۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | 19:30
کد خبر : 23397

پالایشگاه نفت تهران حامی محیط زیست، ارزش آفرین برای ذینفعان

مديرمالي و اقتصادي شركت پالايش نفت تهران از افزايش سرمايه بيش از 1200 برابري اين شركت براي ذي نفعان خود طي 6 سال اخير خبر داد.

به گزارش برداشت روز، فریدون ورشو ساز با اعلام این خبر گفت: پالایش نفت تهران یکی از شرکت های خصوصی تحت قانون تجارت در گروه فرآورده های نفتی با نماد «شتران» است که در ۵ ماهه نخست سال جاری ۴۶۴ ریال به ازای هر سهم سود محقق نمود و توانست ضمن تداوم تولید محصولات کیفی، افزایش سرمایه بیش از ۱۲۰۰ برابری طی ۶ سال اخیر ارزش مضاعف برای ذینفعان خود فراهم آورد.

وی ادامه داد: مدیریت مالی و اقتصادی شرکت مطابق سند مدیریت استراتژیک سازمان و اهداف کلان آن، از سال ۱۳۹۳ مدیریت نقدینگی را به منظور تأمین منابع مالی لازم برای سرمایه گذاری‌ها و انجام طرح های توسعه ای و بهبود کیفی محصولات شرکت، در دستور کار خود قرار داده و استراتژی سازمان مبنی بر “تولید نقدینگی پایدار از دارایی ها و توان موجود و انجام سرمایه‌گذاری‌های انتخابی جهت افزایش رضایت ذینفعان و موفقیت پایدار” را سرلوحه خود نموده است که درنتیجه بر اساس این خط‌مشی از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۷ مرحله افزایش سرمایه صورت پذیرفته که هشتمین مرحله آن در مهرماه سال جاری از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها به میزان ۷۰ درصد انجام خواهد شد. با انجام این افزایش سرمایه‌ها، سرمایه شرکت از ۶۱ میلیارد ریال در سال ۹۳ به ۷۵ هزار میلیارد ریال در سال ۹۹ افزایش خواهد یافت. این افزایش بیش از ۱۲۰۰ برابری سرمایه شرکت طی ۶ سال اخیر، منافع بسیار زیادی برای ذینفعان شرکت محقق نموده است.
ورشو ساز گفت با توجه به افزایش سرمایه‌های انجام‌شده عمدتاً از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه بوده و همچنین اصلاح ساختار مالی صورت گرفته در شرکت به‌تبع آن، منجر به بهبود نسبت مالکانه و کاهش ریسک اعتباری شرکت و تسهیل تأمین مالی طرح‌های آتی شرکت شده است.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌های سرمایه‌گذاری دیگری نیز در دست بررسی و انجام است گفت: با توجه به ریسک‌های عملیاتی ذاتی صنعت پالایش نفت و قدمت بیش از ۵۰ ساله تجهیزات و دارایی‌های شرکت و اطمینان از اینکه همواره بخشی از درآمدهای پالایشگاه صرف توسعه بلندمدت آن خواهد شد. به‌طورکلی بر اساس سند مدیریت استراتژیک شرکت، سیاست مدیریت نقدینگی، خروج حداقل نقدینگی به‌منظور حفظ توان مالی برای محافظت از تولید پایدار محصولات کیفی و اجرای طرح‌های بهبود کمی و کیفی فرآورده‌ها است.
مدیر مالی و اقتصادی پالایش نفت تهران در خصوص شفافیت مالی این شرکت گفت: طبق گزارشات حسابرس مستقل، صورت های مالی شرکت پالایش نفت تهران به‌عنوان یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی پایتخت طی سال‌های اخیر همواره مقبول بوده و به نحو مطلوب و مطابق با استانداردهای حسابداری انجام‌یافته است.
در بخشی دیگر از این مصاحبه مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران پیرامون دستاوردهای این شرکت بیان داشت: در حوزه تولیدات پالایشگاه و در سایه اجرای طرح‌های کیفی سازی مطابق مأموریت و برنامه های سازمان از سال ۱۳۹۱ تاکنون به‌طور متوسط روزانه حدود ۷ میلیون لیتر بنزین پاک، ۵ میلیون لیتر نفت سفید با استاندار یورو ۴ و حدود ۱۳ میلیون لیتر گازوئیل با استاندار یورو ۴ تولید و عرضه شده است. همچنین بسیاری از پروژه‌های دیگر در راستای اصلاح فرآیندهای تولید و انطباق با الزامات زیست‌محیطی در شرکت انجام‌یافته که کسب رتبه‌های برتر زیست‌محیطی در میان پالایشگاه‌های کشور طی سال‌های متوالی، اعلام‌شده از سوی متولیان مجموعه‌ی وزارت نفت، گواه بر این مدعاست.
احمد خیری در خصوص طرح بهینه‌سازی فرآیند و ارتقاء کمی و کیفی کل بنزین تولیدی پالایشگاه تهران به استاندارد یورو ۵ گفت: این طرح دارای سه زیر پروژه می‌باشد که با همت مدیریت مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران، خرید دانش فنی، طراحی پایه و اخذ مجوز زیست‌محیطی برای اجرا انجام‌یافته است و این طرح در شرف انتخاب پیمانکار داخلی صاحب صلاحیت می‌باشد.
وی ادامه داد: طرح مذکور در سال ۹۶ تا مرحله امضای قرارداد EPC با شرکتی ژاپنی پیش رفت که به دلیل شرایط تحریم استکبار جهانی شرکت مذکور از ادامه کار منصرف گردید.

لباسکار صنعتی کسا