۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | 23:34
کد خبر : 101220

به مناسبت هفته دولت؛

پرداخت وام ازدواج به تمامی زوج‌ها در بانک‌های دولتی

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد از پرداخت وام ازدواج به تمامی زوج‌هایی که در بانک‌های دولتی ثبت نام و تا تاریخ ۲۹ مردادماه پرونده خود را تکمیل کرده‌اند، خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات توسط نظام بانک‌ها ۳۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش برداشت روز، «سید عباس حسینی» در نشست خبری اظهار کرد: سیاست‌های که باید وزارت اقتصاد دنبال کند در حوزه هدایت نقدینگی است که باید در سه حوزه شفافیت، گسترش عدالت و حمایت از تولید انجام شود.

وی افزود: تا پایان خردادماه انسال حجم نقدینگی به ۵۱۰۰ هزار میلیارد تومان و مانده کل سپرده‌های شبکه بانکی به ۵۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که پنج هزار هزار میلیارد تومان سپرده ریالی و مابقی ارزی است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در دو ماه نخست امسال ۳۷۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها پرداخت شد که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشت

حسینی با اشاره به پرداخت وام ازدواج، بیان کرد: روج‌هایی که در بانک‌های دولتی بانکی زیرمجموعه وزارت اقتصاد ثبت‌نام کرده و درخواست وام ازدواج داده‌اند و پرونده‌های آنها تا روز ۲۹ مردادماه تکمیل شده است در هفته دولت تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد.

خبرهای خوش وزارت اقتصاد در هفته دولت

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در هفته دولت در حوزه بانکی ۴ اقدام برنامه ریزی شده است، افزود: از ۲۹ مردادماه تا ۶ شهریور ماه تمام بدهکاران بانکی که اصل و فرع بدهی خود را پرداخت کنند، مشمول بخشودگی جرایم می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین در دو هفته مذکور بانک‌ها موظف هستند میز خدمت برای راهنمایی مردم توسط مدیر یا رییس شعبه داشته باشند.

این مقام مسوول وزارت اقتصاد، دیگر نوید هفته دولت را پرداخت وام ازدواج به متقاضیانی که در شبکه‌های دولتی پرونده تشکیل داده‌اند و در انتظار تامین منبع هستند پرداخت می‌شود.

عباسی گفت در هفته دولت وام بلاعوض نیز به بیماران پروانه‌ای پرداخت می‌شود و جزییات بیشتر در روزهای آینده اعلام می‌شود

وی اعلام کرد در حوزه بیمه نیز افرادی که تا کنون بیمه‌نامه دریافت نکردند ‌طی دو هفته می‌توانند با مراجعه به مراکز و دریافت بیمه یک ساله جرایم آنها بخشوده می‌شود و در کنار آن بیمه ایران نیز تخفیفات بیمه‌ای پیش‌بینی کرده که در سایت این شرکت منتشر می‌شود.

گزارش ۶ماهه بدهکاران بانکی به‌زودی منتشر می‌شود

معاون بانکی وزارت اقتصاد در خصوص بدهکاران بانکی گفت: در قانون بودجه امسال بانک مرکزی مکلف شده هر سه ماه یکبار لیست بدهکاران بانکی را منتشر کند و پایان شهریورماه باید لیست جدید منتشر شود

وی افزود: البته ابر بدهکار بانکی با بدحساب دو موضوع مجزا است اما گزارش‌ها حاکی از این است که مراجعات برای پرداخت بدهی‌ها انجام می‌شود و برخی پرونده قضایی هم تشکیل دادند و منتظر صدور احکام قضایی هستیم.

حسینی در پاسخ به خبرنگار ایرنا افزود: پرونده قضایی به پرداخت بدهی بدهکاران بانکی لطمه می‌زند و به‌زودی گزارش ۶ماهه از فرایند مراجعات بدهکاران بانکی اعلام می‌شود

جزئیات پرداخت تسهیلات شبکه بانکی

معاون بانکی وزیر اقتصاد درباره پرداخت تسهیلات بانکی تا پایان خردادماه گفت: ۴۴۰۰ هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات جاری و غیرجاری تا پایان خردادماه پرداخت شد که اگر سپرده قانونی را از آن کم کنیم، ۸۳.۲ درصد از مانده سپرده بانکی در قالب تسهیلات به مردم پرداخت شده است.

وی افزود: از ۴۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۳۶۱ هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات غیرجاری است؛ یعنی نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات بانکی حدود ۸.۱ درصد است.

به گفته حسینی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی ۵ درصد برای بخش کشاورزی، ۳۳ درصد بخش صنعت، ۵ درصد برای مسکن و ساختمان، ۱۰ درصد برای بازرگانی و ۳۷ درصد برای خدمات پرداخت شده است، البته سال گذشته در اسفند تا ۵۳ درصد تسهیلات به بخش خدمات اختصاص یافته است. همچنین ۱۱ درصد تسهیلات به خانوارهای کشور پرداخت شده است.

