۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | 19:18
کد خبر : 43935

چشم اندازهای روشنی از موفقیت ها پیش روی شرکت دانش بنیان نفت و گازسرو

دانش و فناوری جزء جدایی ناپذیر از دارایی های شرکت دانش بنیان نفت وگاز سرو است که در راستای توسعه اقتصاد دانش محور و هم افزایی علم و ثروت گام بر می دارد.

به گزارش برداشت روز، امیرهومن کریمی وثیق با بیش از ۲۵ سال تجربه وسوابق ارزنده مدیریتی در صنایع، مدیرعامل این شرکت است. فردی که از زمان حضورش در این عرصه توانسته ظرفیت تولید کاتالیست را به بیش از ۷ برابر افزایش دهد و سبد محصولات خود را از ۵ محصول به ۳۸ محصول برساند.
فعالیت های اثرگذار وی، زمینه را برای راه اندازی مرکز تحقیقات کاتالیست و تبدیل آن به مجهزترین مرکز تحقیقاتی بخش خصوصی را فراهم کرد.
همچنین وی توانست با داخلی سازی بیش از ۹۰درصد مواد اولیه مورد استفاده در خط تولید رابرآورده سازد.
حضور ۲۷ نخبه دکترا از دانشگاه های برتر کشور که از جمله برجسته ترین آنها حضور دکتر مهران رضایی که جز یک درصد دانشمند برتر سال میلادی اخیر است، از دستاورد تحولاتی زمان مدیریت وی است که افتخاراتی را برای مجموعه شرکت نفت و گاز سرو به دست آورد از جمله می توان به استقرار مدل EFQM و برگزیده جایزه تعالی سازمان در سال ۹۸ با دریافت تقدیر نامه دوستاره، دریافت نشان های متعدد از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری (دو مدال ملی دانش بنیان ملی و اشتغال دانش بنیان) و برگزیده جشنواره ایران ساخت و دریافت لوح و تندیس برترین محصول سال، برگزیده برترین شرکت حوزه صنایع کوچک و متوسط، قرارگیری شرکت نفت و گاز سرو در جمع رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر فناور کشور‌، برگزیده جشنواره ملی فولاد ایران به پاس بومی سازی کاتالیست های استراتژیک صنعت فولاد، یکی از برگزیدگان نمایشگاه دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی، استقرار زیرساخت های صادراتی کاتالیست به عنوان صادرات تکنولوژی و صادرات محصولات استراتژیک… اشاره کرد.

ارزیابی کارنامه درخشان شرکت دانش بنیان سرو باعث شد تا با امیرهومن کریمی وثیق به عنوان یک مدیر اثرگذار و شایسته درباره محصولات، دستاوردها و برنامه های آتی شرکت گفت و گویی ویژه داشته باشیم.

شرکت در چه زمینه هایی فعالیت می کند و بحران کرونا چه تاثیری در روند فعالیت آن داشته؟

در ابتدا باید اشاره کنم در ایران پاندمی کرونا شرایطی را به وجود آورده است که کارآفرینان و مدیران ارشد کسب و کارها برای کاهش تهدیدها و بهره گیری از فرصت های آتی در دوره پساکرونا و ایجاد ظرفیت های لازم برای پاسخگویی به تقاضای انباشته شده، به استراتژی های تاب آوری زنجیره ارزش روی آورده اند که از الگوهای جهانی برای کاربرد محلی بهره مند شده اند؛ به عنوان مثال یکی از مدل های بومی شده، می توان «نظام کار ایمن» را معرفی کرد که در قالب یک الگوی کارآمد برای صنایع کشور و نیز برای حفظ سطح اثربخشی فعالیت های صف و ستاد سازمان شناخته می شود، که با به کارگیری و پیاده سازی آن می توان اثر منفی شرایط بحران بر تعهدات ارائه شده به مشتریان را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

سرفصل های اصلی نظام کار ایمن در حوزه هایی چون توجه به وضعیت سلامت و آموزش پرسنل، تهیه و ایجاد اکوسیستم و نقشه­های خوشه­بندی از تامین کنندگان دارای توانایی های مشابه و نیز توجه ویژه خلق نوآوری در خطوط تولید، تعریف می شود. به طور مثال در حوزه تولید کاتالیست، به عنوان یکی از حلقه های زنجیره انرژی، که به لحاظ دانش فنی و تکنولوژی تولید نیز در زمره پیشرفته­ترین کالاها شناخته شده و همچنین از لحاظ اهمیت، به عنوان کالایی استراتژیک برای صنایع شناخته می شود، بحران توقف خط تولید باعث ایجاد چالش و بحران در صنایع مصرف کننده کاتالیست می گردد که در این راستا شرکت نفت و گاز سرو با به کارگیری این مدل در حوزه های تولید و ستادی خود توانسته است در طول یک سال اخیر و از زمان آغاز بحران کرونا، نرخ سلامت افراد و نرخ خرابی و توقف خط تولید را تحت کنترل خود در آورد.

