۰۲ آذر ۱۳۹۹ | 18:46
کد خبر : 30592

برای توسعه بیمه‌های عمر به جز فرهنگسازی به جلب اعتماد هم نیاز داریم

کارشناسان صنعت بیمه همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که برای ترغیب مردم به خرید بیمه عمر نیاز به فرهنگ‌سازی موثر وجود دارد. اما صرفا اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای جلب اعتماد مردم کافی است؟

به گزارش برداشت روز، به عقیده کارشناسان علت توسعه نیافتن بیمه‌های عمر ، عدم آگاهی اقشار جامعه از این مفهوم و البته مزایای آن است. این به جای خود نکته مهمی است که باید بدان توجه کرد. اما آیا تمام داستان در فرهنگ سازی برای توسعه بیمه‌های عمر خلاصه می‌شود؟

از دیگر سو نمی‌توان تمام ماجرا را معطوف به فرهنگسازی دانست. شرایط اقتصادی یک کشور، نوسانات بازارها، رکود اقتصادی و کاهش درآمد و عواملی چون موارد ذکر شده می‌تواند در توسعه نیافتن بیمه‌های عمر بیمه عمر دخیل باشد.

چه باید کرد؟

جدا از مسایل اقتصادی اگر بخواهیم بر بخش فرهنگسازی برای آشنایی اقشار جامعه با مزایای بیمه عمر متمرکز شویم باید بگوییم آشنا کردن مشتریان با واقعیت بیمه و ارائه خدمات واقعی شاه‌کلید این ماجراست. در حقیقت، ارائه توضیحات شفاف و واضح و پرهیز از کلی‌گویی در خصوص خدمات بیمه عمر برای مشتری کمک به سزایی به آگاه‌سازی افراد و در نتیجه توسعه بیمه‌های عمر می‌کند. در کنار این موضوع، مشتری وقتی برای خرید بیمه‌نامه با واقعیت روبه رو می‌شود، قطعا آگاهانه‌تر عمل می‌کند.

در همین رابطه با میلاد سرلکی یکی از نمایندگان شرکت بیمه پاسارگاد به گفتگو نشستیم.

به گفته سرلکی، توسعه بیمه‌های عمر فقط با فرهنگسازی امکانپذیر نیست و در کنار آن، جلب اعتماد مردم می تواند موجب این مساله شود. وقتی یک نماینده که حکم مشاور برای بیمه گزار را دارد دایما در کنار وی است و در هرشرایطی حامی اوست؛ این امر منجر به اعتمادسازی می شود. چون بیمه گزار در کنار خود نه یک نماینده بیمه بلکه یک مشاور دارد که بند بند و جزئیات بیمه نامه عمر را برای شرح داده، ابهامات را رفع و در مواقع حادثه یا بحران در کنار او است. از طرفی لازم نیست بیمه گزار با خرید بیمه عمر لازم نیست در مواردی چون دریافت خسارت ساعتها معطل شود و یا حتی در شعبه حضور داشته باشد. البته این اصلا مربوط به شرایط کرونا نیست بلکه در گذشته هم روال شرکت بیمه پاسارگاد این بوده که از حضور غیرضروری افراد در شعب بیمه جلوگیری کرده و در حقیقت انجام تمام امور به عهده نماینده شرکت است.

وی در ادامه افزود: بیمه‌گزار با خرید بیمه عمر می‌تواند یک مشاور قانونی در اختیار داشته باشد که هم به قانون مسلط هست هم می‌تواند از حق و حقوق بیمه شده مانند یک وکیل دفاع کند.

به گفته این کارشناس بیمه، حضور دائمی نماینده برای بیمه شده یک نقطه قوت و دلگرمی بوده و اعتماد او را به طور کامل جلب می‌کند. چرا که شعبه یک شرکت بیمه نمی‌تواند دائم پاسخگوی مشتریان باشد اما یک نماینده همیشه در دسترس بیمه شده بوده و می‌تواند مشکلات آنی را حل کند. بطور مثال در یک سانحه رانندگی که منجر به آسیب دیدن بیمه گزار شده است، وی می‌تواند در جا با نماینده خود تماس گرفته و راهنمایی های لازم را بگیرد‌.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: البته نماینده شرکت بیمه که از جزییات بیمه نامه مطلع است، با فروشنده بیمه‌نامه تفاوت بنیادی دارد. چرا که نماینده با فروش بیمه‌نامه تازه کارش شروع می‌شود و همواره مانند یک مشاورپاسخگوی سوالات و مشکلات بیمه‌گزار بوده و مانند یک وکیل در حال حمایت از حق و حقوق قانونی او است. اما فروشنده فقط بیمه نامه را می‌فروشد و کارش همانجا تمام می‌شود.

