۲۸ آبان ۱۳۹۹ | 18:46
کد خبر : 30156

کلیات طرح خودروی بورسی در مجلس تصویب شد/ چه خودروهایی بورسی می‌شوند؟

نماینده مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات طرح عرضه خودرو در بورس کالای ایران خبر داد.

به گزارش برداشت روز، موضوع بورس کالایی شدن خودرو بیش از ۶ ماه است که از طرف مجلس مطرح شده و این طرح توسط ۴۴ نماینده مجلس امضاء شد. به‌رغم مخالفان بسیاری که این طرح در بین بورس کالای ایران، وزارت صمت داشت، امروز خبر بورسی شدن خودرو رسانه ای شد.

روح الله ایزدخواه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صدای بورس ضمن تایید اهمیت ساماندهی بازار خودرو گفت: طرح بورسی شدن خودرو در بورس کالا برای مدیریت بازار خودرو است. این طرح با امضای ۴۴ نماینده مجلس مورد وارد کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: طرح خودروی بورسی بیش از ۶ ماه است که در حال بررسی است کلیات این طرح در مجلس تصویب شد و بعد از ۲ هفته باید حزئیات آن در صحن علنی مجلس آورده شود و بعد تصویب نهایی شود.

چه خودروهایی بورسی می‌شوند؟
ایزدخواه در ارتباط با کلیات اولیه این طرح گفت: اولین پیش نویس در جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس چکش کاری شد و در قالب طرحی ۸ ماده ای به عنوان پیش نویس مورد در کمیسیون مجلس مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

وی در ارتباط با خودروهایی که به بورس می‌رود، گفت: از جمله مهمترین مفاد این طرح این است که خودروهایی که پرمصرف و پرتیراژ هستند و التهاب بازار روی آن قرار دارد، به بورس می‌روند. شورای رقابت قیمت پایه این محصولات را اعلام می‌کند و در نهایت همین موضوعات نیز در قالب طرح نهایی در حال بررسی است و به طور قطع تکمیل تر خواهد شد و به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

مالیات ۸۰ درصدی
ایزد خواه در ادامه گفت: خودروهای خریداری شده از بورس تا ۳ سال امکان فروش نخواهند داشت و در صورت فروش باید مالیات سنگین ۸۰ درصدی باید پرداخت شود. درواقع اگر شخصی قبل از پایان سه سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید ۸۰ درصد از مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است.

وی در ارتباط با طرح مجلس که دیروز در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گرفت بیان کرد: طرح بورسی شدن خودرو در قالب طرح ۱۹ ماده ای طرح ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

این نماینده مجلس که عضو ۴۴ نماینده مجلس امضاء کننده طرح بورسی شدن خودرو است هدف از این طرح را مدیریت بازار خودرو و حذف دلالان خودرویی و سودجویان از بازار خودرو اعلام کرد.

 

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عرضه خودرو در بورس، گفت: گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص عرضه خودرو در بورس، تابع تصمیماتی است که در سیاست کلان گرفته می شود.

او با تاکید بر اینکه امروز هیچ تصمیم قطعی برای عرضه خودرو در بورس گرفته نشده است، ادامه داد: بحث های کارشناسی و جلسات متعددی برای عرضه خودرو در بورس برگزار شده است اما هنوز هیچ تصمیم قطعی برای عرضه خودرو در بورس گرفته نشده است. حسن هایی از این کار می توان متصور بود اما از طرفی ممکن است مشکلاتی هم به وجود آورد. در مجموع هنوز جمع بندی های لازم در این خصوص گرفته نشده است و باید اجازه داد که فرآیندهای کارشناسی انجام شود.

پیش فروش ها عامل گرانی است
میرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو به صدای بورس اظهار کرد: با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری و پیش‌فروش‌های قرعه‌ای مهمترین عامل این گرانی‌هاست، تصریح کرد: در روش قرعه کشی خودرو در حقیقت رانت تقسیم می‌شود در اعلام همگانی بیش از ۷ میلیون نفر در طرح ایران خودرو و سایپا شرکت کردند.

وی افزود: برندگان این قرعه کشی‌ها صد درصد سود می‌کنند. با این روش معاملات، در بازار برای سرمایه گذاران هیجان ایجاد می‌کنیم و خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری یک روش برای کسب سود می‌شود، از طرفی بگیر و ببند راه می‌اندازیم گران فروشان و کسانی که خودرو احتکار کردند را دستگیر می‌کنیم که برای این موضوع خودرو باید فکری کرد.

در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی شود، الگوی ایران کجاست؟
عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به صدای بورس گفت: از کدام کشور الگوبرداری می‌کنیم؟ در کجای دنیا خودرو در بورس عرضه می‌شود که ما می‌خواهیم خودرو را بورسی کنیم.

وی افزود: در تمام دنیا عرضه و تقاضای خودرو آزاد است و کشف قیمت دستوری انجام نمی‌شود. در ایران خودروسازی با مشکلات بسیاری روبرو است به شکلی که در حدود ۴۰۰ واحد قطعه‌سازی به خاطر مشکلات نقدینگی و ضرردهی تعطیل شده است.

 

 

 

صدای بورس

محبوبه قرمز چشمه

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

لباسکار صنعتی کسا