۱۱ آذر ۱۳۹۹ | 18:42
کد خبر : 31712

مدیر امور نمایندگان شرکت بیمه کوثر مطرح کرد:

نمایندگان بیمه باید خود را با فناوری‌های نوین همراه کنند

عمر فروش بیمه‌نامه به روش‌های سنتی پایان یافته است،در حال حاضر شرکت‌ها و نمایندگانی موفق خواهند بود که بتوانند کسب‌وکار خود را با فناوری‌های نوین همراه کنند.

به گزارش برداشت روز، نمایندگان بیمه نخستین پل ارتباطی میان بیمه‌گذاران و شرکت‌های بیمه محسوب می‌شوند و در واقع آنها ویترین و مهم‌ترین عامل در جذب مشتریان یک شرکت بیمه هستند به نحوی که با رفتار حرفه‌ای و تخصص بیمه‌ای خود می‌توانند موجب توسعه بازار و افزایش مشتریان و متعاقبا رشد درآمد خود و افزایش منابع مالی شرکت‌ها باشند. نمایندگان توانا و خوش‌فکر در ساختار یک شرکت بیمه در قالب کارمندی جای نمی‌گیرند و در اصل آنها کارآفرینان و بازارسازان بدون مرز هستند. آنها رها از محدودیت‌های اداری و تنها با تکیه بر وظایف ذاتی خود، مشغول خدمت‌رسانی به آحاد جامعه و تشویق مشتریان به دوراندیشی و برون‌سپاری ریسک‌های غیرقابل پیش‌بینی زندگی خود به یک شرکت بیمه‌گر قابل اطمینان هستند.

شرکت‌های بیمه با حمایت از شبکه فروش خود می‌توانند آنان را در مسیر رشد و تعالی بیشتر یاری‌‌ کنند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت‌های بیمه می‌تواند ارتقای سطح دانش بیمه‌ای نمایندگان از طریق ارائه آموزش‌های متنوع و تخصصی مبتنی بر دانش روز بیمه باشد که شرکت بیمه کوثر همواره در این بخش عملکرد مثبتی داشته است.

معصومه نجات‌بخش، مدیر امور نمایندگان شرکت بیمه کوثر معتقد است: «در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی با کیفیت و بازآموزی در مسیر پویایی شبکه فروش کوثر گام‌های بزرگی برداشته‌ شده، چرا که معتقدیم شبکه فروش دانا و توانا بازوی قدرتمند یک شرکت است.» درهمین ارتباط و همزمان با فرارسیدن ۱۳ آذر روز بیمه اخبار پولی مالی با وی گفت‌وگویی داشته است درباره عملکرد سال گذشته و اهداف و برنامه‌های این مدیریت در سال سالجاری، که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

عملکرد مدیریت امور نمایندگان را در سال ۹۸ چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در سال ۹۸ برنامه‌های این مدیریت در سه فصل تحول ساختاری، توسعه کیفی شبکه فروش و حمایت و پشتیبانی از نمایندگان خلاصه شده است. در حوزه تحول ساختاری توانستیم با کمک واحدهای مختلف ستادی شرکت، بازنگری جامعی بر دستورالعمل‌ها، فرم‌های نظارتی و بانک‌های اطلاعاتی داشته باشیم که فرآیند الکترونیکی ‌شدن و ایجاد پرونده الکترونیکی هر نماینده، از محورهای اجرایی این مدیریت بود. همچنین باید تاکید کنم که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه تحول ساختاری، احصا و پیاده‌سازی کامل دستورالعمل‌ها و نامه‌های ابلاغی بیمه مرکزی و استانداردسازی بخشنامه‌ها مطابق با آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های نهاد ناظر بود.
در بخش توسعه شبکه فروش، با توجه به خدمت‌‌رسانی بیمه کوثر به آحاد جامعه، ما یک طرح جامع آمایش سرزمینی را اجرایی کردیم و با شناسایی نقاطی که در آن نمایندگی نداشتیم یا نمایندگان فعال در آن مناطق برای ارائه خدمات کافی نبود، توانستیم در یک حرکت جهادی، نمایندگان متعهد و توانا را جذب و دوره‌های بازآموزی و آموزشی خوبی برای پویایی شبکه فروش برگزار کنیم چرا که اعتقاد داریم شبکه فروش دانا و توانا در پیشبرد اهداف شرکت نقش ‌بسزایی دارد.
در سال گذشته با کمک همکاران معاونت فناوری و توسعه زیرساخت، یک گام نظارتی و ساماندهی را عملیاتی کردیم و موفق شدیم تمام کاربری‌های صدور نمایندگان را تحت عنوان ساماندهی کدهای کاربری فعال،  شناسایی کنیم و نظارت دقیق و تخصصی انجام دهیم که این امر از تخلف و قصور احتمالی نمایندگان و سوءاستفاده افراد بدون کد کاربری جلوگیری می‌کند. همچنین سیستم رصد ویژه شبکه فروش با هدف ایجاد یکپارچگی در درگاه‌های نمایندگان، اطلاع از آخرین وضعیت عملکردی بیمه‌ای نماینده در استان و کشور به تفکیک رشته، اطلاع از وضعیت بدهی و معوقه‌ها و … پیاده‌سازی و فاز اول آن اجرایی شد.
همچنین در سال ۹۸، برای تقدیر و قدردانی از زحمت‌های شبکه فروش در تحقق برنامه‌های ابلاغی شرکت، سومین همایش سراسری تجلیل از نمایندگان منتخب با حضور بیش از۳۵۰ نماینده برگزار و با تقدیر از برترین‌ها سعی کردیم نشان دهیم که شرکت بیمه کوثر در قبال فعالیت سالم و مقتدر نمایندگان در عرصه بیمه‌گری قدردان است.
نهایتا سال ۹۸ در حالی به پایان رسید که با همراهی و جدیت نهاد ناظر موفق شدیم تا با محکومیت یکی از نمایندگان حقوقی متخلف شرکت و صدور رای قطعی، از منابع مالی و اعتبار صنعت بیمه در اذهان عمومی صیانت و از تضییع حقوق سهام‌داران شرکت جلوگیری به عمل آوریم و همچنین با رهنمودها و مساعدت همکاران معاونت نظارت بیمه مرکزی توانستیم ضمن شفاف‌سازی و به‌روزرسانی اطلاعات نمایندگان حقوقی در سامانه سنهاب، هم‌زمان با انحلال بزرگ‌ترین شرکت خدمات بیمه‌ای کوثر از نظر گستره نقاط خدمت‌رسانی به جامعه هدف، با اعطای کد نمایندگی حقیقی ضمن حفظ بازار، توسعه کیفی شبکه فروش را نیز داشته باشیم.

