۲۱ آبان ۱۳۹۹ | 19:03
کد خبر : 29283

حمایت ۴۰ میلیاردی بانک کشاورزی از راه اندازی بزرگترین طرح پرواربندی گوساله در استان بوشهر

نخلستان و کلوت ها را که پشت سر می گذاریم، نرسیده به آب های نیلگون خلیج فارس، در دشتستان بوشهر و حوالی برازجان به روستای بنداروز می رسیم. روستای کوچکی با 535 خانوار که بیشتر به کشاورزی و دامداری و تولید صیفی جات اشتغال دارند. بنداروز یکی از هزاران روستایی است که با حمایت بانک کشاورزی، میزبان یکی از بزرگترین طرح های تولیدی کشور شده است. بزرگترین طرح پرواربندی گوساله در استان بوشهر که برای 130 نفر از جمله جوانان این روستا ایجاد اشتغال کرده ، با حمایت بانک کشاورزی در سال 1397 در بنداروز احداث شده است.

به گزارش برداشت روز به نقل از روابط عمومی و همکاری های بین الملل بانک کشاورزی، این مجتمع بزرگ تولیدی شامل دو واحد پروار بندی به ظرفیت ۱۰۰۰ و۳۰۰۰ راس است. واحد ۳۰۰۰ راسی در زمینی به مساحت ۵۰۰۰۰ متر مربع  و به تعداد ۳۰ آغل با سرمایه گذاری  ۱۵۰ میلیارد ریال احداث شده  که ۴۰ میلیارد ریال آن توسط بانک کشاورزی از محل اعتبار اشتغال پایدار روستایی سال ۹۷ تامین و سرمایه گذاری شده است.

 

خدامراد گرمسیری یکی از دامداران فعال  و علاقمند به دامداری در این روستا است که با حمایت بانک کشاورزی نسبت به احداث این طرح اقدام کرده است. وی می گوید: تولیدات هر دو واحد در سال بالغ بر ۱۵۰۰ تن گوشت قرمز است که علاوه بر تامین نیاز مصرف داخلی کشور، در مواقع مازاد بر نیاز داخل، به بازار های کشور های حوزه خلیج فاس صادر و ارز حاصل به داخل کشور بر می گردد.

 

طرح پرورش گاو گوشتی ۳۰۰۰ راسی خدامراد گرمسیری ،بزرگترین طرح پرواربندی در استان بوشهر است که باعث ایجاد اشتغال مستقیم به تعداد ۳۰ نفر  وغیر مستقیم ۱۰۰ نفراز جوانان همین روستا  شده است .

 

گوساله مورد نیاز برای پروار از نژادهای آمیخته دو رگ بومی وخارجی هلشتاین وسیمینتال از استان های همجوار تامین وبخشی از علوفه مورد نیاز شامل یونجه وذرت و جو توسط مجری طرح در مزرعه شخصی او که بالغ بر ۱۰۰ هکتار است کشت و برداشت می شود و بخش دیگر نیز از سایر  استان های داخل کشور خریداری و تامین می شود.

 

این پروژه برگ افتخار دیگری از عملکرد بانک کشاورزی در حمایت از کارآفرینی و تولید مواد پروتئینی مورد نیاز کشور و ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده کشور است.

لباسکار صنعتی کسا