۱۴ دی ۱۴۰۱ | 19:15
کد خبر : 114733

به بهانه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب کشور بررسی شد

دستاوردهای برگزاری بزرگترین رویداد صنعتی و تجاری ایران

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی «صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران» با هدف برداشتن گامی رو به جلو در راستای اعتلا و انعکاس هر چه بیشتر توانمندی های این صنعت در ایران و جهان پس از چهار روز برگزاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به کار خود پایان داد. در این مطلب با نگاهی به روزهای برگزاری این نمایشگاه به دستاوردهای این رویداد مهم می‌پردازیم.

به گزارش برداشت روز، : نمایشگاه بین‌المللی «صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران» به عنوان بزرگترین رویداد صنعتی و تجاری ایران در این حوزه است که سالانه با حضور جمع کثیری از شرکت های توانمند داخلی و خارجی در زمینه صنعت آب و فاضلاب برپا می گردد و فرصتی است تا شرکت های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست اندرکاران و متخصصان این صنعت قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت، فعالیتها و نوآوری های آتی خود را هدایت نمایند.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی «صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران» با مشارکت ۱۶۹ شرکت داخلی و ۶ شرکت خارجی به مدت چهار روز و طی روزهای ۹ تا ۱۲ دی‌ماه در هفت سالن نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر شد.

در این دوره از نمایشگاه شاهد مشارکت گسترده و فعال شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در حوزه آب و فاضلاب و تاسیسات مرتبط با آن و نیز حضور شرکت‌‌کنندگانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، کانادا و چین بودیم که با حضور شرکت های الکتریکی برجسته، تولیدکنندگان و فروشندگان تجهیزات در این نمایشگاه، فرصتی برای شرکت کنندگان جهت آشنایی با فناوری‌ و تکنیک‌های جدید، تبادل نظر و بحث در خصوص دستاوردها و چگونگی رسیدن به توان تولید محصولات بود.

همچنین در این نمایشگاه، کالاهایی چون لوله و اتصالات فلزی، شیرآلات صنعتی، پمپ و ماشین آلات دوار، تصفیه آب صنعتی، سد و نیروگاه‌های برق‌آبی، آموزش، آبیاری و زهکشی، خطوط انتقال آب، لوله و اتصالات پلیمری، مواد شیمیایی، رنگ و پوشش، تصفیه آب خانگی، شیرآلات خانگی، نشت‌یابی، بلوئر و وکیوم و سیستم‌های اندازه‌گیری (کنتور) ارائه شده است.

دستاوردهایی که از آن جمله می‌توان به رونمایی از آب شیرین‌کن‌های قشم با ظرفیت ۱۸هزار مترمکعب در روز، لیان با ظرفیت ۳۵هزار مترمکعب در روز، مکران با طرفیت ۴۸هزار مترمکعب در روز، پروژه تصفیه‌خانه پساب صنعتی و بهداشتی ذوب آهن اصفهان با ظرفیت ۸۵۰ مترمکعب در ساعت، پکیج تصفیه آب لب شور با ظرفیت ۴۰۰ مترمکعب در روز، پروژه خط انتقال پساب تحویلی جهت تامین آب مورد نیاز برای فرایند تولید برق نیروگاه پرند و … توسط گروه مپنا اشاره کرد.

رویداد بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران امسال علاوه بر مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی شاهد حضور فعال و گسترده شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در حوزه آب و فاضلاب و تأسیسات مرتبط با آن بود که دستاوردهای فناورمحور و ایده‌های پیشران نخبگان و جامعه دانشگاهی را برای تولید محصولات جدید برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و خارجی به همراه داشت.

