۲۷ دی ۱۴۰۱ | 21:38
کد خبر : 116087

بلاک چین و آینده صنعت بانکداری

بلاک چین چیست، چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟ این‌ها سوالات متداولی هستند که در مورد این فناوریِ انقلابی پرسیده می‌شود.

پایگاه خبری برداشت روز-پریناز پوره: بلاک چین یک فناوری جدید است که امکان ثبت اطلاعات به صورت دائمی و بدون امکان تغییر را فراهم می‌کند.

این فناوری در حقیقت نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می‌شوند، توزیع شده است. به دلیل بهره بردن از رمزنگاری و ثبت آن در همه کامپیوترهای شبکه، سوابق ثبت‌شده قابل هک یا حذف نیستند.
به زبان ساده، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.
بیت کوین و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، مهم‌ترین و موفق‌ترین کاربرد فناوری بلاک چین هستند. به عنوان مثال، در بیت کوین با استفاده از این فناوری امکان تقلب، دوبار خرج کردن پول و برگشت تراکنش‌ها از بین می‌رود.

اما این فناوری می‌تواند به جز ارزهای دیجیتال، کاربردهای زیاد دیگری هم داشته باشد و هر کجا نیاز به فضایی برای ذخیره داده و از بین بردن نیاز به اعتماد باشد، امکان استفاده از آن وجود دارد.
بلاک چین چگونه بر آینده صنعت بانکداری تأثیر می‌گذارد؟
چرا بلاک چین برای بانک‌ها بسیار مهم شده است؟ این واقعیت را باید پذیرفت که صنعت بانکداری یا هر صنعت دیگری به دنبال مشتری بیشتر و کسب درآمد بالاتر است. ازاین‌رو بانک‌ها باید به دنبال راهکارهایی باشند که بتوانند سرعت خدمت‌دهی را افزایش دهند و در کنار آن، راحتی انجام امور مختلف را برآورده کنند. از طرفی این فناوری با حفظ حریم خصوصی و دقت در عملکرد از پارامترهای مهم بانکداری دیجیتال در آینده به حساب می‌آید…
تکنولوژی بلاک چین می‌تواند از طریق سیستم‌ها و فرآیندهای بانکی کارآمد، تسویه حساب سریع‌تر به مشتریان ارائه دهد و تأثیرات مثبت و مهمی را در این راستا برای صنعت بانکداری محقق سازد.
بلاک چین با رمزنگاری اطلاعات و توزیع آن‌ها (شبکه ی شناسایی غیرمتمرکز) سبب ایجاد یک راه حل ویژه برای انجام فرایند شناخت مشتری می‌شود
بانک‌ها نیز می‌توانند از این روش برای تائید هویت مشتریان استفاده کنند، لازم به ذکر است که بانک می‌تواند از این شیوه ی رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات حساس خود بهره ببرد.
یکی از بهترین امکاناتی که تکنولوژی بلاک چین به مشتریان ارائه می‌دهد
ارائه ی یک پنل (رابط) واحد است. یعنی این امکان به مشتریان داده می‌شود تا با استفاده از یک رابط کاربری، تمام حساب‌های بانکی خود را در بانک‌های مختلف مدیریت کنند.
از بلاک چین برای تنظیم قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود که طبق معیارهای از قبل مشخص شده به صورت خودکار اجرا می‌شود. از طرفی خودکارسازی فرایندها در بانکداری دیجیتال با استفاده از قراردادهای هوشمند برای برنامه‌ریزی جریان‌های نقدی مؤثرتر خواهد بود و می‌تواند با ایجاد انعطاف و شفافیت بیشتر، مورد تقاضای نهادهای نظارتی صنعت بانکداری باشد.

فناوری بلاک چین می‌تواند مواردی فراتر از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا توسعه فناوری‌های مالی جدید باشد. قراردادهای هوشمند می‌تواند برای زمینه‌های دیگر مانند اسناد، حقوق مالکیت، دارایی‌های دیجیتال یا فیزیکی و جلوگیری از کلاه‌برداری مورد استفاده قرار گیرد.
تردیدی نیست که تکنولوژی بلاک چین با سرعت زیادی بانکداری دیجیتال را دستخوش تغییر و تحول می‌کند و همه‌گیری این موضوع روز به روز بیشتر به چشم می‌خورد اما این فناوری عصای جادویی نیست که همه ی مشکلات بانکی را برطرف کند. بانک‌ها نباید انتظار داشته باشند که یک شبه انقلابی در کل صنعت ایجاد شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد برخی از ذینفعان این فناوری انتظارات غیرواقعی زیادی دارند، اما نباید فراموش کرد که ایجاد تغییرات زمان بر است!

لباسکار صنعتی کسا