۰۲ آذر ۱۴۰۱ | 21:07
کد خبر : 110662

اخباری از دستاوردهای وزارت نیرو در نمایشگاه برق

نمایشگاه برق امسال، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد. حضور فعالان و صنعتگران این حوزه به همراه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان در بومی‌سازی و تولیدات داخلی و دستاوردهایی در جهت افزایش توان تولید برق نیروگاهی از جمله موارد با اهمیت مطرح شده در این نمایشگاه و حاشیه آن از طرف وزیر نیرو و فعالان این صنعت است.

به گزارش برداشت روز، بیست‌و‌دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران که با حضور “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو، معاونان و مدیران ارشد صنعت برق و تعدادی از میهمانان خارجی افتتاح و آغاز به کار کرد، به گونه‌ای متفاوت از سالیان گذشته بود. فعالیت‌های انجام‌گرفته و حضور ۳۵۰ شرکت داخلی و ۲۲ نماینده شرکت‌های خارجی از ۹ کشور جهان ناظر بر دستاوردهایی از فعالان این حوزه از انرژی ایران اسلامی همگی شواهدی بر اجرای صحیح و گام‌های استوار دانش‌بنیان در تامین برق، بومی‌سازی و تولید داخل و اشتغال جوانانی دارد که پیش از این خواص و دشمنان سعی در القای ناتوانی به آنها را داشتند.

بومی‌سازی بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق کشور

وزیر نیرو در حاشیه این نمایشگاه، از بومی‌سازی بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق کشور خبرداد و گفت: در این دوره از نمایشگاه دستاوردهای عرضه شده شرکت‌های داخلی در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه و بی‌نظیر است. در ابتدای انقلاب اسلامی، کشور تقریباً در این حوزه وابستگی ۱۰۰ درصدی داشت، به طوری‌که فقط در حوزه تعویض روغن در نیروگاه‌ها کار تخصصی صورت می‌گرفت؛ این در حالی است که امروز بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات در صنعت برق کشور با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید و عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: امروز صنعت برق کشور روی ریل خوبی قرار گرفته است و بی‌تردید این مهم برای از میان برداشتن ناترازی‌های تولید و فراهم ساختن مسیر رشد اقتصادی کشور موثر خواهد بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر است تعداد قابل توجهی از دانشجویان کشور در حوزه برق و IT به استخدام وزارت نیرو درآیند و به عنوان بورسیه در این وزارتخانه فعالیت کنند.

ذخیره‌سازی ۲.۶ میلیارد لیتر سوخت در مخازن نیروگاه‌ها

ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی از ذخیره‌سازی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت در مخازن نیروگاه‌ها برای تامین برق پایدار پیک زمستان امسال خبر داد و گفت: خوشبختانه هماهنگی مناسبی بین وزارت نیرو و وزارت نفت وجود دارد و مجموعه پخش و پالایش کشور تلاش می‌کنند نیاز نیروگاه‌ها را تامین کنند که تاکنون این اقدام به خوبی انجام شده است.

یکی از موضوعات جدی توسعه نیروگاهی کشور، تکمیل سیکل‌ترکیبی نیروگاه‌ها و به عبارتی ساخت بخش بخار است و از لحاظ راندمان نیروگاه‌ها جزو کشورهای درحال توسعه و یا از میانگین به بالا در دنیا هستیم و جهت‌گیری مجموعه برق حرارتی کشور به سمتی است که بخش بخار نیروگاه‌هایی که بدون مصرف سوخت برق تولید می‌کنند را در برنامه اصلی خود قرار دهد و در سایر بخش‌ها هم نیروگاه‌های کلاس F و بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انعقاد تفاهم‌نامه‌ها برای بومی‌سازی و استفاده از فناوری دانش بنیان

همزمان با آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق سه تفاهم‌نامه تولید بار اول روتور توربین گازی GE-F9، سیستم کنترل یک واحد بخار نیروگاه شازند، دستگاه پرس ایزواستاتیک داغ(HIP) به همراه قرارداد نصب و راه‌اندازی تجهیزات بخش گاز طرح توسعه نیروگاه سیکل‌ترکیبی نکا در حضور وزیر نیرو به امضا رسید.

در این مراسم تفاهم‌نامه بومی‌سازی سیستم کنترل یک واحد بخار نیروگاه شازند در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و توانمندسازی شرکت‌های داخلی، میان شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی و شرکت خدمات نیروگاهی آهار شرق به امضا رسید.

تفاهم‌نامه ساخت دستگاه پرس ایزواستاتیک داغ از طریق تولید بار اول اقلام فناورانه و راهبردی نیز میان شرکت قطعات توربین شهریار و شرکت دانش‌بنیان اندیشه عمران نیز در جریان این مراسم به امضا رسید.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