۱۷ دی ۱۳۹۹ | 18:22
کد خبر : 35956

با انعقاد تفاهمنامه انجام می گیرد:

تسهیلات جدید برای حرفه آموزان

درقالب تفاهم نامه سازمان فنی و حرفه ای و سازمان متخصین ایران، مهارت آموزان با عضویت در لینک دین ایرانی می توانند از تسهیلات، خدمات فنی حرفه ای، آموزش زبان آلمانی و دیگر خدمات حمایتی جهت فراگرفتن تخصص و فعالیت در بازار آلمان استفاه کنند.

به گزارش برداشت روز، نشست خبری با موضوع گسترش تعاملات ایران و آلمان در حوزه فنی و حرفه ای و تسهیل ارتباط نیروی کار بین دو کشور به همت سازمان فنی و حرفه ای و سازمان متخصصین و مدیران ایران، روز سه شنبه شانزدهم دی ماه ۱۳۹۹ در محل هتل هویزه تهران برگزار شد.
در این نشست خبری اعلام شد که در قالب تفاهم نامه امضا شده بین طرفین، چالش های بازار کار ایران و ظرفیت های موجود در بازار کار آلمان جهت اعزام نیروی کار ایرانی به این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، با هدف گسترش تعاملات ایران و آلمان در حوزه فنی و حرفه ای و تسهیل ارتباط نیروی کار بین دو کشور، از شبکه اجتماعی «لینکدین ایرانی» نیز به طور رسمی رونمایی شد.
در نشست خبر، ایمان مصدری مدیرعامل سازمان متخصصین و مدیران ایران درباره اهداف تفاهم نامه مذکور گفت: تفاهم نامه ای که بین سازمان متخصصین و مدیران ایران و سازمان فنی و حرفه ای منعقد شده بر سه موضوع  ایجاد شبکه ارتباطی بین متخصصین و صاحبان مهارت کشور با نام لینکدین ، بحث آموزش های عمومی و تخصصی نیروی کار و تعامل و همکاری و تبادل نیروی کار متخصص و ماهر به دیگر کشورها تمرکز دارد.
مصدری در ادامه نبود آموزش های فنی و تخصصی را یک چالش عمده در بازار کار کشور دانست و با بیان این که می توان ضمن توسعه تعامل با سایر کشورها، از ظرفیت آنها نیز برای افزایش سطح مهارتی نیروی کار ایرانی استفاده کرد، گفت: خوشبختانه بستر حقیقی و مجازی دریافت این آموزش ها فراهم است و علاوه بر این که می توان از اساتید حرفه ای آلمانی برای ارائه آموزش ها در داخل کشور دعوت کرد، می توان نیروی کار ایرانی را نیز به کشور آلمان اعزام کرد.
وی با بیان این که نیروی کار ایرانی بسیار باهوش و مستعد است و اگر فضای کار کافی داشته باشد، می تواند شگفتی بیافریند، اظهار کرد: با استفاده از امکان بزرگی مانند لینکدین ایرانی و نیز بهره مندی از پتانسیل مهاجرت در قالب نیروی کار، می توانیم علاوه بر استفاده از توانایی های نیروی کار ایرانی، مهارت آموزی به شکل حرفه ای را نیز تجربه کنیم.
مدیرعامل سازمان متخصصین و مدیران ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار پولی مالی در باره وضعیت حمایت های مالی و اعتباری از  کارآموزان با هدف ایجاد اشتغال توضیح داد:
ما دو مسیر برای اشتغال در کشور داریم، یا کسی خودش به صورت مستقیم کسب و کار را راه اندازی می کند و خود اشتغال می شود و یا اینکه می رودجذب یک بنگاه اقتصادی می شود که برای هر دو مسیر قانون وجود دارد. هدف ما این است که آموزش های ما منجر به اشتغال بشود و به طور کلی در این باره دو ماموریت اصلی را دنبال می کنیم یکی اینکه کار جویی را آموزش بدهیم  که منجر به اشتغال بشود و یکی دیگر اینکه ارتقاء مهارت شاغلین را افزایش دهیم.چرا که  حفظ اشتغال برای ما مهم است.
وی ادامه داد: در حال حاضر  طرح های  فراگیر اشتغالی در وزارت کار دنبال می شود و ما هم به صورت موردی با بعضی از بانک ها در این باره تفاهم نامه هایی جهت ارایه تسهیلات به کارآموزان داریم.  جهت اطلاع عرض می کنم که صندوق کار آفرین امید که یکی از صندوق های زیر مجموعه های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است تسهیلات بسیار خوبی را با بهره کم به متقاضیان کسب و کار ها ارایه می کند به ویژه در مناطق روستایی که اصلا سقف ندارد به این معنی که اگر یک متقاضی بخواهد در منطقه روستایی کسب و کاری راه اندازی کند هر چقدر طرح نیاز به تامین مالی داشته باشد، البته در صورت تصویب طرح، مشمول دریافت تسهیلات با بهره کم می شود. البته این را نیز بگویم که خودمان راسا نمی توانیم تسهیلات بدهیم.
مهدی ورقائی، رئیس هیات مدیره الست گروپ نیز در بخش دیگری از این نشست خبری به نحوه پذیرش کارآموزها در قالب تفاهم نامه مذکور اشاره کرد و گفت: افرادی در این پروسه قرار می گیرند که دیپلم متوسطه را در هر رشته ای داشته باشند و اکر مهارت خاصی دارند، در همان زمینه مورد آموزش های تخصصی قرار گرفته و از آن جایی که سازمان فنی حرفه ای ایران یک سازمان آموزشی قوی است، افرادی که تحت نظراین سازمان آموزش دیده اند، به راحتی می توانند برای دوره های تخصصی و تکمیلی وارد این پروسه شوند و مدارک آنان معادل سازی می شود.
