۰۳ بهمن ۱۴۰۱ | 20:23
کد خبر : 116720

به بهانه پایان سال مالی سنگ آهن گهر زمین:

«کگهر» در سال ۱۴۰۱ عملکردی خیره‌کننده از خود برجای گذاشت

شرکت سنگ‌آهن گهر زمین با داشتن بزرگ‌ترین ذخیره سنگ‌آهن خاورمیانه همواره تلاش دارد تا با اجرای پروژه‌های به روز شده و حائز اهمیت موجب شده تا عملکردی خیره کننده را از «کگهر» در مدت یک سال مالی را شاهد باشیم. سنگ آهن گهرزمین قصد دارد تا با حمایت از تولیدات داخلی قطعات و تجهیزات، سهم خود را از تولیدات و حلقه‌های ارزشی آن افزایش دهد.

به گزارش برداشت روز، : سنگ آهن گهر زمین بزرگترین ذخیره سنگ آهن ناحیه معدنی گل گهر می باشد که در راستای دستیابی به اهداف شرکت مبنی بر نقش پررنگ در تولیدات معدنی با بهره برداری از این ذخایر مسیری روشن و شفاف را با اجرای طرح های توسعه ای در اقتصاد ملی را دنبال می‌کند. انتفاع و سود حاصله از اجرای طرح‌ها و برنامه‌های گهرزمین حتی در حوزه استفاده از تولیدات داخلی تجهیزات و قطعات، علاوه بر افزایش درآمد، اشتغالزایی را خصوصا برای بومیان این منطقه به همراه دارد.

بررسی بازارها نشان می‌دهد که بهای سنگ‌آهن همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و به بالاترین سطح قیمتی در ۶ماه گذشته رسیده است. بهبود تقاضا به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین و رشد فعالیت اقتصادی این کشور به علت بازگشایی‌ها همزمان با افزایش نگرانی‌ها از کاهش عرضه از عوامل اصلی این رشد قیمتی عنوان شده است.

نگاهی کوتاه به عملکرد و دستاوردهای شرکت سنگ آهن گهر زمین در سال جاری نشان می‌دهد که مسیر «کگهر» به سوی افزایش تولید در کنار ارتقای زنجیره ارزش در منطقه گل‌گهر برنامه‌ریزی شده است. عملکرد این شرکت در سال جاری مسیر توسعه و یک انقلاب معدنی را به ما می‌شناساند که خبر از حمایت‌های بیش از پیش سهامداران گهرزمین در تدوین برنامه‌های از پیش‌تعیین شده توسط مدیریت و طراحان برنامه‌ای این مجموعه بزرگ معدنی ایران دارد.

بر اساس آمارها، کگهر، در ۲ ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۰ حدود ۳۷۵۰ میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات خود کسب کرده بود، سال مالی جدید خود را با رشد فروش ۵۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته آغاز کرد. در این راستا، شرکت سنگ آهن گهر زمین از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ موفق به تولید ۵ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۸۷۲ تن کلوخه سنگ آهن، ۲ میلیون و ۵۸ هزار و ۵۷۵ تن کنسانتره سنگ آهن، ۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۳۹۵ تن سنگ آهن دانه بندی و یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹ تن گندله شد.

محصولات شرکت شامل کلوخه، سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره و در آینده نزدیک گندله می باشد که در مورد محصول کنسانتره فروش شرکت هم داخلی و هم صادراتی بود.

مجموع کل ذخیره قطعی و احتمالی معدن سنگ آهن گهر زمین بر اساس آخرین مطالعات تخمین ذخیره معدن بالغ بر ۶۰۰ میلیون تن و همچنین متوسط عیار عنصر Fe کل ذخیره ماده معدنی ۵۳درصد برآورد گردیده است. ذخیره محاسبه شده معدن شرکت سنگ آهن گهر زمین ۴۹۶ میلیون تن قطعی و ۱۴۷ میلیون تن احتمالی می باشد. شرکت سنگ‌آهن گهر زمین درصدد است تا جهت تامین خوراک کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی، ظرفیت استخراج توده معدنی خود به میزان ذخیره ۶۰۸ میلیون تن را تا ۲۵ میلیون تن در سال افزایش بدهد.

گهر زمین با رفع مشکلات خطوط کنسانتره سازی خود توانست در سه ماه اول سال میزان تولید را ۳۵ درصد افزایش دهد. و این افزایش تولید، تامین مواد اولیه در حلقه های بعدی را آسان تر می کند اما نتیجه مهم این اقدام درآمد ۶۳ هزار میلیارد ریالی در سال را به دنبال داشته است. این شرکت در دوره مذکور تلاش کرد تا خط سوم کنسانتره سازی را هم وارد تولید کند تا میزان تولیدات در این مرحله بیشتر شود. این خط با ظرفیت ۲ میلیون تن توانسته میزان اشتغالزایی در این مجموعه را افزایش و آن را به عدد ۶ هزار نفر برساند.

بر همین اساس، شرکت گهرزمین ۴ ابر پروژه را آغاز کرده که این پروژه ها بر میزان درآمدها، سوددهی و اشتغالزایی نقش مهمی دارد. ساخت ۲ واحد مگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت ۳/۴ میلیون تن، کارخانه ذوب و ریخته گری به ظرفیت ۳ میلیون تن، کارخانه نورد گرم (فولاد آلیاژی) به ظرفیت ۳ میلیون تن و ساخت ۲ واحد نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت هر کدام ۵۰۰ مگاوات پروژه هایی هستند که می توانند موجب افزایش سهم گهر زمین در بازار زنجیره ارزش شوند.

