۲۹ آذر ۱۴۰۱ | 14:43
کد خبر : 113175

رئیس کل بیمه مرکزی در کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه:

تحول دیجیتالی باید در کنار حفظ ارزش سرمایه های انسانی توسعه پیدا کند

صنعت بیمه امروز جزو پنج حوزه برتر اقتصادی در جهان است که از خدمات فین تک و سایر ابزارهای مالی دیجیتالی استفاده می کند.

به گزارش برداشت روز، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، مهندس مجید بهزادپور که در نخستین کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه سخن می گفت، با اعلام این مطلب افزود: در جهان امروز نابیمه گرانی، فعالیت خود را در حوزه صنعت بیمه آغاز کرده اند که در مدت کوتاهی فضای صنعت بیمه و اکوسیستم آن را تغییر دادند.

رئیس کل بیمه مرکزی به کارگیری هوش مصنوعی و بهره مندی از کلان داده ها در کنار نگاه تخصصی و قانونمند به امر بیمه گری را مکمل یکدیگر دانست و خاطرنشان کرد: صنعت بیمه از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و قراردادهای هوشمند مبتنی بر ابزار متنوع فناورانه می تواند زمینه توسعه محصولات و تسهیل فرایند خدمات رسانی را فراهم کند.

مهندس بهزادپور، صدور آسان بیمه نامه و کاهش زمان پرداخت خسارت را در کنار دسترسی آسان به سایر خدمات بیمه ای از مهمترین توقعات صنعت بیمه از استارت آپ ها و دانش بنیان ها ارزیابی کرد و اظهار داشت: سرعت رشد صنعت بیمه و حذف فرایندهای غیرضروری در عملیات بیمه گری، انتظار جدی صنعت بیمه از ابزار دیجیتالی است.

رئیس شورای عالی بیمه از کشف ابزارهای تقلب در رشته های گوناگون بیمه ای با داده کاوی سیستماتیک به عنوان یک حرکت ارزشمند یاد کرد و افزود: سرمایه گذاری صنعت بیمه در بخش دیجیتالی به صیانت از منابع و سرمایه گذاری های بیمه ای منتهی خواهد شد.

وی ارتباط با مشتریان و مخاطبان را سنگ بنای صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: ساده سازی مفاهیم پیچیده بیمه برای مردم و تسهیل فرایندهای بیمه ای بدون بهره گیری از ابزار الکترونیکی و دیجیتالی امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس کل بیمه مرکزی از عملکرد سنهاب به عنوان بازوی نظارتی و خدماتی نهاد ناظر صنعت بیمه یاد کرد و افزود: موضوع دیجیتال سازی خدمات و محصولات بیمه ای از ضرورت فراتر است و باید برای گذر از مرزهای سنتی صنعت بیمه با شتاب بیشتری حرکت کنیم.

سکاندار نهاد ناظر صنعت بیمه، رقابت برای جذب کارشناسان متخصص در صنعت بیمه را بسیار جدی و تنگاتنگ عنوان کرد و نسبت به اهمیت تربیت سرمایه های انسانی تاکید کرد.

وی در همین راستا از امضای تفاهم نامه با معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری در راستای تقویت ایده های نوین و فناوری های نو یاد کرد و گفت: ما هزینه در حوزه فین تک، اینشورتک و سایر ابزارهای دیجیتال را نوعی سرمایه گذاری تلقی می کنیم.

مهندس بهزادپور دو مؤلفه تغییرات اقلیمی و شکاف جمعیتی را از چالش های اساسی صنعت بیمه نام برد و تصریح کرد: بلایای طبیعی و تغییرات نسلی با مولفه های نظیر امید به آینده از چالش های جدی است که می توان برای ارزیابی و مهار آن از ابزارهای فناورانه بهره برد.

رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به توقع مجلس و نهادهای حاکمیتی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور خاطرنشان کرد: رشد بالاتر از رشد اقتصاد کشور از تکالیفی است که تنها برای صنعت بیمه کشور تعیین شده که تحقق آن جز در سایه همگرایی دستگاه های مرتبط و توسعه فناوری ها امکان پذیر نخواهد بود‌.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فرایند بیمه گری پرداخت و گفت: زنجیره خدمات صنعت بیمه از تحلیل ریسک و تعیین نرخ و شرایط آغاز می شود و تا تکمیل چرخه دریافت حق بیمه و مدیریت سرمایه گذاری ادامه پیدا می کند.

رئیس کل بیمه مرکزی با استقبال از حضور دانش بنیان ها و شرکت های فن آور در صنعت بیمه، تاکید کرد: فضای فعلی صنعت بیمه با فناوری های روز گره خورده است و ابزارهای فین تک و اینشورتک با نگاه ویژه به توسعه سرمایه انسانی در این صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود هر اقدامی به خصوص استفاده از فناوری نوین و بهره گیری از توانمندی اینشورتک ها حتماً با ملاحظه نیروی انسانی و بهره گیری از توان بالای متخصصین صنعت بیمه از جمله نمایندگان محترم بیمه ای باید صورت گیرد.

شایان ذکر است در این کنفرانس یک روزه، دکتر احسان خاندوزی_ وزیر امور اقتصادی و دارایی_ و همچنین معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، تنی چند از نمایندگان مجلس و کارشناسان و خبرگان حوزه فناوری به طرح دیدگاه های خود پرداختند.

گفتنی است نخستین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی در حوزه بانک و بیمه با همکاری دو بخش دانشگاه و صنعت در سالن کتابخانه ملی برگزار شده است.

لباسکار صنعتی کسا