۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | 19:14
کد خبر : 38944

رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد

تامین مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای خودروسازان

برای تحقق رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو، ۱۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای خودروسازان انجام شده است.

به گزارش برداشت روز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما به سهم خود هم در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار و هم در خود بانک مرکزی تصمیماتی در این باره گرفتیم، افزود: از این میزان منابع، ۱۰ هزار میلیارد تومان را از طریق گام (گواهی اوراق مولد) و حدود ۵ هزار میلیارد تومان را هم از اعتبار بانک‌ها برای دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه با روش‌های غیرتورمی یعنی انتشار اوراق موقت گام (گواهی اوراق مولد) می‌توانیم کل زنجیره تولید را از ابتدا یعنی از مواد اولیه تا فروش خودرو تحت پوشش قرار دهیم گفت: با اوراق مرابحه و سایر روش‌ها سعی می‌کنیم این خودروسازان از نظر منابع مالی مشکلی نداشته باشند.

همتی افزود: روند کار در خودروسازی ایران خودرو خوب است وخودرو‌هایی هم اکنون تولید می‌شوند که بیش از ۹۲ درصد ساخت داخل هستند و به این ترتیب وابستگی‌های ارزی به حداقل رسیده است.

وی گفت: امیدوارم با این نهضتی که شروع شده و حمایت‌های مسئولان و وزارت صمت در آینده نزدیک، به بار نشستن تلاش‌های شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های وابسته به صنایع دفاعی و همه قطعه‌سازان برای داخلی سازی قطعات را شاهد باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مسدود شدن حساب‌ها و کارت‌های بانکی برای اتباع افغانی مشکلاتی را ایجاد کرده افزود: برای ما بحث ایرانی و افغانی مطرح نیست، بلکه می‌گوییم کارتی که هویت ندارد نباید تراکنشی انجام دهد.

همتی گفت: هم اکنون برای اتباع غیرایرانی فرصت یکماهه از بانک‌های عامل که دو بانک آن مهم بودند درخواست کردیم تا افراد بتوانند شناسه ملی را برای شرکت‌ها، شماره ملی را برای افراد حقیقی و کد صادره وزارت کشور برای مهاجرین را به نظام بانکی ارائه کنند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: هم اکنون حساب‌های فاقد هویت را در ساتنا مسدود کردیم و در ساتنا هیچ تراکنشی که هویت نداشته باشد انجام نمی‌شود.

همتی گفت: اگرچه افراد دارای حساب فاقد هویت نمی‌توانند تراکنشی انجام دهند,، اما برای عملیات داخل هر بانک از بانک‌ها در خواست کردیم تا فرصت یکماهه را برای این قبیل مشتریان در نظر بگیرند.

وی افزود: از این رو، افراد در یک ماهی که فرصت دارند تعیین تکلیف کنند و به محض اینکه شماره هویتی را ارائه کنند کارت آن‌ها دوباره فعال می‌شود، البته این فعال شدن یکماهه برای این است تا صاحبان حساب‌ها مشکلات خود را حل کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وقتی همه حساب‌ها دارای هویت شود تراکنش حساب‌ها رصد می‌شود و سازمان امور مالیاتی نیز اگر اطلاعاتی از هر تراکنشی و برای هر رقمی به بالا بخواهد در اختیارش قرار خواهیم داد، ضمن اینکه هم اکنون سازمان امور مالیاتی اطلاعات تراکنش‌های ۵ میلیارد تومان به بالا را می‌خواهد که ما هم در اختیارش قرار می‌دهیم.

همتی افزود: بحث اساسی این است که در هیچ جای دنیا بدون داشتن شماره هویتی و شناسایی هویت، هیچ بانکی اجازه نقل و انتقال پول را ندارد، ما هم مجبوریم که امسال این قضیه را ریشه کن کنیم تا کارت‌ها و حساب‌های فاقد هویت امکان جابه جایی پول نداشته باشند./ صداو سیما

لباسکار صنعتی کسا