وی در خصوص مانده تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها اظهار داشت: در پایان اردیبهشت‌ماه ۳۱۸ هزار میلیارد تومان مانده سپرده قرض‌الحسنه بوده که ۱۰۵ درصد آن که در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

پرداخت ۵۱ هزار میلیارد تومان وام ازدواج تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱

معاون بانکی وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر از سال ۸۷ تا کنون وام ازدواج دریافت کردند، افزود: در ۱۳ سال گذشته ۲۵۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به بیش از ۱۴ میلیون نفر پرداخت شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۹۲۴ هزار نفر وام ازدواج به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان دریافت کردند و از ابتدای امسال نیز ۳۷۳ هزار و ۹۱۷ نفر وام به میزان بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان دریافت کردند.

به گفته حسینی از ابتدای سال تا ۲۹ مردادماه نیز ۲۷۳ هزار و ۴۱۸ نفر وام فرزندآوری به مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان دریافت کردند.

بیمه اربعین ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

وی درباره آخرین تحولات در صنعت بیمه در یک سال گذشته گفت: سال گذشته در مجموع ۳۴ شکرت بیمه‌ای با یک هزار و ۳۹۵ شعبه در سراسر کشور فعال بودند.

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: سرانه حق بیمه در سال ۱۳۹۹ برابر ۹۷۵ هزار تومان بود و این رقم در سال گذشته ۱۳۴۰ تومان شد و سال گذشته ۶۵ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ رشد ۵۰ درصدی داشته است.

وی اعلام کرد: نرخ حق بیمه برای زائران اربعین ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده که با وجود افزایش هزینه‌های این رقم ثابت است.

حسینی در مورد بیمه زندگی به‌عنوان یک شاخص مهم در صنعت بیمه گفت: مجموع پرتفوی بیمه زندگی ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان بود در حالی که سال قبل این رقم ۱۲.۵ همت بوده یعنی ۴۵ درصد رشد کرده، سهم بیمه زندگی از پرتفوی بیمه ۱۶ درصد و سهم کل بیمه از تولید ناخالص داخلی ۱.۸۷ درصد شده است که باید این رقم به ۷ درصد برسد.

اصلاحات ساختار مالی بانک‌ها در دولت ۱۳

وی با اشاره به اولویت وزارت اقتصاد در اصلاحات شبکه بانکی گفت: اصلاحات ساختار مالی از اولویت اصلاح شبکه بانکی است و به دنبال این هستیم سرمایه بانک‌های دولتی را از محل واگذاری سهام افزایش دهیم و به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسانیم.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت:‌ از سود کسر شده از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۱۰۰ درصد صرف افزایش سرمایه شده و سرمایه این بانک از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در مورد واگذاری اموال مازاد بانک‌ها گفت: ‌برنامه تحولی جدی در پیش است قرار است پالایشگاه شازند اراک از سوی بانک ملی و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی واگذار شود.

تسهیل پرداخت خرد در دولت سیزدهم

معاون وزیر اقتصاد گفت: مطابق سخنان رئیس‌جمهور قرار شد پرداخت تسهیلات خرد کم کم از روش تسهیلات در قبال ضامن به تسهیلات در قبال اعتبارسنجی تبدیل شود که تسهیلات بدون ضامن در این راستا پرداخت می‌شود. در دو ماه پایانی سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد با میانگین مبلغ ۳۵ میلیون تومان به افراد پرداخت شده است.

وی با اشاره به جلسه مدیران شبکه بانکی با رئیس‌جمهور در اواخر دی‌ماه سال گذشته بیان کرد: طی دستور رئیس‌جمهور مبنی بر آسان شدن پرداخت تسهیلات خرد تا ۱۵ مردادماه امسال ۵۹۴ هزار و ۸۷۷ نفر تسهیلات خرد به میزان مجموع ۲۱ همت از شبکه بانکی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای هر نفر دریافت کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: مانده تسهیلات پرداخت شده به شرکت‌های دانش بنیان در دوماهه نخست امسال ۷۱ هزار میلیارد تومان است ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است؛ همچنین در دو ماه نخست امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۵۸۰ شرکت دانش بنیان پرداخت شده که ۳۴ درصد افزایش داشته است.

جزئیات طرح توان خرید

معاون وزیر اقتصاد درباره طرح توان خرید توضیح داد: این طرح توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرا می‌شود و تسهیلات ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیونی با بازپرداخت سه ساله و با نرخ سود سه درصد است.

وی ادامه داد: در تضامین این طرح یک ضامن باید ارائه شود و نیازی به چک نیست و ۸۰ تا ۹۰ تولیدکننده در این طرح شرکت کردند.

به گفته حسینی پنج بانک تجارت، رفاه، پارسیان، پاسارگاد و گردشگری در این طرح شرکت کردند.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