۲۰ مهر ۱۴۰۱ | 18:36
کد خبر : 106252

فولاد سنگان و رویکردهای سودآوری

مهمترین موضوع برای افزایش بهره وری شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان شناسایی راهکارهای افزایش ظرفیت و موانع موجود بر سر راه است تا یه این واسطه راهکارهای مناسب را تدوین و بر اساس یک برنامه ریزی مدون اجرایی نمود. در این میان موانع موجود به 2 بخش تقسیم می شوند.

به گزارش برداشت روز، مهمترین موضوع برای افزایش بهره وری شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان  شناسایی راهکارهای افزایش ظرفیت و موانع موجود بر سر راه است تا یه این واسطه راهکارهای مناسب را تدوین و بر اساس یک برنامه ریزی مدون اجرایی نمود. در این میان موانع موجود به ۲ بخش تقسیم می شوند.

بخش اول درون سازمانی و بخش دوم برون سازمانی است. در بخش درون سازمانی نیاز به هماهنگی مناسب بین عوامل واحدهای موثر در تولید است که این مهم صورت گرفته و در آن عوامل صف و ستاد به نوعی مکمل هم انجام وظیفه می نمایید.

به طور مثال تامین مواد اولیه – قطعات یدکی داخلی و خارجی – تامین منابع لازم ارزی و ریالی برای فروشندگان و صاحبان کالا و یا اجرای پروژه های توسعه ای و زیر ساختی موثر در تولید – تامین نیروی های مناسب و ماهر و آموزش مستمر آنها و ایجاد بستر مناسب و انگیزشی چه مادی و معنوی و برنامه ریزی مدون و سازمان یافته همگی عواملی هستند که موجب می گردد که کارخانه با توان کامل و در ظرفیت کامل به تولید رسد.

برای همه این موارد باید پیش بینی های مالی ارزی و ریالی انجام شود و سپس وارد بحث برنامه ریزی و تخصیص شویم. در این بخش شرکت توانسته هر سال نسبت به سنوات قبل بهتر عمل نماید و این هماهنگی و انسجام را در درون سازمان ایحاد نماید. مصداق آن نیز عدم توقف تولید در ۶ ماهه اول سال جاری به دلایل عنوان شده در درون سازمان است و تولید بالای ظرفیت در ماه های فروردین ۵۱۵ هزار تن، اردیبهشت ۵۳۰ هزار تن و شهریور ۵۸۰ هزار تن است که در صورت حذف محدودیت های برون سازمانی شرکت، می توان با این شیوه برنامه ریزی شده بیش از ظرفیت اسمی ۵ میلیون تن نیز تولید نمود. البته در حال حاضر کارخانه بیش از ظرفیت اسمی روزانه خود تولید می نماید اما استمرار در این امر و حذف موانع برون سازمانی اهمیت بالایی دارد.

در این میان عوامل برون سازمانی به چند بخش تقسیم می شود که موارد اصلی آن – تامین انرژی و سیالات -حمل و نقل صنعتی- تامین قطعات یدکی خارجی است.

در بخش انرژی و سیالات در شش ماهه اول سال جاری، ۴۷ روز قطعی برق در کارخانه گندله و ۴۰ روز در کارخانه کنسانتره را شاهد بوده ایم که روند تولید را در ماه های خرداد، تیر و مرداد تحت تاثیر قرار داد و عملاً شرکت در این سه ماه، بخشی از تولید خود را بر اساس برنامه از دست داد. محدودیت در بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی مخصوصاً در بخش ریل به دلیل عدم توسعه شبکه ریلی و نوسازی واگن های ریلی می باشد؛ به طوریکه میانگین تولید روزانه محصول ۱۸۰۰۰ تن و حمل آن کمتر از این میزان است که این موضوع می تواند تأثیراتی بر تولید داشته باشد. یکی از عوامل اصلی دیگر تامین قطعات یدکی خارجی می باشد.

به دلیل تحریم های موجود و شرایط ایجاد شده ناشی از آن و محدویت های ارزی، خرید و تهیه این قطعات و تامین ارز برای فروشندگان خارجی، یک پروسه زمانبر شده است. در حالت عادی در موارد متعددی، تهیه این لوازم و قطعات یک زمان حداکثر ۲ ماهه نیاز دارد که بیش از این زمان طول می کشد.

در نتیجه این شرایط امکان به ظرفیت رسیدن طی سال را با چالش مواجه می نماید. با همه این موارد با برنامه ریزی صورت گرفته در حوزه های مختلف از جمله مسائل مالی چشم انداز روشنی برای ثبت رکورد تولید بیش از ظرفیت اسمی کارخانه در سال جاری وجود دارد. از راهکارهای مناسب در این بخش از نظر مالی می توان به سفارش گذاری های متناوب جهت جبران زمان تحویل کالا های خارجی – سفارش گذاری قطعات به تامین کنندگان داخلی از طریق مهندسی معکوس و همکاری باشرکت های دانش بنیان در جهت تامین قطعات و جایگزین نمودن آنها با تامین کنندگان خارجی و توانمند نمودن این شرکت ها اشاره نمود.

