتی چیست و قرار است در این برنامه در پایان به کجا برسیم، بیان کرد: پیشنهادات خوب و جامعی خصوصا در مورد صنایع کوچک ارایه داده ایم و قرار است یک بسته حمایتی صنایع کوچک تدوین شود. وی همچنین با اشاره به جلسه ای که با نمایندگان مجلس در این خصوص صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که این پیشنهادات در برنامه هفتم توسعه درج و مصوب شود.

وی اضافه کرد:پیشنهادات ما عمدتا شامل تمرکز بر صنایع کوچک، تمرکز بر زیر ساخت های صنعت، تمرکز بر باز چرخانی آب است . رسولیان گفت: برای اینکه یک تولید اتفاق بیفتد نیاز به تامین مالی، تامین زیر ساخت و توسعه فناوری است که همه اینها نیازمند سیاستگزاری جدی در برنامه هفتم توسعه است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در ادامه این نشست با بیان اینکه ۶۳ شهرک خصوصی درکشور وجود دارد، برنامه ریزی برای راه اندازی ۵ شهرک انرژی خورشیدی در هر استان خبر داد و گفت: درباره زمین‌هایی که فعالیت تولیدی در آن‌ها شروع نشده، امسال ۸۸ جلسه حل اختلاف برگزار و تاکنون۸۰۰ هکتار فسخ داوری شد که تاکنون ۴۶۶ هکتار راپس گرفته‌ایم.

همچنین به گفته این مقام مسئول از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۶۶ واحد جدید در شهرک های و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیده که منجر به ایجاد ۳۳ هزار شغل جدید شده است.

وی همچنین از صادرات ۲۴ میلیون دلاری کنسرسیومهای صادراتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی در سال جاری خبر داد که عمده صادرات آنهامحصولات غذایی، خشکبار، شیرینی، کفش و غیره به کشورهای همسایه و همچنین روسیه بوده است.

رسولیان در خصوص سهم شهرک های صنعتی در آلودگی محیط زیست و برنامه شرکت برای رفع آن بیان کرد: هر واحدی که در شهرک های صنعتی و خوشه های تحت پوشش این شرکت، آلایندگی زیست محیطی داشته باشد مشمول جرائمی از ۱ تا ۵/۱ درصد از کل فروش آن واحد می شود. این جریمه رقم بسیار سنگینی است و بنگاه ها برای این که مشمول این جریمه نشوند مواردی را که لازم است در جهت رفع آلایندگی محیط زیست رعایت کنند را مد نظر قرار می دهند. ممکن است برخی کارخانه ها هم این موارد را رعایت نکنند و در این صورت جریمه سنگین بدون هیچ اغماضی به آنها تحمیل می شود و این جریمه ادامه پیدا می کند تا زمانی که ناچار شوند رفع آلایندگی را انجام دهند.

وی افزود: باید تاکید کنم که یکی از بخش هایی که در حوزه رفع آلودگی محیط زیست بسیار جدی و فعالانه عمل می کند شهرک های صنعتی هستند به نحوی که بیش از ۲۵۹ تصفیه خانه با هزینه های سنگین در این شهرک ها راه اندازی شده است. نگهداری این تصفیه خانه ها هم هزینه های بسیار بالایی دارد که ما این هزینه را برای حفظ محیط زیست تقبل می کنیم. در بازدیدهایی که آقای رئیس جمهور از شهرک های صنعتی داشتند هم بیشترین اعتباری که تخصیص پیدا کرد به راه اندازی و تجهیز تصفیه خانه ها بوده است.

لباسکار صنعتی کسا