۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | 21:05
کد خبر : 2252

استفاده از تسهیلات نوسازی در سال جاری با افزایش محسوس همراه شد/ گرایش سازندگان بافت فرسوده به تسهیلات بانک مسکن

استفاده از تسهیلات بانک مسکن در پروژه­ های نوسازی بافت فرسوده در شهرهای کشور به شکل محسوس افزایش پیدا کرد.
گزارش برداشت روز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن از روند دریافت تسهیلات نوسازی توسط سازندگان، شرکت های ساختمانی، انبوه سازان و سایر فعالان حوزه ساخت در بافت های فرسوده حاکی است: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه نزدیک به ۲ هزار پروژه ساختمانی تخریب و نوسازی در محدوده­ های بافت فرسوده شهرها در شعب بانک مسکن برای استفاده از تسهیلات بانک مسکن پذیرش شدند که از این میزان ساخت نزدیک به ۱۰ هزار واحد با دریافت تسهیلات، شروع شده و اکنون در حال ساخت است.

این تعداد پروژه مسکونی در حال ساخت در بافت های فرسوده طی سال ۹۸ با توجه به رکود ساختمانی و افت شدید تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ها در کل مناطق شهری، بیانگر سهم قابل توجه «پروژه های متکی به تسهیلات بانک مسکن» از کل ساخت و سازها است.

طی ۱۰ ماه اول امسال پرونده ساخت ۲۲ هزار و ۷۳۲ واحد مسکونی در بافت های فرسوده در بانک مسکن برای تامین مالی ویژه، پذیرش شد که به معنای تصمیم سازندگان این پروژه ها برای دریافت تسهیلات نوسازی پرداختی توسط بانک مسکن است. این تعداد واحد مسکونی مطابق برآوردها از کل ساخت و سازهای درون بافت فرسوده، سهم نزدیک به ۳۵ درصدی از این نوع پروژه های ساختمانی دارد.

آمارهایی که اخیراً توسط مسولان حوزه عمران و نوسازی بافت فرسوده در دولت اعلام شد حکایت از آن دارد که در یکسال ۹۷ برای ساخت حدود ۶۴ هزار واحد مسکونی در محدوده بافت های فرسوده، پروانه ساختمانی صادر شده است. از طرفی، در نیمه اول امسال تعداد واحدهای موجود در پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ها تقریباً با تیراژ ساخت و سازهای سال ۹۷ برابر بوده است. طبق گزارش های مرکز آمار ایران در نیمه اول سال ۹۸ در کل شهرهای کشور ۱۹۸ هزار واحد مسکونی ساخته شد که حدود ۲ درصد بیشتر از پارسال بوده است. از این تعداد واحد مسکونی برآورد می شود بیش از ۵۰ تا ۵۵ هزار واحد مسکونی، در محدوده بافت های فرسوده احداث شده باشد. به این ترتیب و با توجه به تعداد واحدهایی که با تسهیلات نوسازی، در بافت های فرسوده احداث شده اند مشخص می شود، در ماه های گذشته از سال ۹۸ از هر ۱۰ واحد مسکونی که در بافت فرسوده ساخته شده حداقل سه واحد با تسهیلات نوسازی احداث شده است.

۲۲ هزار و ۷۳۲ واحدی که در ۱۰ ماهه اول امسال با استفاده از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در این مناطق احداث شده در قالب یک هزار و ۸۱۸ پروژه ساختمانی توسط سازندگان در این مناطق به اجرا درآمده است. هر چند تا کنون قرارداد تامین مالی یک هزار و ۸۱۸ واحد مسکونی از کل ۲۲ هزار و ۷۳۲ واحد مسکونی در حال ساخت در بافت فرسوده، بین سازندگان و بانک مسکن منعقد شده است اما پذیرش مابقی پروژه ها از سوی بانک به معنای اجرای آنها با تسهیلات ویژه نوسازی است.

بانک مسکن برای تامین مالی این تعداد پروژه نوسازی در بافت فرسوده تا کنون ۲۸۸ میلیارد و ۵۹۱ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است که البته این،‌ بخشی از کل تسهیلات است. مابقی تسهیلات به مرور زمان و متناسب با میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها پرداخت خواهد شد. کل مبلغ تسهیلاتی که بانک مسکن در قالب قرارداد مشارکت در ساخت به این تعداد پروژه نوسازی در بافت فرسوده پرداخت خواهد کرد ۵۲۷ میلیارد و ۷۹۱ میلیون تومان است که البته تاکنون ۵۴ درصد از این مبلغ به سازنده ها پرداخت شده است.

به گزارش هیبنا در جریان رکود ساخت و ساز، سازندگان مسکن به دو دلیل تمایل دارند در بافت های فرسوده سرمایه گذاری کنند. دلیل اول قیمت پایین واحدهای مسکونی نوساز در بافت های فرسوده نسبت به دیگر مناطق شهری است که این موضوع باعث تسهیل فروش واحدها می شود و به نفع سازندگان است. دلیل دوم اما تسهیلات ویژه ای است که بانک مسکن در بافت فرسوده برای نوسازی پرداخت می کند. در این میان، نرخ سود پایین تر تسهیلات صندوق یکم و تسهیلات اوراق مسکن در بافت فرسوده کار خرید و فروش واحد مسکونی در بافت فرسوده را نسبت به دیگر مناطق هموار کرده است. مجموعه این شرایط در گرایش سازند ها به تسهیلات نوسازی بافت فرسوده موثر است.

در شهر تهران برای نوسازی بافت­فرسوده به سازنده­های غیرحرفه­ای حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی تعلق می­گیرد. این تسهیلات شامل ۵۰ میلیون تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد، ۲۰ میلیون با نرخ سود ۱۸ درصد و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات از محل اوراق با نرخ سود ۱۶ درصد است. در این شهر چنانچه پروژه نوسازی توسط سازنده حرفه­ای انجام شود، سقف تسهیلات به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا می­کند و اگر سازنده حرفه­ای (توسعه­گر ساختمانی و دارای پروانه انبوه­سازی) برای نوسازی پلاک فرسوده از تکنولوژی­های جدید و فناوری­های نوین و کاهنده مصرف انرژی استفاده کند، سقف تسهیلات تا ۱۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا می­کند.

در سایر کلان­شهرها نیز سقف سه نوع تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ترتیب ۸۰ میلیون، ۱۳۰ میلیون و ۱۶۰ میلیون تومان است. بانک مسکن همچنین سقف این تسهیلات در سایر مراکز استان­ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را به ترتیب ۸۰ میلیون تومان، ۱۲۰ میلیون تومان و ۱۴۰ میلیون تومان تعیین کرده است. سقف تسهیلات براساس پوشش حداکثر ۸۰ درصدی هزینه ساخت، تعلق می­گیرد.

در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ترتیب ۶۰ میلیون، ۱۱۰ میلیون و ۱۳۰ میلیون تومان است.

لباسکار صنعتی کسا