۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | 14:39
کد خبر : 2177

دکتر غریب پور/ ایمیدرو در استراتژی جدید، نقش تسهیل گری و هدایت گری خواهد داشت

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو در استراتژی جدید خود، نقش تسهیل گری و هدایت گری در کنار بخش خصوصی خواهد داشت.

به گزارش برداشت روز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، دکتر خداداد غریب پور در نشست بررسی پروژه تدوین استراتژی ایمیدرو ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو در استراتژی جدید خود همچون گذشته، احداث کننده کارخانه نخواهد بود و نقش تسهیل گر، بسترساز و هدایتگر در کنار بخش خصوصی خواهد داشت.
وی ادامه داد: نگاهمان در ایمیدرو، ملی بوده و هدف این است تا اکتشاف، آموزش، پژوهش، فناوری و زیربناها را توسعه دهیم.
توسعه و افزایش صادرات، پاسخ تحریم ها
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به پیش بینی افتتاح ۳٫۵ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تا پایان امسال، تصریح کرد: طرح ها در شرایطی به بهره برداری می رسد که کشور تحت تحریم های شدید آمریکا قرار دارد. از جمله طرح های افتتاح شده و قابل افتتاح تا پایان امسال، آلومینیوم جنوب، آلومینای جاجرم، گندله سازی گروه توسعه ملی، اسلکه شماره ۵ بندر پارسیان و … است.
وی ادامه داد: فولاد و مس تحریم شد اما صادرات این محصولات افزایش یافت. الکترود گرافیتی با تحریم مواجه شد، واردات این محصول را افزایش دادیم و طرح احداث کارخانه آن نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
غریب پور با بیان اینکه ایمیدرو چشم انداز دارد و دارای چراغ راه است، گفت: در این مسیر، انعقاد تفاهم نامه ها در صورت تبدیل شدن به قرارداد، انجام می شود و همه تعهدات اعلام شده، عملی می شود.
افزایش هم آفرینی با نهادها در استراتژی جدید
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به استراتژی در حال تدوین ایمیدرو، اظهار داشت: از جمله تاکیدات ما در تدوین استراتژی، لحاظ شدن همکاری های بین بخشی و هم آفرینی با سایر نهاد ها نظیر دانشگاه ها، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، سازمان محیط زیست، سازمان انرژی اتمی، انجمن ها و تشکل ها و غیره است.
وی افزود: موضوع دیگر، تاکید بر درج موضوع تعیین صلاحیت حرفه ای مدیران شرکت های بزرگ توسط ایمیدرو و اجرای سیاست های توسعه ای سازمان مذکور توسط این شرکت ها برای بسترسازی جهت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است.
غریب پور خاطرنشان کرد: ایمیدرو مشکل منابع ندارد و براساس ماده ۳۵ قانون معادن، درآمد حاصل از استخراج و فروش کافی است و با آن، تعهدات خود را انجام می دهد.
وی افزود: سهم ایمیدرو در شرکت های فولاد مبارکه و ملی صنایع مس، برای ایجاد بسترسازی بخش معدن و صنایع معدنی است.
افزایش نقش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: میزان ذخایر نفت در مقایسه با ذخایر فراوان معدن زیاد نیست و با توجه به وجود مزیت ها و توانمندی های کشور از نظر نیروی انسانی و موقعیت استراتژیک، نقش بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد پررنگ تر خواهد شد.
وی ادامه داد: اکنون بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی بیش از ۲۰ درصد سهم دارد و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ثبات ارزی کشور در این حوزه رقم می خورد.
اجرای ۵۸ درصد نقشه راه معدن و صنایع معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه جلسات پایش ایمیدرو به اجرای طرح ها در زمان مناسب کمک می کند، گفت: تاکنون، حدود ۵۸ درصد نقشه راه معدن و صنایع معدنی در ایمیدرو اجرایی شده است.
وی ادامه داد: شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی نظیر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و صنایع ملی مس، توسعه خود را با افزایش سرمایه انجام می دهند.

لباسکار صنعتی کسا