۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | 13:34
کد خبر : 101331

سیدرضا نوربخش، کارشناس حوزه مالیاتی مطرح کرد:

استرداد مالیاتی صادرکنندگان مهم‌ترین مسئله کارآفرینان است

یکی از حقوق مهم کارآفرینان و فعالان اقتصادی در حوزه نظام مالیاتی «حق استرداد مالیاتی است» که قانون به‌طور خلاصه می‌گوید در صورت صدور کالا و خدمات به خارج از کشور، صادرکنندگان می‌توانند با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک و اسناد و مدارک درخواست استرداد مالیات‌ها و عوارض پرداختی بر روی خرید خود (اعم از کالای معاف و غیر معاف) را داشته باشند. 

به گزارش برداشت روز، مسئله اما نه این قانون که تاخیر بسیار در این استرداد است؛ در شرایطی که تورم روز‌به‌روز با افزایش چشم‌گیر روبه‌رو می‌شود و کارآفرینان و صنعت‌گران هم نیازمند سرمایه درگردش هستند، این تاخیر در استرداد مسائل فراوانی با خود به همراه می‌آورد و به همین دلیل هم یکی از خواسته‌های اساسی کارآفرینان در این حوزه، بهبود وضعیت پرداخت و کاهش این زمان است.

«سیدرضا نوربخش، مدیرکل اسبق امور مالیاتی استان‌های یزد، اصفهان با تشریح این مسئله می‌گوید: «مهمترین مشکل کنونی فعالان حوزه تولید در ایران استراد مالیات صادرکنندگان است که یکی از مشکلات عدیده کارآفرینان هم هست. طبق قانون کسانی که کالاهای خود را صادر می‌کنند مالیاتی که برای خرید نهاده‌ها پرداخت می‌کنند قابل استرداد است؛ البته با توجه به اسناد و مدارکی که موردنیاز است مانند پروانه و غیره که باید به اداره مالیات ارائه شوند و مالیات پرداختی خود را استرداد کنند.»

این کارشناس حوزه امورز مالیاتی اما مسئله اصلی در این حوزه را زمان‌بر بودن زمان استرداد این مالیات عنوان می‌کند و در توضیح می‌گوید: «متاسفانه این فرآیند استرداد بسیار زمان‌بر است. الان مالیات صادرکنندگان سال پیش هنوز پرداخت نشده است.»

نوربخش درباره دلایل این مسئله هم می‌گوید: «دلیل این تاخیر در استرداد و زمان‌بر بودن آن بخش‌نامه‌های صادره و مشکلات اجرایی در ارتباط با بخش‌نامه‌های صادره است. این بخش‌نامه‌ها برای ممیزان مالیاتی زمان‌بر است و بیش از یک ماه برای ممیزان زمان می‌برد.» اما این مسئله را چه نهادی می‌تواند برطرف کند و آیا تاکنون و در جلسات مختلف این موضوع از سوی کارآفرینان مطرح شده‌است؟ او در پاسخ به این پرسش هم می‌گوید: «بله این موضوع را سازمان امور مالیاتی می‌تواند حل کند که البته بارها هم مطرح شده است ولی هیچ تاثیری نداشته است. سازمان امور مالیاتی باید تغییری در شرایط ایجاد کند که بخش‌نامه‌ها اینقدر زمان‌بر نباشد. نکته دیگر اینکه قبلا ۸۰ درصد حق استرداد را همان ابتدای کار پرداخت می‌کردند که الان همین کار را هم نمی‌کنند و پرداخت واریز استرداد منوط شده است به رسیدگی مدارک کامل استرداد صادرکنندگان که ظرف مدت یک ماه باید رسیدگی شود. این استرداد اگر حل شود کمک بزرگی به تولیدکننده‌ها ست و صادرکنندگان است.»

آن‌طور که نوربخش می‌گوید این مسئله و تلاش برای حل آن بارها از سوی کارآفرینان و کارشناسان حوزه امور مالیاتی چه در دیدار و جلسه با مدیران سازمان امور مالیاتی و چه به صورت مکتوب مطرح شده است اما تاکنون راه‌حلی برای آن ایجاد نشده است: «ما این مسئله را همه‌جا مطرح کردیم و معمولا می‌گویند ممیز مالیاتی باید در یک ماه پرونده را حل کند ولی این فرآیند واقعا زمان‌بر است و من با توجه به تخصصی که دراین حوزه دارم ریشه مسئله را در دستورالعمل‌های استرداد می‌دانم. به‌گمانم راه‌حل و شیوه حل این مسئله مهم اصلاح و تغییر دستورالعمل‌ها است و تا زمانی که این دستورالعمل‌ها به همین شکل باقی بماند، مسئله هم به قوت خود باقی خواهد ماند.»

لباسکار صنعتی کسا