با توجه‌ به فعالیت تعداد قابل‌ملاحظه‌ای شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه‌های فعالیتی مختلف از جمله تسویه آب، پلتفرم مدیریت آب و اندازه‌گیری دبی آب که نمایانگر تنوع فناوری‌های نوین در حوزه آب است، بر همین اساس نیاز به سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه نیز متناسب با الگوی آب‌وهوایی و پتانسیل‌های موجود در کشور دیده می‌شود. بی‌تردید با ایجاد زیرساخت‌های همکاری و تعامل این شرکت‌ها در حوزه آب و برق می‌توان شاهد افزایش سطح بهره‌وری از آب به‌عنوان سرمایه ملی در بخش‌های شرب و کشاورزی بود که برگزاری این رویدادها در این امر مهم می‌تواند نقشی مهم را ایفا نماید.

در همین راستا، در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی «صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران»، تفاهم‌نامه‌های همکاری میان شرکت‌های تابع وزارت نیرو در حوزه آب و فاضلاب و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد و به امضا رسید. همکاری‌های مشترک بین موسسه تحقیقات آب و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با موضوع استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات هریک از طرفین به منظور اجرای مشترک طرح‌های پژوهشی- کاربردی، برگزاری رویدادها و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی از جمله این تفاهم‌نامه‌ها است.

قرارداد راه‌اندازی کارخانه نوآوری آب میان موسسه تحقیقات آب و شرکت حیات اکسیر مهرآب، انعقاد تفاهم‌نامه با دفتر پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، تفاهم‌نامه همکاری با موضوع‌های” تولید کیت ویال” از سوی شرکت سپهر کویر فرداد و ” ساخت نمونه‌بردار اتوماتیک ” از سوی شرکت دانش بنیان آبان رایمن با شرکت آبفای استان قم و تفاهم‌نامه همکاری با موضوع ” انجام پایلوت بهره‌گیری از کولرهای اصلاح‌شده و بهینه‌شده در شهرستان‌های سمنان‌‌، مهدی‌شهر و سرخه با شرکت فناور سیماب سمنان از دیگر رویدادهای نمایشگاه در حوزه امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری‌است.

برگزاری نشست‌های تخصصی و خبری و نیز برپایی کارگاه‌های آموزشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده این دوره از نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب کشور بود.

بر همین اساس، نشست تخصصی «تامین مالی به روش مشارکت عمومی خصوصی در طرح‌های حوزه آب و آبفا»، نشست تخصصی «تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب؛ چالش‌ها و راهکارهای مرتبط در شهرسازی، صنعت و کشاورزی» با محورهای تشریح وضعیت تصفیه و جمع‌آوری فاضلاب در ایران، استفاده مجدد از پساب در ایران در بخش صنعت و کشاورزی و سایر کشورها و نیز بررسی مشکلات تصفیه و جمع‌آوری فاضلاب در شهرسازی، نشست تخصصی «مدیریت بهینه مصرف آب؛ چالش‌ها و راهکارها» با محورهای وضعیت مصرف آب در کشور ایران و تجربه سایر کشورها در مدیریت مصرف آب، جداسازی کنتورهای مشترکان چالش‌ها و راهکارها، لزوم نظارت بر تاسیسات آب و فاضلاب اماکن توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، الگوی مصرف آب (روش‌های محاسبه و تجربه سایر کشورها) برگزار شد.

همچنین، نشست تخصصی «مدیریت بهینه مصرف آب؛ چالش‌ها و راهکارها» با محورهای وضعیت مصرف آب در کشور ایران و تجربه سایر کشورها در مدیریت مصرف آب، جداسازی کنتورهای مشترکان چالش‌ها و راهکارها، لزوم نظارت بر تاسیسات آب و فاضلاب اماکن توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، الگوی مصرف آب (روش‌های محاسبه و تجربه سایر کشورها) و جلسه بحث و تبادل نظر «سند راهبردی و نقشه راه توسعه فناوری‌های نمک‌زدایی» از دیگر برنامه‌های جانبی این دوره از نمایشگاه صنعت آب بود که به همراه نشست تخصصی «سند راهبری و نقشه راه توسعه فناوری‌های تصفیه فاضلاب» در روز پایانی نمایشگاه هجدهم صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب به انجام رسید.

لباسکار صنعتی کسا