۰۵ شهریور ۱۴۰۱ | 20:22
کد خبر : 102014

مدیر امور استان‌ها و بازاریابی پست بانک ایران در مراسم گرامیداشت روز باجه‌های بانکی:

طی یکسال گذشته منابع باجه‌های بانکی ۸۴ درصد رشد داشته و سهم منابع باجه ها از منابع بانک ۷۴ درصد است

مدیر امور استان‌ها و بازاریابی بانک در مراسم گرامیداشت روز باجه‌های بانکی که سوم شهریورماه سال جاری با حضور 32 نفر از مسئولان باجه‎های برتر بانکی از سراسر کشور برگزار شد، با تاکید بر اینکه طی مرداد ماه سال 1400 تا مرداد ماه سال جاری منابع باجه‌های بانکی 84 درصد رشد داشته است، گفت: سهم منابع باجه‌های بانکی نسبت به منابع کل بانک، 74 درصد است و شعب 26 درصد منابع بانک را در اختیار دارند.

به گزارش برداشت روز، علیرضا واحدپور مدیر امور استان‌ها و بازاریابی بانک با اشاره به اینکه از مرداد ماه سال گذشته تا پایان مرداد ماه سال جاری تعداد باجه‌های بانکی طلایی که منابعی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال منابع داشته‌اند، از ۲۵۷ به ۷۷۰ باجه بانکی افزایش یافته است، گفت: منابع باجه های بانکی روستایی طلایی نسبت به مرداد ماه سال گذشته، ۱۹۸ درصد رشد کرده است.

مدیر امور استان‌ها و بازاریابی بانک تعداد تسهیلات پرداختی از محل صندوق توسعه ملی جهت ساماندهی باجه‌های بانکی روستایی طی یکسال اخیر را ۳۵۳ فقره اعلام کرد و گفت: جمع مبلغ تسهیلات پرداختی در این بخش نیز ۴۱۵ میلیارد ریال بوده است.

واحد پور با اشاره به اینکه تاکنون ۲۳ هزار و ۷۰۸ فقره تسهیلات در قالب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در باجه‌های بانکی پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: این تعداد تسهیلات رقمی معادل ۲۴,۰۵۸ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه ۱۶۹ باجه بانکی در طرح سفیران فعال هستند، افزود: این باجه‌ها دو هزار و ۳۹۶ ضمانتامه به مبلغ ۱۱,۸۰۳ میلیارد ریال صادر کرده‌اند که ۸۶۶ میلیارد ریال سپرده نقدی و ۱۳۵ میلیارد ریال کارمزد برای بانک به همراه داشته است.

مدیر امور استان‌ها و بازاریابی بانک با اشاره به اینکه هدف پست بانک ایران ارائه خدمات بانکی در سطح کشور به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته، روستاها و مناطق مرزی است، گفت: ایجاد باجه های بانکی روستایی از سال ۱۳۸۴ برای اجرای سیاست های کلی دولت در برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی در محرومیت زدایی در دستور کار قرار گرفت.

واحد پور با تاکید بر صدور موافقت اصولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت شش هزار و ۵۳ باجه در سال ۱۳۹۶، تصریح کرد: در حال حاضر پروانه فعالیت ۲۰۰۰ باجه بانکی توسط بانک مرکزی ج.ا.ا صادرشده است و مدارک و مستندات دو هزار باجه دیگر آماده بارگذاری در سامانه بانک مرکزی است.

وی اظهار کرد: از مرداد ماه سال گذشته تعداد باجه‌های بانکی فعال از پنج هزار و ۷۲۱ باجه با ۲/۴درصد افزایش به پنج هزار و ۸۶۱ باجه بانکی افزایش یافته است.

مدیر امور استان‌ها و بازاریابی بانک با تاکید بر اینکه ۷۸ درصد باجه‌های بانکی مستقل هستند و تنها ۲۲ درصد در مراکز مخابراتی و دفاتر پیشخوان دولت قرار دارند، خاطرنشان کرد: باید هر چه سریع‌تر این باجه‌ها نیز مستقل شوند و برنامه آتی بانک استقلال آنها است.

واحد پور تعداد کل نیروی انسانی شاغل در باجه های بانکی روستایی را هشت هزار و ۷۹۱ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد پنج هزار و ۸۶۱ نفر مسئول باجه و دو هزار و ۹۳۰ نفر کاربر هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد سپرده‌های ‌قرض الحسنه جاری در باجه‌های بانکی از مرداد ماه سال گذشته تا پایان مرداد ماه سال جاری ۱۷/۶درصد رشد داشته است، ادامه داد: همچنین سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز ۴/۵ درصد و سپرده‌های بلند مدت و کوتاه مدت به ترتیب ۱۳/۵و ۲۰/۵درصد رشد را نشان ‌می‌دهند.

مدیر امور استان‌ها و بازاریابی بانک با تاکید تعداد کل سپرده های افتتاح شده در باجه‌‎های بانکی روستایی ۱۱ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۱۲۵ فقره است، گفت: ۴۹ درصد این سپرده‌ها قرض‌الحسنه جاری، ۲۸ درصد قرض‌الحسنه پس انداز، ۱۹ درصد حساب کوتاه مدت و چهار درصد نیز حساب بلند مدت است.

واحد پور با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار و ۹۳۴ دستگاه خودپرداز در باجه‌های بانکی فعال هستند، تصریح کرد: سال گذشته هیچ دستگاه CASHLESS در باجه‌های بانکی روستایی فعال نبوده است ولی هم اکنون ۸۰ دستگاه در این باجه‌ها در حال خدمت رسانی به مشتریان هستند.

وی تعداد دستگاه های صدور کارت فعال در باجه‌های بانکی روستایی را یک هزار و ۸۸۳ دستگاه اعلام کرد و افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۲۶ و ۵۴۳ فقره کارت در این باجه‌ها برای مشتریان صادر شده است.

مدیر امور استان‌ها و بازاریابی بانک با تاکید بر اینکه طی مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا مرداد ماه سال جاری منابع باجه‌های بانکی ۸۴ درصد رشد داشته است، ادامه داد: سهم منابع باجه‌های بانکی نسبت به منابع کل بانک، ۷۴ درصد است و شعب ۲۶ درصد منابع بانک را در اختیار دارند.

وی افزود: رشد کارمزد پرداختی سالانه به باجه‌های بانکی روستایی از مرداد ماه سال گذشته تا مرداد ماه سال جاری ۶۶ درصد رشد داشته است.

واحد پور در پایان با اشاره به اینکه برای انتخاب باجه بانکی برتر چهار شاخص تعداد حساب، میزان منابع، تعداد تراکنش ماهیانه و سابقه فعالیت تا پایان تیرماه سال جاری در نظر گرفته شده است، گفت: باجه‌های بانکی که بیش از ۸۰۰۰ فقره حساب بانکی افتتاح کرده داشته باشند حداکثر امتیاز را در این شاخص به دست آورده‌اند.

وی ادامه داد: شاخص‌ جذب منابع باجه بانکی با ۵۰۰ میلیارد ریال منابع بیشترین امتیاز و بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال کمترین امتیاز را داشته و در تعداد تراکنش‌های ماهانه باجه‌های بانکی با ۳۰۰۰ فقره و بیشتر بالاترین امتیاز را محسوب شده و به ازای هر سال سابقه، یک امتیاز برای باجه‌ها در نظرگرفته شده است.

 

اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران

لباسکار صنعتی کسا