وی خاطر نشان کرد: افرادی که مورد پذیرش قرار می گیرند، باید گواهی سلامت پزشکی و عدم سو پیشینه ارائه کنند. ضمن اینکه فراگیری زبان کشور مقصد هم برای آغاز به کار اهمیت ویژه ای دارد و به همین منظور مربیانی از کشور آلمان به ایران خواهند آمد تا بتوانند در این زمینه نیز کارآموزان را به حد مطلوبی از یادگیری زبان برسانند.
علیرضا طاهرپور، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای نیز در این نشست با ارائه گزارش از عملکرد این سازمان و بیان این که ۲۵ درصد آموزش های هر دوره تئوری و ۷۵ درصد آن عملی است، گفت: تسهیلات خوبی برای راه اندازی کسب وکار توسط مهارت آموزان فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده که می تواند به حل معضل بیکاری در کشور کمک کند.
وی عدم توان جذب نیروی کار توسط بازار کار کشور را یک واقعیت تلخ خواند و با بیان این که می توان از ظرفیت کشورهای دیگری برای به کارگیری نیروی کار حرفه ای ایرانی بهره گرفت، ادامه داد: گواهینامه های صادر شده توسط سازمان فنی و حرفه ای، بین المللی است و در هر نقطه جهان قابلیت ترجمه و استفاده دارد. ضمن این که این گواهینامه ها از درجه اعتبار و امنیت بالایی برخوردار است و امکان استعلام اعتبار آنها از سایت سازمان نیز فراهم شده است، بنابراین امکان جعل ندارد.
مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای نیز در پاسخ به پرسش اخبار پولی مالی مبنی بر حمایت های مالی از کاراموزهای مشمول تفاهمنامه جهت ایجاد اشتغال پایدار گفت: نکته مهمی که می توانم در این باره بگویم این است که ما در جهت حمایت از کسانی که در ساختار مهارت کارت و تخصص کارت در شبکه لینک دین ایران مستقر هستند و پروفایل دریافت می کنند ۲۰ میلیون وام ۴ درصد اختصاص می دهیم و محدودیتی هم برای پرداخت در این باره وجود ندارد نکته این که تا امروز بیش از ۳۰۰ نفر این تسهیلات را دریافت کرده اند.
اسماعیل سید اشرفی نماینده کانون کشوری نیز در نشست خبری با تاکید بر این که دولت نمی تواند کار بخش خصوصی را انجام دهد، گفت: متاسفانه مقررات و دستورالعمل ها را بخش دولتی و با نگاه دولتی نوشته و در نتیجه بخش خصوصی با چالش های بزرگی بر سر راه خود رو به روست.
وی با تاکید بر این که توسعه مهارت آموزی در کنار توسعه فرهنگ مهارت آموزی برای جامعه ما باید یک اصل باشد، توسعه اشتغال پایدار را راه نجات کشور از تهدیدهای اقتصادی خواند و با تاکید بر این که میان یک استاد دانشگاه با یک استاد کار آهنگر نباید تفاوتی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: بیش از شش هزار استاندارد شغلی تعریف شده در کشور وجود دارد که متناسب با آنها آموزش هایی تدارک دیده شده است و اینها می تواند کشور را از تنگناهای اقتصادی برهاند.
وی نیز درپاسخ به پرسش خبرنگار اخبار پولی مالی پیرامون نحوه حمایت از کارآموزان جهت ایجاد اشتغال پایدار گفت: کسانی که در آموزشگاه های ما مهارت آموزی می کنند در حین و بعد از آموزش می توانند بر اساس قراردادی که با  هلدینگ پارسه منعقد کرده ایم کارت اعتباری بگیرند که هم امکان خرید اعتباری دارد و هم امکان استفاده از تسهیلات قرض الحسنه برای راه اندازی کسب و کار در آن پیش بینی شده است به ترتیبی که در دو مرحله ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان از این طریق برای مهارت آموزان قابل استفاده است . البته در صدد آن هستیم در بهمن ماه این مبلغ را به ۵۰ میلیون  تومان افزایش دهیم .
مجید حلاج زاده رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور نیز در نشست خبری با بیان این که بزرگترین مشکل نیروی کار ایرانی متقاضی مهاجرت به کشور آلمان، دانستن زبان آلمانی است، گفت: تلاش شده است با کاهش هزینه ها و تعدیل آموزش ها، حداکثر سرعت و دقت برای دریافت گواهینامه های مرتبط پیاده سازی شود.
وی با اشاره به این که مرکز خدمات مشاوره ایرانیان در ۵۶ کشور جهان نمایندگی دارد و می تواند به راحتی و با شکل قانونی زمینه مهاجرت نیروی کار را ایجاد کند، افزود: امیدواریم راهکارهای قانونی بر راهکارهای مهاجرت غیرقانونی ارجحیت پیدا کند تا هموطنان ما در دام سودجویان گرفتار نشوند.
او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نیروی کار ایرانی مستقر در کشور آلمان از چه خدماتی برخوردار خواهد بود، گفت: کسانی که در این کشور مشغول مهارت آموزی می شوند، علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه، می توانند از خدمات کم هزینه حمل و نقل و رفاهی استفاده کنند و در مدت کوتاهی با بازار کار آن جا آشنا شوند تا بسته به توانایی خود، جذب شوند.
گفتنی است: درمرحله نخست برای جذب ۸۰۰ نیروی کار ماهر ایرانی در بازار آلمان برنامه ریزی شده است.

لباسکار صنعتی کسا