۱۸ آذر ۱۳۹۹ | 18:53
کد خبر : 32471

رییس کل بانک مرکزی مطرح کرد

تراز تجاری مثبت است

شرایط جدید در صدور چک را به تدریج اجرا می شود و از اواخر آذر ماه مردم می توانند به روش های جدید چک صادر کنند.

به گزارش برداشت روز، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان مطلب بالا گفت: ما بر مبنای دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان پیش بینی کردیم که تورم متوسط یکساله منتهی به خرداد ۱۴۰۰ را به ۲۲ تا ۲۴ درصد برسانیم و تا آن زمان ۶ ماه فرصت داریم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به آمارهای تجارت کشور گفت: در حال حاضر صادرات کشور به ۲۶ و نیم میلیارد دلار و واردات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده که تراز تجاری یک و نیم میلیارد دلار مثبت است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یک عده کالاهای خود را نگه داشتند به این امید که ارز ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان شود سپس ترخیص کنند، گفت: اعلام کرده ایم کسانی که کالا را اعتباری وارد کرده اند، بیایند تعهد بدهند که کالا را سریع ترخیص کنند تا تضمین چندماهه بدهیم ارزشان را تامین کنیم.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: واردات کالا بدون انتقال ارز اصلا به چه معناست؟ نمی‌خواهم زیاد توضیح بدهم. اما یک میلیارد دلار مجوز ترخیص دادیم، در حالی که این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: اجازه نخواهیم داد کالاهایی که در اولویت نیازهای مردم نیستند تحت عنوان واردات بدون انتقال ارز وارد کشور شود.

همتی با تاکید بر اینکه پس از سررسید دستور رییس جمهور، اجازه انتقال ارز بر خلاف ضوابط بانک مرکزی را نمی‌دهیم، تصریح کرد: تعهد بانک مرکزی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی، هشت میلیارد دلار است و تا کنون ۷ میلیارد دلار تامین شده است.

رییس کل بانک مرکزی ابراز داشت: بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تامین ارز می‌کند. از ابتدای سال تاکنون نیز ۲۶.۵ میلیارد دلار صادرات و ۲۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

وی با اشاره به شدیدترین تحریم‌ها طی دو سال و نیم گذشته، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اجازه نداد کمبودی برای مایحتاج ضروری مردم ایجاد شود. در عین حال، وزارت صمت باید ثبت سفارش را بر اساس برآورد درآمدهای ارزی انجام دهد و مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد.

همتی با اشاره به اینکه بانک مرکزی تا جایی که بتواند از بازار سرمایه حمایت میکند، ابراز داشت: تا امروز در کنار بازار سرمایه بوده ایم،  البته وظیفه ماست و از این به بعد هم کمک خواهیم کرد و فعالان بازار سرمایه مطمئن باشند که بانک مرکزی هر کمکی از دستش بر بیاید انجام می‌دهد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تامین کسری بودجه از طریق فروش اوراق و سهام دولت گفت : در برنامه ششم پیش بینی شده تا دولت ۴۰ درصد از تولید ناخالص ملی را به صورت اوراق منتشر کند و تا الان این رقم به ۳۸ درصد رسیده است.

صدور چک به روش جدید از پایان ماه

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط جدید در صدور چک را به تدریج اجرا می‌کنیم خاطرنشان کرد: از اواخر این ماه مردم می‌توانند به روش‌های جدید چک صادر کنند. بر همین اساس، از ۲۲ آذرماه چک در وجه حامل، به طور کلی حذف خواهد شد.

وی گفت: در شورای پول و اعتبار هم مطرح شد و از رییس جمهور هم درخواست کرده ایم که به علت شرایط کرونا شرایط جدید صدور چک را به تدریج اجرا کنیم.

رشد ۸۰ درصدی نقدینگی طی ۲۰ سال

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رشد حجم نقدینگی در کشور در ۲۰ سال گذشته و در ۳ دولت قبلی و فعلی، متوسط حدود ۸۰ درصد بوده است.

همتی در پاسخ به سوالی درباره افزایش حجم نقدینگی در دوره فعلی افزود: این روزها برخی می‌گویند حجم نقدینگی بیشتر شده است، اما باید توجه کرد اکنون در شرایط استثنایی بسرمی ریم و در دوران پس از انقلاب اسلامی هرگز با چنین تحریم‌هایی و با چنین فشارهای روبرو نبوده ایم و با توجه به این شرایط، نقدینگی رشد آنچنانی نداشته است.

وی با نمایش نموداری از افزایش حجم نقدینگی در ۲۰ سال گذشته گفت: بررسی وضع نقدینگی از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ما معمولاً در هر دوره یک قله ۳۸ درصدی از افزایش نقدینگی داشتیم که این مسئله نیز به علت اتفاقات خارجی بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اگر بخواهیم افزایش حجم نقدینگی در سه دولت اصلاحات، دولت آقای احمدی‌نژاد و دولت فعلی را بررسی کنیم مشاهده می‌شود که تقریباً در هر ۳ دولت، میانگین حدود ۸۰ درصد رشد نقدینگی داشته ایم که این مسئله بیانگر آن است که افزایش نقدینگی به مشکلات ساختاری باز می‌گردد.

همتی با بیان اینکه در دولت فعلی از مرداد ۹۲ تا مهر ۹۸ یعنی در بازده ۷۸ ماهه رشد نقدینگی ۸۳ درصد شده است گفت: این آمار نشان می‌دهد در دوره فعلی در مقایسه با دوره‌های قبل نقدینگی رشد محسوسی نداشته و البته بخشی از افزایش نقدینگی در این دوره مربوط به موسسات مالی غیرمجاز است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری درباره کنترل نقدینگی در کشور و تامین کسری بودجه از طریق فروش اوراق و واگذاری سهام دولت افزود: ما از ابتدای امسال تاکنون هرگز اسکناس جدید چاپ نکرده ایم و تا الان رشد پایه پولی فقط ۱۳ درصد رشد کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها چندان ارتباطی به افزایش نقدینگی ندارد گفت: افزایش قیمت‌ها بیشتر ناشی از رشد افزایش قیمت ارز و رشد تقاضا ناشی از انتظار تورمی است.

همتی ادامه داد: بیماری کرونا نیز در این خصوص بی‌تاثیر نبوده و در ابتدای امسال به علت شیوع بیماری کرونا با کاهش تولید مواجه بودیم و همین امر موجب شد تا قیمت تولید با قیمت دارایی‌ها بالا برود و افزایش قیمت دارایی‌ها نیز انتظار تورمی ایجاد می‌کند و انتظار تورمی به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخشی از افزایش نقدینگی مربوط به شیوع کرونا است گفت: امسال برای مقابله با بیماری کرونا ما یک میلیارد یورو ارز از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده‌ایم و ناچار شدیم آن‌ها را به ریال تبدیل کنیم که تقریباً تا امروز بالای ۷۰۰ میلیون یورو از آن را به ریال تبدیل و تقریبا روزانه ۱۶ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده ایم.

همتی با اشاره به برخی گلایه‌ها از سوی متصدیان امر بهداشت و درمان کشور مبنی بر اینکه بانک مرکزی معادل ریالی برداشت از صندوق ذخیره ارزی را پرداخت نمی‌کند گفت: من مسئول حفظ ارزش پول ملی هستم و باید مقاومت کنم و به نحوی این پول را تزریق کنیم که افزایش نقدینگی نداشته باشد./ بازار سرمایه

لباسکار صنعتی کسا