از این نظر که امکان پرداخت های مالی به شرکتهای داخلی کاملا میسر است و منجر به تقویت همکاری بین بخش صنعت و موسسات علمی و دانش بنیان می گردد، راهکارهای بالفعل می باشند که در حال حاضر به صورت مستمر در حال انجام است. در برنامه های بلندمدت نیز شرکت برای تامین منابع آب و برق پایدار نسبت به سرمایه گذاری در مشارکت انرژی که از طریق فولاد مبارکه تاسیس شده، اقدام نموده است که در سنوات آتی محدودیت تولید در اثر قطعی برق حل و فصل گردد.

و اما در خصوص سرمایه گذاری های شرکت به منظور افزای سودآوری؛ سرمایه گذاری شرکت را می توان به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کرد. سرمایه گذاری کوتاه مدت شامل استفاده و مدیریت مناسب از منابع نقدی موجود است که سرمایه گذاری در صندوق های اوراق قرضه بانک ها یکی از آنهاست.

این روش کوتاه مدت در سیاست کلی شرکت که استراتژی خود را در افزایش سود آوری در تولید محصول می داند، جایگاه اصلی را ندارد و شرکت علاقمند است که منابع خود را صرف پروژه های زیر ساختی و توسعه ای نماید.

در میان مدت رویکرد شرکت سرمایه گذاری در تامین مواد اولیه فرعی و پروژه های زیرساختی است که می توان به سرمایه گذاری در ساخت کارخانه تولید بنتونیت – خرید معدن بنتونیت – ساخت کارخانه گلوله فلزی – تأمین آب اشاره کرد. در بلندمدت رویکرد شرکت افزایش ظرفیت کارخانه گندله – احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی – احداث کارخانه آهن اسفنجی – احداث نیروگاه برق – انتقال پساب و ساخت تصفیه خانه شهرهای منطقه سنگان است.

در این میان یکی از عوامل موثر و اصلی سودآوری شرکت، نرخ سنگ آهن برای محصول میانی شرکت یعنی کنسانتره تولیدی است. نرخ این سنگ آهن توسط مجتمع سنگ آهن دولتی تعیین می شود. تعیین نرخ خرید مواد اولیه بصورت دستوری، توسط تامین کننده اصلی سنگ آهن یعنی مجتمع سنگ آهن سنگان (ایمیدرو)، عدم تعیین نرخ قطعی فروش سنگ آهن در طی سال، فروش سنگ آهن با نرخ علی الحساب، تعدیل های افزایشی مکرر برای نرخ سنگ آهن در سنوات قبل عامل اصلی کاهش سود شرکت های صنایع معدنی است. این موضوع سبب شده است که شرکت های صنایع معدنی نتواند برنامه مناسبی برای تامین مالی جهت پروژه های زیرساختی و توسعه ای خود داشته باشند و عملاً منابع مورد نیاز خود جهت اجرای این پروژه ها را از دست می دهند.

زیرا از یک طرف فروش آنها در سال قطعی شده و امکان تعدیل نرخ افزایشی متناسب با افزایش نرخ سنگ آهن خریداری شده را ندارند و از طرف دیگر فروشنده مواد اولیه این حق را برای خود محفوظ دانسته و اقدام به صدور نرخ تعدیل سنگ آهن می نماید؛ در نتیجه صنایع معدنی حجم گسترده سود و منابع مالی خود را از دست می دهند.

این موضوع یکی از عوامل اصلی کاهش سودآوری شرکت های صنایع معدنی است. در راستای انجام تغییر این رویه از سوی مجتمع سنگ آهن نسبت به ارایه گزارش های تحلیلی مناسب و مکاتبات مستمر و جلسات متعدد با مسولین وزارت صمت اقدام شده است، تغییر این روند از سوی شرکت در حال پیگیری است.

در صورت رفع این موارد سودآوری شرکت بر اساس برنامه تدوین شده در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش مناسب و خوبی خواهد داشت. در این میان از آنجایی که محصول تولید شده این شرکت در زنجیره تولید فولاد مبارکه است، لذا حصول یا عدم حصول توافق در فروش شرکت تاثیر کلی ندارد؛ اما در صورتی که توافقات آینده در برجام مشکلات انتقال ارز و تامین قطعات یدکی خارجی را تسهیل نماید، به تبع آن هزینه و مدت زمان لازم جهت تامین این موارد کاهش خواهد یافت.

بنابراین از توقفات احتمالی ناشی از کمبود قطعات یدکی ارزی جلوگیری شده و تاثیر زیادی در سود آوری خواهد داشت. و در نهایت با توجه به احتمال قطعی گاز در فصول آذر، دی و بهمن ماه به دلیل سردی هوا و به تبع آن توقف تولید، جهت جبران فعالیت تولید، برنامه های افزایش تولید در فصول قبل و بعد این ماه ها و تعمیرات برنامه ریزی شده است تا بصورت همزمان در ایام قطعی گاز صورت پذیرد.

بورس امروز

لباسکار صنعتی کسا