۰۷ دی ۱۳۹۹ | 18:27
کد خبر : 34719

تلاش برای پایداری منطقه ویژه پتروشیمی

کارشناسان فجر به منظور تحویل گازی پاک به مشتریان و پس از 14 روز تلاش در ایستگاه گاز بیش از 215 بار خطوط را باز و بسته کرده و 428 فیلتر را تعویض کردند‌؛ همچنین به دلیل پر ریسک بودن و حساسیت این ایستگاه بیش از 10 بار خطوط ایستگاه گاز تعمیرات اساسی شده است.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی فجر انرژی خلیج فارس، گاز یکی از مواد اولیه بسیاری از مجتمع های تولیدی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است که در کنار آن به عنوان سوخت نیروگاه های برق و بخار فجر انرژی برای تامین برق منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.
گازهای ورودی به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پس از تنظیم، فیلتر و کاهش فشار در ایستگاه گاز واحد پساب به مجتمع های تولیدی همجوار در سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نیروگاه های فجر منتقل می شود که پس اضافه شدن خط جدید ۳۶ به خطوط گازی منطقه ایستگاه گاز فجر با بحرانی جدی روبرو شده است.
با راه اندازی خط جدید گفته شده،کارشناسان فجر با بررسی های فنی خود متوجه وجود حجم زیادی مواد آلاینده که شامل ذرات آهن و دوده در گاز دریافتی می شوند که این موضوع باعث اختلاف فشار و از مدار خارج شدن فیلترها می شود. هر گونه نوسان فشار در گاز  باعث خارج شدن خط تولید مجتمع های منطقه و یا نیروگاه برق و بخار فجر از سرویس بوده است.
میزان اختلاف فشار و آلودگی به اندازه ای بود که کارکنان فجر در شرایط شیوع ویروس کرونا و بارش باران های سیل آسای منطقه، هر ۳۰ دقیقه یکبار فیلتر های ایستگاه گاز را تعویض کرده که در نهایت پس از ۱۴ روز بیش از ۲۱۵ بار خطوط باز و بسته شده و ۴۲۸ فیلتر تعویض شده است. در حالت عادی ایستگاه گاز حداقل هر ۳  الی ۶ ماه یکبار فیلتر های این ایستگاه تعویض میشده است.
در کنار این موضوع به دلیل پر ریسک بودن و حساسیت ایستگاه گاز، خطوط این بخش در طول این ۱۴ روز بیش از ۱۰ بار تعمیر اساسی شده اند که در این تعمیرات، رگلاتور فشارشکن و پیلوت های تنظیم گاز پس از تعمیر در مدار سرویس قرار گرفته اند؛ تعمیرات اساسی ایستگاه گاز نیز معمولا هر سال یکبار انجام می شود.
لازم به ذکر که پس از ۱۴ روز تلاش کارشناسان فجر، فشار گاز به حالت عادی برگشته و در طول این مدت بیش  ۴ تن دوده از گاز ورودی خارج شده است تا جریان گازی پاک و با حداقل آلودگی به مجتمع های مصرف کننده تحویل داده شود.

لباسکار صنعتی کسا