۲۵ آذر ۱۳۹۹ | 18:27
کد خبر : 33256

پیام مهدی رضایی به مناسبت هفته پژوهش

آن کسانی که دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقی و مراکز علمی را میخواهند از علم و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار میکنند. مقام معظم رهبری

در جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، دانش مبتنی بر پژوهش، سنگ بنای همه اندیشه‌ها، تصمیم‌ها و اقدامات موفقیت آمیز افراد، گروه ها و جوامع پیشرفته را تشکیل می دهد. تاریخ و تجربیات بشر در همه جوامع و نهادها و سازمان‌های اجتماعی نشان می‌دهند که افراد و کشورهای بهره‌مند از پژوهش و دانش از دستاوردهای غیرقابل مقایسه و بسیار عظیم‌تری نسبت به کشورهایی برخوردار شده اند که در آن ها پژوهش و دانش به اندازه لازم مورد اعتنا نبوده اند.

بر هیچ کس پوشیده نیست که سازمان های کامیاب امروز در جهان، در همه حوزه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، هنگامی به شکل مقرون به صرفه و بهره ورانه به اهداف و مقاصد خود دست یافته و از شکوفندگی و بالندگی لازم و کافی بهره‌مند شده‌اند که مبنای فعالیت هایشان را بر یافته های علمی و پژوهشی استوار کرده و به پژوهش در عرصه اندیشه، گفتار و کردار آحاد افراد جامعه و موسسات وابسته اولویت داده اند.

یکی از بهترین مراجع تشخیص در شناسایی نقش، اهمیت، تأثیر و اولویت پژوهش در زندگی فردی، جمعی و سازمانی ما، مقام معظم رهبری امام خامنه ای مدظله العالی هستند که در مقام پیشوای انقلاب اسلامی به کرات سیاست گذاران و مجریان کشور در نهادهای حکومتی و دولتی را به پیشرفت توأم با دانش و پژوهش فراخوانده و به ویژه بر اقتصاد دانش بنیان و استفاده از همه علوم و نیز علوم انسانی مبتنی بر اخلاق برای نیل به توسعه پایدار و فراگیر فراخوانده اند.

از نگاه معظم‌له، علم، «پایه تمدن و پیشرفت علمی» و «لازمه قطعی پیشرفت همه جانبه و اقتدار» و «تنها راه دستیابی به قدرت و اقتدارملی» برای صیانت از «هویت، حیثیت، استقلال و عزت در مقابل زورگویان و مستکبرین» و کسب و حفظ منافع ملی است. ایشان «علم و دست برتر علمی را راز پیشرفت»، و «اخلاق و ایمان» را لازمه آن می‌دانند و تأکید می‌فرمایند که «ما باید علم را با همه معنای کامل آن به عنوان یک جهاد دنبال کنیم». رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همچنین، پژوهش را «مبنای رسیدن به اوج قله علم و مرجعیت علمی» و هم، «پایه حل مسائل جاری» قلمداد می‌کنند و می‌فرمایند: «بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریم دارنده‌ی علم است».

 

بانک انصار در مقام بانکی ارزشی و متعهد به تحقق آرمان های الهی انقلاب و بنگاهی مفتخر به پیروی از امامت و ولایت، همواره رسالت خود را بهره‌گیری از دانش و پژوهش در تمامی روندها و روال های کار حرفه ای قرار داده و خواستار سرآمدی در بانکداری اسلامی و فقهی و بانکداری حرفه‌ای، نه برای تحقق اهداف معمول در عرصه های رقابتی، بلکه برای نیل به بانکداری مقاوم در اقتصادمقاومتی و پایداری و ماندگاری بوده است، چرا که مقام معظم رهبری به حق فرموده اند، بدون سرآمدی در علم وپژوهش، هیچ پیشرفتی ماندگار نیست.

بانک انصار همراه با توسعه فعالیت های تحقیقاتی خود در همه ابعاد مأموریتی و وظایف محوله، در حوزه های پژوهشی پیشتاز بوده و اقدام به تأسیس مرکز پژوهشی با هدف افزایش بهره وری، کارایی و ارتقای مزیت های رقابتی خود کرده است. این مرکز در نخستین گام های خود، تهیه و اجرای طرح های تحقیقاتی کاربردی و ابتکاری را با حمایت مالی از پایان نامه های تحصیلی، اعطای طرح های پژوهشی در قالب کسر خدمت سربازی و طرح به کارگیری نخبگان در امور پژوهشی در سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.

بانک انصار طی سال های گذشته، برای نشان دادن تعهد خود به پیشرفت در شبکه بانکداری، همچنین، اقدام به برپایی نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی با همکاری بانک مرکزی و حضور همه بانک های دولتی و خصوصی کرده و در پی آن، انتشار فصلنامه علمی «توسعه مدیریت پولی و بانکی» را پی گرفته است. حمایت از پایان نامه های دانشگاهی با موضوعات بانکی، نیز اقدامی راهبردی برای توسعه فعالیت های پژوهشی در نظام پولی و بانکی کشور بوده است.

تلاش‌های بی‌وقفه بانک انصار در راستای نهادینه‌سازی فعالیت‌های پژوهشی به منظور نیل به بانکی دانش بنیان و تحقق دیدگاه‌های هدایت بخش مقام‌معظم‌رهبری مدظله‌العالی، از نظر مقامات و موسسات معتبر این حوزه در کشور نیز دور نمانده و آنان دستاوردها و پژوهشگران ما را با اهدای لوح تقدیر و جوایز ارزشمند مورد تأیید وتجلیل قرار داده اند.

به هر روی، بانک انصار به عنوان بنگاهی دانش محور و پیشرو در استفاده از دستاردهای پژوهشی و فناورانه، همواره به اصل فعالیت مبتنی بر دانش و پژوهش پایدار بوده و تکیه بر علم و دانش و پژوهش را برای تحقق اهداف حرفه‌ای امری گریزناپذیر دانسته است.

مدیران و کارشناسان و کارکنان این بانک، با این که در آستانه ادغام با بانک معظم سپه قرار دارند، نه تنها تعهد به علم و پژوهش را در آینده کاری و موقعیت های جدید خود فراموش نکرده اند، بلکه این مهم را امری تغییرناپذیر دانسته و براساس ایمان و امیدشان به آینده آن را بهترین سرچمشه برای فعالیت حرفه ای در شرایط جدید تعریف کرده اند.

من امیدوارم که همه کارکنان محترم بانک در همه سطوح و لایه های سازمانی، کماکان بر نقش محققانه خود در موقعیت‌های شغلی آینده تأکید ورزند و گام های استوار خود را در این راستا محکم تر از پیش بردارند، چرا که فلسفه وجودی و عملکرد بانک انصار مبتنی بر اولویت دادن منافع ملی و مصلحت های عالی‌تر بر موقعیت های شخصی و فردی است.

در اینجا در مقام مدیرعامل بانک انصار، ضمن تبریک و تهنیت روز پژوهش به همه همکارانم، بر خود فرض می‌دانم که از پژوهشگران عالیقدر در این بانک که موجبات سرافرازی ما را در رویدادهای علمی و پژوهشی فراهم کرده اند، سپاسگزاری کنم و از آنان درخواست نمایم که این روز خجسته را غنیمت شمرده و برای موفقیت‌های آینده خود، بانک سپه و کمک به سایر همکارانشان، برنامه ریزی دقیق و و تلاش مضاعف کنند.

مهدی رضایی مدیرعامل بانک انصار

۲۵آذر۱۳۹۹

اداره کل روابط عمومی وتبلیغات

 

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