۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | 19:16
کد خبر : 41129

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد

انجام ۱۳۰ هزار آنالیز مواد معدنی طی ۳ سال اخیر

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران 130 هزار آنالیز مواد معدنی از بخش های دولتی و خصوصی انجام داده است.

به گزارش برداشت روز، مجید وفایی فرد مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران  در جلسه پایش بخش آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، گفت: این مرکز عملکرد فوق را طی سه سال گذشته انجام داده است.

وی افزود: همکاری در انجام پژوهش‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشجویان حمایتی معرفی شده از طرف مدیریت پژوهش و آموزش ایمیدرو و ارائه خدمات به بخش خصوصی از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران است به طوری که از سال ۹۳ تاکنون، این مرکز در انجام ۵۱۵ پروژه کارشناسی ارشد و دکتری همکاری کرده است.
وی ادامه داد: برگزاری نخستین دوره تکنسین فرآوری مواد معدنی با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و حمایت ایمیدرو، انجام فرآیند جذب نیروی متخصص و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مهارت محور در زمینه فرآوری با بهره گیری از استادان داخلی و بین المللی و سامان‌دهی فعالیت‌های پژوهشی و توسعه فن‌آوری با اخذ پروانه‌های پژوهش و فنی و مهندسی از مراجع ذیربط، بخشی دیگر از فعالیت های انجام شده در این مرکز است.

پروژه های فرآوری انواع مواد معدنی
وفایی فرد با اشاره به انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه فرآوری مواد معدنی و پایلوت از معادن کوچک و بزرگ، گفت: شناسایی و امکان‌سنجی فنی استحصال تیتانیوم و عناصر نادر خاکی از باطله گِل قرمز کارخانه بوکسیت جاجرم در مقیاس آزمایشگاهی با همکاری یونیدرو از جمله این پروژه هاست.
وی ادامه داد: مطالعه فرآوری بیتومین استان کرمانشاه به منظور کاهش گوگرد و خاکستر برای تولید آسفالت ویژه در مقیاس آزمایشگاهی، امکان‌سنجی شناسایی و حذف انواع گوگرد با هدف افزایش بازیابی و کاهش خاکستر محصول نهایی در ناحیه پروده۴ و پروده شرقی طبس، افزایش بازیابی طلا از کانسنگ زرشوران با بهبود شرایط فرآیند اکسیداسیون در مقیاس آزمایشگاهی و بنچ، از دیگر اقدامات این حوزه است.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: امکان‌سنجی استحصال وانادیم از سرباره های فولادسازی شرکت فولاد مبارکه در مقیاس آزمایشگاهی (فاز۱) و نیمه صنعتی (فاز ۲)، امکان‌سنجی فرآوری غبارهای اف تی پی فولادسازی مجتمع فولاد در مقیاس آزمایشگاهی و اندازه‌گیری و پایش عوامل زیان آور محیط کار شرکت فولاد مبارکه، بخشی از اقدامات صورت گرفته است.
وی افزود: انجام فرایند ممیزی آب در ۵۳ واحد های تابعه ایمیدرو در راستای نقشه راه معدن و نیز انجام مطالعات پژوهشی استحصال وانادیم و آهن از محصول تیتانومگنتیتی کهنوج در مقیاس آزمایشگاهی، از دیگر اقدامات مورد نظر است.

راهیابی ۵ استارتاپ معدنی به مرحله شتابدهی
از سوی دیگر حسین منصوری، مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) با اشاره به راهیابی ۵ استارتاپ معدنی مستقر در ایمینو به مرحله شتابدهی، گفت: این ۵ استارتاپ در حوزه‌های فرآوری مواد معدنی، شبیه سازی گمانه‌های اکتشافی، مدیریت باطله‌های معدنی و سامانه اطلاعاتی در صنایع بالادستی معدن هستند که از مرحله پیش شتابدهی و شکل دهی، پس از تایید مرکز به مرحله شتابدهی راه یافتند.
وی ادامه داد: این استارتاپ ها در مرحله شتابدهی در طول برنامه زمان بندی (kpi) بین ۵ تا ۱۵ ماه، از حمایت های مالی، مشاوره ای و آموزشی مرکز برخوردار می شوند تا به مرحله تولید محصول و خدمتِ قابل عرضه برای سرمایه گذار برسند. مرحله سوم نیز سرمایه گذاری است.
منصوری با اشاره به طراحی و راه‌اندازی نخستین سامانه الکترونیکی پذیرش ایده در این مرکز گفت: در این سامانه، امکان ثبت و پذیرش ایده تا داوری به صورت آنلاین، امکان ثبت‌نام نخبگان و نیز سرمایه گذاران بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد.
وی ادامه داد: اشتراک‌گذاری چالش‌های مرتبط با معدن و صنایع معدنی و دریافت راهکارهای حل چالش، از دیگر امکانات این سامانه است.
منصوری با اشاره به موضوع پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت در ایمینو گفت: این سیستم با همکاری دفتر مدیریت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی ایمیدرو انجام و برای اجرای آن، از مشاور برنامه ریزی و کنترل پروژه استفاده شد.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده در این مرکز، راه‌اندازی گالری و نمایشگاه عکس بخش معدن و صنایع معدنی، تدوین آیین نامه و تیپ قرارداد با استارتاپ‌ها ( شکل دهی و شتابدهی ) و مشاوران و بیمه کردن همه اعضای استارتاپ ها به شکل مسئولیت مدنی است.
مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران بیان داشت: فراخوان جذب ایده، خریداری و استقرار ۴ رایانه حرفه ای برای استفاده استارتاپ ها بدون استفاده از منابع ایمیدرو، طراحی و برگزاری دوره MBA مدیریت کسب و کار – کارآفرینی، ایجاد شعبه مستقل برای استقرار سیستم آموزش الکترونیکی LMS، از جمله اقدامات مرکز یاد شده است.
وی ادامه داد: استخراج، ترجمه و تدوین دوره های آموزشی از موسسات معتبر جهانی، تعریف و برنامه ریزی ۵ وبینار آموزشی ویژه استارتاپ های مرکز و انتشار ۲۰ دوره کوتاه مدت آموزشی در مدت ۳ دقیقه با عنوان دوره های ۱۸۰ ثانیه ای در سایت و شبکه های اجتماعی ایمنو، بخش دیگری از فعالیت های مرکز مذکور است.

راه‌اندازی نخستین استودیوی معدنی
مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به راه‌اندازی نخستین استودیوی معدنی با حمایت مالی شرکت های خصوصی در این مرکز گفت: این استودیو با هدف تولید (ضبط و تدوین) محتوای آموزشی – تخصصی مرتبط با حوزه استارتاپ های بخش معدن و صنایع معدنی راه اندازی شد.
وی افزود: تولید انواع محتواهای گرافیکی (اینفوموشن، افترفکت و پریمیر و …) و تولید پادکست های علمی و آموزشی (مستندسازی از ایونت‌ها و مراسم مرتبط با بخش استارتاپ و تولید محتواهای تصویری خبری و رسانه ای)، بخش دیگری از برنامه های این استودیو است./ ایمیدرو

لباسکار صنعتی کسا