۲۳ دی ۱۳۹۹ | 19:18
کد خبر : 36660

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در آیین راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور :

زمین سرمایه خفته/قلبم برای زمین­ شناسی می­تپد، همه چیز از زمین است

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: نیاز است به علوم زمین بیشتر توجه شده و باید در مدیریت کلان کشور نگاه ویژه­­ ای به جامعه زمین­ شناسی کشور شود.

به گزارش برداشت روز، آیین حمایت و راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزارشد.

کامبیز مهدیزاده تاکید کرد: در اکثر کشور­های دنیا وزارت زمین شناسی وجود دارد که این دال بر اهمیت ویژه به این علم است. در کشور نیز ما باید برای علوم پایه هزینه کنیم، نگاه کلان ما در کشور باید افزایش بودجه سالیانه ارگان های پژوهشی باشد. برای R&D ،برای علم باید هزینه کرد برای به دست آوردن اطلاعات پایه که اساس زمین­ شناسی و معدن است باید هزینه کرد به خصوص سازمانی که کارش صحرایی و عملیاتی است. در سازمان زمین­ شناسی ما پشت میز نشین نداریم اکثرا کارشناسان نخبه ای هستند که کارشان کار صحرایی و علمی است.

 

 

مهدیزاده با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امروز روز تولد و جان گرفتن توسعه کسب و کارهای استارتاپی حوزه زمین ­شناسی است. امروز روز مبارکی است برای جامعه مظلوم زمین­ شناسی، امروز روزی است که زمین شناسی صاحب مرکز نوآوری و فناوری می­شود امروز روز تحقق ایده ­ها و طرح های زمین ­شناسی است. با راه ­اندازی این مرکز، دوستداران زمین و واحدهای نوآور صاحب ایده در حوزه علوم زمین که فعالیت آنها از مرحله استارتاپی عبور کرده با حمایت معاونت علمی میتوانند ایده­ های خود را تجاری کنند.

 

 

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور عنوان کرد: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسالت اصلی خود را حمایت از ایده های نوآورانه و فناورانه تعریف کرده ایم و امروز نیز با حمایت از راه اندازی این مرکز، امیدواریم جوانان زمین شناس و خلاق که صاحب طرح های نو و فناور هستند، بتوانند در این مسیر حرکت کرده و گام های موثر در راه ارتقای این علم بردارند. امروز روزی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان زمین شناسی کشور با همکاری هم برای یک آرمان و هدف مهم که آن اعتلای جامعه علمی زمین شناسی و معدن کشور است، حرکت می کنند.

در حال حاضر ۵۳ شرکت فناور دانش بنیان در حوزه های مختلف زمین شناسی و معدن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به فعالیت هستند. امیدوارم که با راه اندازی این مرکز تخصصی، تعداد استارتاپ ها و شرکت های فناور این حوزه ها با همت جوانان این کشور، توسعه یابد.

 

 

مهدیزاده با اشاره به اینکه همه چیز از زمین است و تا ما زمین را نشناسیم نمیتوانیم به معدنی دست یابیم، گفت: باید بر فضاهای خالی در این عرصه تکیه کنیم و به دنبال تقاضاها و طرح های جدیدی برویم که پیشتر وجود نداشته اما نیاز به آن احساس می­شود. وی در پایان تاکید کرد: برای توسعه کشور نیاز است از اقتصاد نفت پایه فاصله گرفته و به سمت اقتصاد فناورانه و دانش بنیان حرکت کنیم. این بدین معنی نیست که در چاه های نفت را ببندیم و استخراج نکنیم. خیر، نفت موهبت الهی است و باید حداکثر بهره­ برداری را داشته باشیم که این امر با ایجاد بستر و شرایط زیست بوم زمین­ شناسی میسر خواهد شد و پس از آن طی باقی مسیر براحتی ممکن خواهد بود.

لباسکار صنعتی کسا