تاثیر بیماری کرونا بر عملکرد این مدیریت چه بوده است و چه تمهیداتی برای مقابله با آن اندیشیدید؟
قطعا شرکت بیمه کوثر نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصادی کشور با مساله همه‌گیری جهانی بیماری کرونا روبه‌رو بود و در این مسیر، چون نمایندگان در خط مقدم ارتباط با مردم حضور دارند، بیشترین آسیب را متحمل شدند. در این زمینه تلاش شد تا با همکاری همه بخش‌ها و مدیریت‌های شرکت، دستورالعمل‌های پیشگیری و راه‌های کاهش انتقال بیماری در نمایندگی‌ها پیاده‌سازی و اجرایی شود. در این بین، الکترونیکی شدن عملیات صدور و بازاریابی بیمه از مهم‌ترین نکاتی بود که موجب شد تا نمایندگان کمتر در تماس مستقیم با آحاد جامعه و بیمه‌گذاران باشند. همچنین  با توجه به کاهش درآمد شبکه فروش در اسفند ۹۸، برای حمایت حداکثری از آنها به مناسبت فرارسیدن عید نوروز، یک بسته معیشتی به نمایندگان ارائه شد.

برنامه‌های این مدیریت در سال ۹۹ چیست؟
مانند دیگر سال‌ها، ما همواره برنامه‌های توسعه‌ای‌مان را اجرا خواهیم کرد و با برگزاری دوره‌های آموزش مبتنی بر ارائه خدمات غیرحضوری به‌دنبال توسعه شبکه فروش و توانمندسازی نمایندگان و حفظ بازار برای آنها هستیم. همچنین بهینه‌سازی، ساماندهی و یکسان‌سازی وضعیت ظاهری دفاتر و تفویض اختیار در بخش صدور و خسارت و نیز اعطای وام به نمایندگان، از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری است. خوشبختانه امکانات لازم برای گسترش کیفی شبکه فروش فراهم است و هم‌اکنون با برگزاری کارگاه‌های آموزش مجازی در حال تقویت این بخش هستیم.
علاوه بر این با استفاده از توانمندی نمایندگان برتر شرکت که توان بازارسازی و بازاریابی متناسب با نیاز مشتری را دارند، به دنبال این هستیم که زمینه‌های ارتقای توان فروش و ایجاد انگیزه و ترغیب نمایندگان درجه پایین‌تر را برای ارائه خدمات بیمه‌ای بهینه فراهم کنیم.

در پایان اگر صحبت و نکته‌ای باقی مانده است، بفرمایید.
عمر فروش بیمه‌نامه به روش‌های سنتی پایان یافته است. در حال حاضر شرکت‌ها و نمایندگانی موفق خواهند بود که بتوانند کسب‌وکار خود را با فناوری‌های نوین همراه کنند. شرکت بیمه کوثر علاوه بر استفاده از خلاقیت استارت‌آپ‌ها برای فروش بیمه‌نامه، فروش برخط بیمه‌نامه را نیز در دستور کار قرار داده است. اکنون باید به دنبال روابط پایدار با مشتریان، به‌ویژه مشتریان وفادار خود باشیم تا با یکپارچه‌سازی و تعامل با بازار هدف، بتوانیم جایگاه و ارزش مشتری را حفظ کنیم.
در حال حاضر و در شرایط کنونی اقتصاد کشور، نمایندگان باید علاوه‌ بر انگیزه، به دانش فنی، مالی و بازاریابی تسلط داشته باشند تا بتوانند به مردم انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه را بدهند. نمایندگان با این دانش می‌توانند آگاهی مردم به بیمه را افزایش دهند و شناخت کافی و نیاز به خدمت بیمه را در آنها به وجود آورند.
خوشبختانه شبکه فروش ما از بالاترین دانش فنی، مالی، بازاریابی و ارتباط با مشتری برخوردار است و امیدواریم با اجرای دقیق آیین‌نامه‌‌ها و همراهی همکاران، شرکت بیمه کوثر همچنان به عنوان یکی از منظم‌ترین، پیشروترین، پرفروش‌ترین و سودآورترین شرکت‌ها در صنعت بیمه مطرح باشد.

لباسکار صنعتی کسا