۱۴ دی ۱۳۹۹ | 18:28
کد خبر : 35568

​نگاه ویژه نشریات بین‌المللی به بانک ملت؛

بانکی که با کارآمدی مدیریتی؛ تحریم‌ها را هیچ انگاشت

بانک ملت، در نشریات جهانی به بهترین بانک ایرانی در سطح بین المللی مشهور است و در سال 2020 نیز علاوه بر بانک نمونه بودن، بهترین بانک به لحاظ مدیریتی نیز تعیین شده است.

به گزارش برداشت روز به نقل از بانکداری ایرانی ؛ اخیرا نشریه بین المللی بنکر (The Banker) که یک موسسه مطبوعاتی تخصصی و در حوزه پولی و مالی بوده و یکی از مهمترین مرجع گزارش‌های تحلیلی در حوزه بانکداری است و از سال ۱۹۲۶ تا الان فعال است، گزارش کرده که بانک ملت یکی از بانک‌های است که حتی در شرایط تحریمی نیز توانسته شرایط رو به بهبود خود را حفظ کرده و در حوزه های مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری، دارایی و بازدهی دارایی بهترین بانک در میان بانک‌های جهان، آسیا و بانکداری اسلامی شد.

 

بر اساس این گزارش، نشریه بنکر در آخرین گزارش خود چندین پارگراف را به بانک ملت اختصاص داده و در بین هزاران بانک جهانی و صدها بانک اسلامی و آسیایی به تشریح موفقیت های بانک ملت پرداخته است.

 

در یکی از بندهای گزارش آمده است: «با وجود نااطمینانی اقتصادی به دلیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بانک ملت، همچنان به رشد خود ادامه داده است. بانک ملت ایران، دومین وام دهنده بزرگ در رتبه بندی جهانی، یک سال چشمگیر داشت ، دارایی های بانک ۵۵٫۴ درصد رشد یافت»

 

مهمترین نکته ای که در گزارش بنکر به آن اشاره شده مساله بازدهی دارایی یا ROA است که رقم ۴ و شش دهم درصدی است .

 

ذکر این نکته ضروری است که بازده دارایی یا Return on Asset یا ROA یک شاخص از چگونگی سودآوری شرکت وابسته به کل دارایی‌های آن شرکت است در حقیقت، ROA یک مساله مدیریتی و هرچه بالاتر باشد یعنی مدیر کارآمدی، استفاده بهینه ای از از دارایی‌های بنگاه در جهت تولید سود انجام داده و تمام ان دارایی ها به دارایی‌های مولد تبدیل شده است، ROA به شما می‌گوید چه مقدار سود از دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده بدست آمده و به همین دلیل، کارشناسان از بازدهی دارایی را بازده سرمایه‌گذاری Return On Investment or ROI هم نامیده‌اند.

بانک ملت در بین بانک های ایرانی، کشورهای اسلامی و دنیا همچنان در حال درخشش بوده و یکی از نامهای درخشان در تحلیل های جهانی است. فهرستی از ۱۰ بانک برتر اسلامی (با دارایی های بیش از ۵۰۰ میلیون دلار) با بیشترین رشد دارایی در سال ۲۰۲۰ ارایه کرده است که بانک ملت با ۵۵٫۳۸ درصد رشد، در رتبه ششم قرار دارد.گفتنی است که در بین بانکهای اسلامی لزوما بانکهای آسیایی نیستند بلکه بانکهای بزرگ انگلیسی و اروپایی هم قرار دارند.

از دیگر مواردی که در گزارش بنکر آمده است می توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

 

– رشد ۵۵٫۳۸ درصدی دارایی های بانک ملت در حالی رقم خورده است که میانگین رشد دارایی بانک های اسلامی جهان در دوره مورد ارزیابی ۸٫۲ درصد و میانگین رشد دارایی بانک های اسلامی خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه MENA) 9.2 درصد است.

– بانک ملت ایران دومین بانک بزرگ جهان از لحاظ وام دهی منطبق با شریعت

– بانک ملت ایران با تحقق رشد ۵۵٫۳۸ درصدی در دارایی های منطبق با شریعت، علیرغم تحریم های اقتصادی، عملکردی چشمگیر را رقم زده و به دومین بانک بزرگ جهان از لحاظ وام دهی منطبق با شریعت تبدیل شده است.

– میزان دارایی های منطبق با شریعت بانک ملت ایران ۸۲٫۳ میلیارد دلار است.

– مجموع دارایی های منبطق بر شریعت در دو کشور ایران و عربستان سعودی به عنوان کشورهای پیشگام در بانک داری اسلامی ۴۰۰ میلیارد دلار است که از این عدد، ۸۲٫۳ میلیارد دلار متعلق به بانک ملت است.

 

لباسکار صنعتی کسا