درباره واگذاری معدن شماره ۳ نگرانی هایی مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت کارخانه به دلیل نبود مواد اولیه طی سال‌های آتی وجود داشت، اما گهر زمین تلاش کرده تا با توسعه فعالیت های خود در حوزه توسعه اکتشافات این نگرانی را برطرف کند.

بهره برداری آنومالی شماره ۳ به عنوان بزرگترین آنومالی با ذخیره ای بالغ بر ۶۴۰ میلیون تن به شرکت سنگ آهن گهر زمین واگذار گردیده است. قدیمی ترین توده بهره برداری شده از گل گهر، توده شماره ۱ است که طی انجام مطالعات گسترده اکتشافی و طراحی

و آماده سازی های معدنی، این توده، به دلیل نتایج اکتشافات مقدماتی امیدوار کننده تر و نزدیکی ماده معدنی به سطح زمین به طریق روباز استخراج می شود.

براساس این گزارش، مبلغ کل فروش در شش ماهه مالی جدید تا خرداد سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد رشد را تجربه کرد که بر اثر بهره‌برداری از پروژه ۵ میلیون تنی گندله شرکت در سال مالی جاری است. افزایش مقداری فروش و ارزش افزوده تولید گندله بر افزایش مبلغ فروش شرکت اثر مهمی گذاشته و دلیل کاهش مقدار فروش دیگر محصولات کگهر تا حدودی به جهت استفاده این محصولات در فرایند تولید گندله است. مجموع فروش گهر زمین در این مدت با رشد ۵۸درصدی به مبلغ ۹۵هزار و ۷۸۵ میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال اعلام شد که ۷هزار و ۳۲۱ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال آن مربوط به درآمدهای صادراتی بوده است.

افزایش حجم تولید آب حاصل از احداث سد باطله، افزایش دوبرابری ظرفیت انبار ریلی، کاهش هزینه های حمل و نقل با احداث جاده های دسترسی به گهرزمین، صرفه جویی ۶۵ درصدی (حدود ۳۰۰ میلیون تومان) در بهسازی جاده ریلی از جمله دستاوردهای شرکت سنگ آهن گهرزمین بوده است.

طبق بررسی ها، سنگ آهن گهرزمین برای اجرای عملیات باطله برداری و استخراج معدن با شرکت نگین گهرخاورمیانه قرارداد ۵٫۶ هزار میلیارد تومانی بسته است که طبق آن سقف مبلغ دوره یک‌ساله سوم معادل ۵٫۶ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

بر اساس بررسی ها و گزارشات، کلوخه سنگ آهن از ابتدای سال مالی شرکت سنگ آهن گهرزمین تا پایان ۳۰ شهریور ماه سال جاری، حدود ۱۱ میلیون و ۹ هزار و ۵۴۸ تن تولید شده که از این رقم ۴ میلیون و ۷۰۷ هزارو ۱۹۸ تن آن به فروش رسید و تعداد تولید کنسانتره سنگ آهن ۴ میلیون و ۶۴۴ هزارو ۴۲۶ تن بوده است که از این رقم ۶۰۰ هزار و ۸۵ تن آن بفروش رسید.

کنسانتره سنگ آهن صادراتی از ابتدای سال مالی گهر زمین تا ۳۰ مهر ماه سال جاری ۴۴ هزارو ۵۹۳ تن که کل مبلغ فروش آن ۲,۲۲۱,۶۸۸ میلیون ریال و فروش صادراتی گهر زمین از ابتدای سال مال تا پایان مهر ماه ۱۴۰۱، حدود ۴۴,۵۹۳ و مبلغ کل فروش ۲,۲۲۱,۶۸۸ بوده است.

میزان گندله تولید شده تا پایان ۳۰ شهریور ماه سال جاری ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۵۳۲ تن بوده که این مقدار با افزایش ۹۲ هزار و ۱۱۸ تنی در پایان مهر ماه ۱۴۰۱ به ۲ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۶۵۰ تن رسیده است. همچنین میزان فروش گندله تا پایان شهریور ماه ۶۴۵ هزارو ۶۳ تن بوده است که این رقم در پایان مهر ماه سال جاری با ۱۰۸ هزار و ۴۵۰ تن افزایش به ۷۵۳ هزارو ۵۱۳ تن رسیده است.

براساس این گزارش و به استناد آمار سامانه کدال، شرکت سنگ آهن گهر زمین از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ موفق به تولید ۱۳ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۱۱۱ تن کلوخه سنگ آهن، ۶ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۸۰۹ تن کنسانتره سنگ آهن، ۹ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۷۶۷ تن سنگ آهن دانه بندی و ۳ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۶۶۹ تن گندله شد.

کگهر، پس از ثبت رشد تابستانی در افزایش فروش محصولات خود، موفق شد با تولید ۳۳ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۳۵۶ تن محصول سال مالی خود که از اول دی‌ سال گذشته آغاز و تا پایان آذرماه ۱۴۰۱ است را با رشد ۳۶.۳ درصدی در فروش به پایان برساند.

این عملکرد فروش در حالی به ثبت رسید که سنگ آهن گهرزمین برای اولین بار در کشور برای کنسانتره و گندله تولیدی خود استانداردهای لازم را از انگلستان اخذ کرده که خود گامی مهم در برندسازی محصولات معدنی و افزایش صادرات است که در نهایت میزان درآمدهای این شرکت از مسیر فروش محصول را افزایش دهد.

رشد کمی و کیفی محصولات سنگ آهن گهر زمین سبب شده تا این شرکت علاوه بر یک پایان خوب برای سال مالی خود، موفق به دریافت گواهی استاندارد محصول شده که کمک شایانی برای افزایش فروش محصولات این شرکت و توسعه صادرات است. موضوعی که می‌تواند به عنوان یک خبر خوب برای سهامداران «کگهر» باشد.

 

لباسکار صنعتی کسا