سرلکی در ادامه درخصوص مفهوم واقعی تخصصی شدن بیمه عمر در یک شرکت بیمه‌ای تصریح کرد: تخصص در فروش بیمه عمر یعنی تمام زوایای زندگی یک فرد از نظر حوادث، بیماری(خاص) و شرایط فرد پس از واقعه مورد توجه قرار گیرد. مثلا در یک حادثه که برای بیمه‌گزار رخ می‌دهد ، شرکت بیمه پاسارگاد هم هزینه درمان و هم غرامت نقص عضو فرد را پرداخت می‌کند. این یعنی پوشش تمام ابعاد زندگی یک فرد

وی در ادامه اذعان کرد: بیمه پاسارگاد با بیمه عمر به صورت تخصصی برخورد می‌کند. یعنی متناسب با شرایط زندگی، نیازها و شرایط شغلی و مالی هرفرد بیمه‌نامه خاص او را طراحی و ارائه می‌کند. پس بیمه تخصصی یعنی ارائه خدمات تخصصی و نماینده برای شخص به میزان نیازش بیمه نامه آماده می‌کند.

سرلکی در ادامه افزود: البته لازم به ذکر است که بیمه عمر با بیمه تکمیلی متفاوت بوده و این تفاوت در خدماتی است که بیمه گزار می‌تواند علاوه بر آنچه که در بیمه تکمیلی دریافت می‌کند، از خدمات تخصصی بیمه عمر هم بهره مند شود.

وی ادامه داد: با وقوع یک سانحه برای بیمه‌گزار علاوه بر مسائل مالی ممکن است سلامت و مدل زندگی فرد تحت الشعاع این حادثه قرار گیرد و در اینجا بیمه پاسارگاد راهکارهای مناسبی اندیشیده است. چرا که علاوه بر خدماتی رایج برای بیمه عمر، این شرکت خدماتی را به مشتریان خود می‌دهد که بار مالی و روانی ناشی یک حادثه را به خوبی از دوش بیمه گزار بردارد.

این نماینده بیمه با اشاره به اینکه بیمه پاسارگاد با خسارات درمان(حادثه) به صورت جامع برخورد می‌کند، تاکید کرد: شرکت بیمه پاسارگاد تمام هزینه‌های پزشکی(حادثه) را برای بیمه‌گزار بیمه عمر، پوشش می‌دهد. در صورتیکه بعضی بیمه‌های عمر با ارائه یک کارت درمان براساس تعرفه‌های دولتی عمل کرده و گاها بسیاری از موارد درمانی را پوشش نمی‌دهند.

چطور اعتماد شکل می‌گیرد؟

همانگونه که امروزه بیمه شخص ثالث جزو جدایی ناپذیر زندگی مردم شده است، آگاهی از مزایای بیمه عمر هم می‌تواند نیاز به آن را تقویت کند. اما آیا صرف آگاهی از این مزایا و داشتن یک مشاور خوب برای جلب اعتماد مردم و درمان توسعه نیافتن بیمه‌های عمر کافی است؟

سرلکی در این رابطه خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی پاسخگوی اتفاقاتی هست که در صنعت بیمه می افتد. پس مردم می توانند به راحتی با استعلامی که در خصوص فعالیت یک شرکت و نمایندگان آن، از بیمه مرکزی می‌گیرند به یک بیمه‌نامه اعتماد کنند. از طرفی توانگری مالی شرکت‌ها باید توسط مردم رصد شود که در سطح یک باشد این یعنی شرکت توانایی لازم برای پرداخت هر خسارتی را دارد.

وی افزود: از دیگر سو، مردم می‌توانند با مقایسه خدماتی که شرکت بیمه بابت بیمه عمر می‌دهد، سطح توانگری مالی، تاییدات بیمه مرکزی، سود مشارکت و مواردی چون این را رصد و مطالعه کرده و تصمیم نهایی خود را برای خرید بیمه عمر از شرکت بگیرند.

این کارشناس بیمه ادامه داد: از طرفی استارتاپ‌ها هم ریز و جزییات قراردادهای بیمه ای را برای مشتری شرح نمی دهند مثلا به مشتری نمی‌گویند اگر بیمه عمر بخرید طبق ماده ۱۳۶ و ۱۳۷ قانون مالیاتی کشور از پرداخت مالیات معاف هستی یا نمی‌گوید پرداخت خسارت این شرکت مشمول فرانشیز می‌شود یا نه ولی نماینده این را می داند و به مشتری می‌گوید.

وی افزود: بنابراین در بیمه عمر سخت است که استارتاپی کار کنیم. همانطور که برای رفتن به دادگاه نیاز به وکیل داریم، برای خرید بیمه عمر هم نیاز به یک نماینده داریم که بتواند حق و حقوق بیمه گزار را به خوبی برای او شرح داده و در ثانی در هر لحظه و هر مکان پاسخگو باشد تا این اعتماد و اطمینان را به شخص بدهد که شرکت بیمه همواره همراه مشتریان خود است.

بنابر گفته‌های این کارشناس بیمه، علاوه بر اطلاع رسانی، آگاهی جمعی و فرهنگسازی برای بیمه‌های عمر، نیاز به اعتمادسازی بر مبنای شفافیت و ارائه خدمات مطلوب نیز در توسعه بیمه‌های عمر دخیل است که شرکتهای باید بدان اهتمام ورزند.

 

 

پایگاه خبری اخبارپول

لباسکار صنعتی کسا