۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | 22:01
کد خبر : 3395

اقدامات ایران خودرو در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در این شرکت

شرکت ایران‌خودرو با توجه به وظیفه خطیر خود در قبال حفظ سلامت پرسنل و به تبع آن سلامت کل جامعه در اولین ساعات شروع گسترش بیماری کرونا با تشکیل کمیته بحران با موضوع بیماری‌های واگیردار با توجه به بند ۴-۴-۷ استاندارد OHSAS18001 و بررسی کلیه بحران‌های احتمالی،‌ کار خود را آغاز کرد.
به گزارش برداشت روز به نقل ازایکوپرس در این راستا با برگزاری جلسه‌ای با موضوع کرونا به بررسی ابعاد مشکل و اتخاذ تصمیمات اولیه و پیش‌بینی‌های لازم برای شرایط قبل، حین و بعد از بحران صورت گرفت.
این تصمیمات در سه محور تجهیزات مورد نیاز، مجوزهای مدیریتی و دستورالعمل‌ها اتخاذ شد.
همین‌طور در جهت آگاه سازی پرسنل قبل از ورود بیماری به کشور تمهیداتی صورت پذیرفت،‌ از جمله این اقدامات می توان به ارسال پیام کوتاه به کلیه پرسنل شاغل در جهت پیشگیری، آموزش و اطلاع‌رسانی کلی بیماریهای واگیردار در قالب اطلاعیه‌های عمومی، تهیه و توزیع پمفلت‌های آموزشی و نصب استند با موضوع پیشگیری از انتقال کرونا در کلیه مبادی ورودی پرتردد شرکت و همچنین نصب پوسترهایاطلاع‌رسانی پیرامون بحث کرونا در اماکن پرتردد اشاره کرد.
این کمیته با توجه به برزو اولین نشانه‌های بیماری در کشور با وارد شدن به فاز پیشگیری اقدامات گسترده ای را انجام داد که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد:
۱- ارسال پیامک‌هایی آموزشی با هدف شناخت کرونا .
۲- درخواست و تشکیل جلسه کمیته بحران با حضورمعاونت منابع انسانی، قائم‌مقام اجرایی و معاونین محترم تولید، قطعات و مجموعه ها ، TPS و حراست با محوریت مدیریت پیشگیری، درمان و رفاه
۳- تشکیل ساختار ICS داخلی ، مدیریت بحران و معرفی نمایندگان: فرماندهی، پشتیبانی، خرید، عملیات، ارتباطات و حراست
۴- تشکیل کمیته بحران درسطح گروه منابع انسانی و تشریح وظایف هریک از موارد
۵- تهیه و ارسال ابلاغیه ۱۹ بندی جامع درسطح گروه صنعتی ایران خودرو به‌منظور سازماندهی و یکسان سازی عملیات پیشگیری از انتشار کرونا .
۶- انتشار فیلم‌های آموزشی با محتوای پیشگیری از کرونا در شبکه‌های داخلی شرکت .
۷- هماهنگی حضور معاونین عالی رتبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت سمینار آموزشی دو ساعته با حضور تمامی نمایندگان HSE و برنامه‌ریزی جهت آموزش آبشاری به تمامی پرسنل و بازدید مشاورین عالی وزارت بهداشت، درمان از مرکز اورژانس ایران‌خودرو .
۸- تهیه و توزیع ماسک و دستکش در آشپزخانه ها، رستوران‌ها به نیروهای خدمات همچنین افزایش تعداد اسپری‌های ضدعفونی‌کننده در آشپزخانه‌ها .
۹- آموزش پرسنل شاغل در آشپزخانه‌ها و کادر مهمانداری همچنین تغییر برنامه غذایی توزیع غذا به‌صورت کاملا بسته‌بندی شده در ظروف یکبار مصرف با هدف کاهش ریسک بهداشتی.
۱۰- تغییر نحوه ثبت کارت ساعت پرسنل آشپزخانه از روش اثر انگشتی به روش کارت زنی .
۱۱- تشکیل کمیته عالی بحران ایجاد و سازماندهی ۳ اکیپ نظارتی به صورت شبانه روزی بمنظور حصول اطمینان از عملکرد صحیح تمامی واحدهای عملیاتی.
۱۲- تهیه و توزیع لباس های کلاس C ، ماسک و دستکش جهت آماده سازی کادر درمانی ایران خودرو بمنظور مقابله با بحران و همچنین حذف معاینه تست تنفسی ریه در معاینات ادواری طب کار شرکت.
همچنین این کمیته در فاز شیوع بیماری اقدامات مهمی را در دستور کار خود قرار داد، از جمله:
۱- توزیع هفتگی ماسک به کلیه پرسنل شرکت
۲- توزیع روزانه میوه و آب‌میوه با هدف ارتقا تغذیه همکاران و کاهش ریسک ابتلا
۳- تغییر منو غذایی با هدف ارتقا سلامت غذایی همکاران
۴- کاهش ساعت کار بانوان همکار با هدف کاهش زمان حضور در محیط کار و ارتقا سلامت خانواده
۵- بسیج همگانی با هدف آموزش و ارتقا آگاهی همکاران و جلوگیری از نگرانی‌های روانی
۶- ضدعفونی نمودن کلیه اماکن پرتردد در سه نوبت با مواد ضدعفونی‌کننده
۷- حذف فرآیند معاینات ادواری طب کار از ۱۰ اسفند ماه
۸- استقرار تیم پرستاری به همراه دستگاه تب‌سنج به منظور شناسایی افراد مشکوک در مبادی ورود کارکنان
۹- هماهنگی و انجام عملیات ضدعفونی کلیه اماکن عمومی شرکت بصورت هفتگی و با هماهنگی پشتیبانی واحدهای مرتبط .
۱۰- توزیع ژل ضدعفونی‌کننده دست جهت کلیه کارکنان
۱۱- ایجاد مجوز عدم حضور در شرکت برای پرسنل دارای بیماری‌های خاص، بیماران تنفسی- ریوی،‌ قلبی-عروقی
همکارانی که دارای علائم اولیه مشکوک بوده یا دارای نقص سیستمی ایمنی هستند،‌ همچنین کارکنانی که در خانواده فردی را با بیماری خاص دارند. همکارانی بالای ۶۰ سال سن، بانوان باردار و مادران با شرایط ویژه و در نهایت جانبازان محترم شرکت نیز در طرح حمایتی ایران خودرو در پیشگیری از شیوع کرونا قرار داشته اند.

لباسکار صنعتی کسا