۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | 19:21
کد خبر : 22424

نقش بی بدیل روابط عمومی ها در ایجاد سواد فضای مجازی

دبیرکارگروه فضای مجازی روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران بر اهمیت نقش روابط عمومی های کشور در گسترش و بسط سواد فضای مجازی و رسانه ای با درک مناسب از تحولات عصری در شبکه ای شدن تاکید کرد.

به گزارش برداشت روز، به نقل از آی‌هینا؛ افشین نصری گفت: در دوره فضای مجازی ابزارهای دیجیتالی، فضایی را خلق کردند که به مراتب از فضای واقعی بزرگتر بوده و از مهمترین خصوصیات آن نفوذ پذیری اجتماعی آن است و در این فضای برآمده از ابزارهای دیجیتال در دنیا هر محتوایی که در فضای مجازی تولید می شود پوشش جهانی و بسیار زیادی خواهد داشت.

دبیرکارگروه فضای مجازی روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به گذر از دوره های الکترونیکی و دیجیتالی و ورود به دوره فضای مجازی افزود: با توجه به ویژگی اجتماعی شدن تمامی حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در دوره فضای مجازی، روابط عمومی ها نیز نسبت به دهه های پیش به شدت اجتماعی شدند.

نصری با بیان این که در فضای مجازی شاهد ظهور مخاطبین و کنشگران جدیدی هستیم، تصریح کرد: پیشتر تولید محتوا وظیفه رسانه های رسمی و نهادهایی همچون روابط عمومی ها بود اما در عصر جدید روابط عمومی ها با کاربران و مخاطبین جدید مواجه هستند که هر کاربر یک خبرنگار و تولید کننده محتوا است.

وی تاکید کرد: یکی از راه ها، افزایش سواد رسانه ای و فضای مجازی است، وروابط عمومی ها در افزایش سواد رسانه ای و فضای مجازی نقش برجسته داشته و اگر نتوانند بدرستی ایفای نقش کنند و پاسخگوی جامعه ذی نفعان و ذی ربطان به صورت تمام وقت باشند، رابطه فضای حقیقی با مجازی رابطه ای کدر و ناپایدار شده و جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.

دبیرکارگروه فضای مجازی روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: در عصر فضای مجازی با پدیده ای به نام اخبار جعلی و بات ها مواجه ایم که اخبار جعلی به صورت ماشینی و انسانی تولید شده و بات ها بازیگران ماشینی هستند که در ایجاد بومرنگ بین فضای مجازی و حقیقی ایفای نقش می کنند و در نهایت این پدیده، بحران اجتماعی و نسلی با ایجاد ناامیدی، علاقه های کاذب، یاس و … ایجاد می کند.

وی با بیان این که روابط عمومی موفق باید درک مناسبی از فضای شبکه ای داشته باشد و اخبار را راستی آزمایی کرده و مرجع سنجش درستی اخبار در جامعه باشد، گفت: متاسفانه آنچه که امروز سازمان و دولت با آن مواجه است عدم تناسب تحولات روابط عمومی های کشور در عصر فضای مجازی و کفایت به ابزارهای دیجیتالی است در حالی که روابط عمومی ها باید به سمت جهانی شدن حرکت کرده و در این دوره گذار و پر تلاطم نقش آفرینی کنند.

لباسکار صنعتی کسا