از تولید محصول کاتالیست چه فوایدی حاصل می شود؟

کاتالیست یا کاتالیزور محصولی است که باعث شکست گاز شده و به عنوان تسریع دهنده واکنش شناخته می‌شود. به نوعی اگر کاتالیست نباشد، تولید محصولات چون متانول، آمونیاک و محصولاتی که بیشتر جنبه صادراتی دارند، عملا امکان پذیر نخواهد بود یا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

کاتالیست باعث کاهش مصرف انرژی و تولید اقتصادی شده و زمان تولید محصول را نیز کاهش می‌دهد. شرکت نفت و گاز سرو طی دو دهه تجربه، تمام کاتالیست های گروه فرآیند اوره، آمونیاک، متانول و صنایع پایین دستی متانول در صنعت پتروشیمی وکاتالیست های مورد استفاده برای تولید گاز هیدروژن در صنعت پالایش نفت و کاتالیست های مورد استفاده در صنعت فولاد را تولید می‌کند. همچنین کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی‌های تولیدکننده گاز اتیلن را نیز این شرکت تولید می‌کند.

شرکت نفت و گاز سرو چه دستاوردهایی را در حوزه رونق و جهش تولید داشته است؟

در طول یک سال اخیر و در دوران کرونا، شرکت نفت و گاز سرو با موضوع تجهیز کارخانجات جدید خود و افزایش ظرفیت تولید در خطوط تولید خود و هدف گذاری نیل به ظرفیت اسمی تولید ۵ هزار تن انواع کاتالیست های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی، پالایش و فولاد، و رشد نرخ جذب نیروی انسانی به بیش از ۷۰درصد روبه رو بوده است.

امروزه مقوله HSE در صنعت و ایجاد بستر فرهنگی در کشورحایز اهمیت است. شرکت چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟

شرکت نفت و گاز سرو با در اختیار داشتن واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست توجه ویژه ای به مسائل محیط زیست و ایمنی کار داشته است به طوری که توسعه فضای سبز به عنوان یکی از اولویت‌های استقرار شهرک‌های صنعتی محسوب می‌شود و تمامی واحدهای صنعتی باید خود را موظف به این امر دانسته و به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، نسبت به این مهم اهتمام داشته باشند.

شرکت نفت و گاز سرو به منظور حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و استفاده همگان از هوای پاک طرح درختکاری در شهرک صنعتی عباس‌آباد را آغاز کرده و در مرحله نخست، ۵ هزار اصله نهاد کاج در حاشیه یکی از خیابان‌های شهرک غرس کرد.

با کاشت این تعداد درخت ۲۰ هکتار به فضای سبز شهرک صنعتی پاکدشت افزوده شد و با توجه به نوع خاک موجود در بلوار و آبیاری درختان توسط پساب فرآوری شده، مناسب ترین درخت توسط کارشناسان، درخت کاج معرفی شد.
بر اساس پیش بینی‌هایی که از قبل صورت گرفته، برای تامین آب مورد نیاز از طریق پساب بجای مانده از تولید، در شرکت نفت و گاز سرو با فرآوری های انجام شده برای آبیاری فضای سبز مناسب سازی شده است که توسط تانکرهای آب این کار انجام می‌شود.
در راستای صیانت و حفظ محیط زیست در شرکت سرو تلاش می کنیم تا این اقدام در مراحل بعد نیز ادامه داشته باشد تا این شرکت به بخشی از مسئولیت اجتماعی خود در قبال محیط زیست عمل کرده باشد.

نفت و گاز سرو چه برنامه هایی در آینده دارد؟

شرکت نفت و گاز سرو طبق ماموریت خود هرساله دانش فنی چند کاتالیست جدید را تجاری سازی کرده و به بازار عرضه می کند. در سال آینده نیز طبق برنامه های پیش بینی شده این روند ادامه داشته و با افزایش ظرفیت تولید، خطوط تولیدی جدید کاتالیست به مدار تولید اضافه خواهد شد.

شرکت در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی چه دستاوردی داشته و چگونه ارزیابی می کنید؟

توجه ویژه به توسعه پایدار زنجیره ارزش می تواند صنایع مادر کشور را تا حد بالایی از توسعه متوازن تمام حلقه های ارزش مطمئن سازد. از این رو نمایشگاه نفت امسال فرصتی بود تا در کنار مدیران مجتمع های مصرف کننده کاتالیستی افتخارات کسب شده برای میهن عزیز را به اطلاع عموم برسانیم.
راه اندازی چند طرح پتروشیمی با کاتالیست های شرکت نفت و گاز سرو موضوعی بود که در نمایشگاه امسال به اطلاع عموم رسانده شده. دستاوردهای مهمی شامل قرارداد همکاری با طرح پتروشیمی آرین متانول برای تولید چرخه کاتالیست های تولید گاز سنتز این پتروشیمی، راه اندازی طرح پتروشیمی مسجدسلیمان با کاتالیست های شرکت نفت و گاز سرو بوده است.

فرهنگ اقتصاد

لباسکار صنعتی کسا