۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | 11:36
کد خبر : 114833

چکنو بانک صادرات نقطه عطف قانون جدید چک

پایگاه خبری "برداشت روز"-پریناز پوره:چک امن دیجیتال با عنوان «چکنو» روز دوشنبه ۱۲ دی ماه طی مراسمی با حضور معاون وزیر اقتصاد ،معاون رئیس کل بانک مرکزی و مدیران ارشد بانک صادرات رونمایی و برای اولین بار در نظام بانکی عملیاتی شد .

به گزارش برداشت روز، سامانه چکنو با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی برای ارائه چک دیجیتال و برطرف کردن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شد و بانک‌ها با بهره گیری از سرویس های ارائه شده توسط این سامانه می توانند سرویس های چک دیجیتال را به مشتریان خود عرضه کنند. چک دیجیتال نوع جدیدی از چک است که سرعت ،دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی نسبت به چک های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجرا است و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند به همین منظور
سامانه چکنو با هدف ایجاد بستری امن برای ارائه چک دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک های کاغذی راه اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بین بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.
از مزایای چک دیجیتال می توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش ،عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک ،حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد .
بی شک چک دیجیتال خیلی امن تر از چک کاغذی است چرا که نمی‌توان آن را تغییر داد یا به کلی منکر صدورش شد همچنین با زیرساختی که بانک مرکزی ایجاد کرده تمامی صادرکنندگان یا انتقال دهندگان چک از طریق امضای دیجیتال، احراز هویت و اعتبار سنجی می‌شوند.
مهران محرمیان ،معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در مراسم رونمایی از چک امن دیجیتال چکنو درباره ویژگی‌های چک الکترونیکی ابراز کرد :در مرحله فعلی به هر فرد یک رنگ اختصاص داده می‌شود که تا حدودی از وضعیت اعتباری خود در حوزه چک مطلع گردد و پس از بررسی بیشتر یک عدد به عنوان اعتبار فرد در حوزه چک اختصاص خواهد یافت .
عضویت در همراه بانک ،نصب و فعالسازی برنامه هامون برای ثبت امضای الکترونیکی و همچنین داشتن یک حساب جاری با امکان صدور دسته چک پیش‌نیازهای استفاده از خدمات سامانه چکنو به منظور دریافت و صدور چک دیجیتال است .
استفاده از چک امن دیجیتال بانک صادرات نیازمند نصب کردن نرم افزار همراه بانک صادرات و نرم افزار هامون برای انجام امضای الکترونیکی است .با نرم‌افزار هامون به روی تلفن همراه
عملیات غیر حضوری احراز هویت از طریق سامانه شاهکار انجام خواهد شد و گواهی امضای الکترونیکی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت .
سپس برای استفاده از چک امن دیجیتال با ورود به همراه بانک صادرات ایران و انتخاب گزینه فعال سازی امکان درخواست دسته چک فراهم می شود و با اتمام فرآیند صدور دسته چک مشتری می تواند به صورت غیر حضوری با انتخاب گزینه دریافت اطلاعات دسته چک و سریال چک های مصرف نشده صدور چک و درج اطلاعات ذینفع اقدام به صدور چک دیجیتال کند .

لباسکار صنعتی کسا