۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | 19:53
کد خبر : 21302

جزییات سازوکار اعطای تسهیلات در سامانه فرابانک

بانک ملت با راه‌اندازی سامانه فرابانک، این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است تا بدون نیاز به مراجعات مکرر به شعبه به صورت آنلاین اعتبارسنجی شوند و براساس رتبه‌بندی صورت گرفته بدون ضامن و وثیقه از تسهیلات این بانک استفاده کنند.

به گزارش برداشت روز، به نقل از بانکداری ایرانی، بانک ملت برای توسعه خدمات بانکی غیرحضوری، این سامانه را راه‌اندازی کرده تا متقاضی تنها با یک بار حضور در مراحل پایانی تکمیل مدارک، امکان دریافت وام مورد نیاز خود را از این بانک داشته باشد.

جزییات سازوکار اعطای تسهیلات در سامانه فرابانک در همین راستا، هادی سپانلو مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت درباره فرا بانک و قابلیت های این سامانه گفت : با هدف ارائه خدمات ٧ضربدر ٢۴ و غیرحضوری طراحی و در فاز اول جهت اعطای تسهیلاتی با نام بهان و تابش آغاز به کار کرد . متقاضیان جهت درسترسی به این سامانه می توانند از طریق سایت بانکداری اینترنتی بانک ملت و با استفاده از نام کاربری و رمزی که از شعبه دریافت کرده اند وارد سامانه شوند . این سامانه در واقع تمامی بازیگرانی که در اعطای تسهیلات مذکور نقش آفرینی می نمایند را در کنار یکدیگر گردآورده و با اینجا اکوسیستم ویژه و برقراری همکاری فی مابین آنها نسبت به خلق ارزش افزوده ای نظیر سرعت بیشتر در پاسخگویی ، دسترسی همگانی و بیست و چهار ساعته به خدمات، تسهیل در فرآیند اعطای تسهیلات و پیگیری مناسب جهت درخواست های ارائه شده اقدام نموده است .در واقع مشتریان (فاز نخست )برای دریافت تسهیلات بهان و تابش صرفا یکبار به شعبه آن هم جهت عقد قرارداد و دریافت تسهیلات مراجعه خواهند نمود و سایر گامهای مربوط به اعطای تسهیلات از طریق سامانه انجام می شود. همچنین توضیحات کافی در هر بخش برای متقاضیان ارائه شده که در تکمیل فرآیند درخواست تسهیلات مفید و یاری رسان می باشد.

وی تأکید کرد:  تمامی مدارک مورد نیاز نظیر مستند درآمدی یا هزینه ای و هر نوع مدرک دیگری از سوی متقاضی در این سامانه بارگذاری و سپس مورد بررسی قرار می گیرد.

سپانلو ادامه داد: برای هموطنانی که در زمینه بارگذاری مدارک سیستمی را نمی پسندید نیز از طریق پست امکان دریافت مدارک مهیا شده است . در صورت نیاز استعلام های مربوطه نیز أخذ می گردد. استعلام های نظیر آگاهی از رتبه اعتباری، چک برگشتی ، میزان اقساط و … بصورت خودکار دریافت شده، گام های إجرائی برای مشتریان به وضوح نمایش داده می شود به نحوی که مشتریان در لحظه می توانند متوجه شوند چه مقدار از فرآیند را طَی نموده اند . چه قدمها باقمانده و چه پیغام برای ایشان ارسال شده است .

مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت درباره مشمولان دریافت تسهیلات یاد شده، عنوان کرد: فعلا فاز نخست این سامانه به بهره برداری شده است . در این فاز برای متقاضیانی که داری رتبه اعتباری a باشند تسهیلات ویژه ای تحت عنوان بهان تا سقف ٣٠٠ میلیون ریال در نظر گرفته شده که جهت اعطای آن نیازی به ضامن نیست و همچنین مشتریان که بخواهند در قبال وثیقه گروه نقد نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند ، می توانند از تسهیلات تابش استفاده کنند . انتظار داریم فاز دوم سامانه فرابانک با ارائه تسهیلات مرابحه با صدور کارت و یا واریز حساب و همچنین تسهیلات قرض الحسنه نیز در طول شهریور ماه امسال به بهره برداری برسد.

سپانلو با بیان اینکه تسهیلات فرابانک مقدمه ای برای کردیت کارت در ایران است گفت : بانک ملت برای اولین بار نسبت به ارائه تسهیلات بهان برای متقاضیانی که داری رتبه a می باشند اقدام نموده و براساس ظرفیت اعتباری ایشان که از شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران اخذ می گردد تسهیلات را ارائه می دهد که برای اعطای آن ضامن نیز نیاز نیست.

مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت درباره احزار هویت سامانه فرابانک تصریح کرد:  فعلا فرایند احراز هویت و عقد قرارداد با متقاضیان ، در پایان مراحل و فرایند کاری در شعبه انتخابی متقاضی با صرفا یک بار حضور ایشان در شعبه انجام می شود . ولی امید داریم با توجه به بستر مناسب فنی و حقوقی که به وجود آمده و با در نظر گرفتن محدویت های موجود یه واسطه ویروس کرونا و با شلوغی شعب و نظایر هم طَی ماه های آتی در فاز سوم پروژه ، عقد قرارداد اعطای تسهیلات را به روش غیر حضوری و با مکانیزم گواهی دیجیتال انجام دهیم که هم اکنون مقدمات آن صورت پذیرفته و طراحی و تولید نیز به زودی آغاز خواهد شد.

سپانلو با بیان اینکه  مبنای اعتبارسنجی مشتریان بر أساس اطلاعات دریافتی از شرکت ” مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران ” می باشد  گفت: این شرکت براساس ٨٧ شاخص مرتبط با ریسک مشتریان نسبت به محاسبه امتیاز اعتباری آنها اقدام می نماید که امتیاز مذکور به صورت نمادهای a، b، c و … نشان داده می شود .

وی خاطرنشان کرد:  که بانک ملت اولین بانکی است که با اتکا به این رتبه و توجه به سایر شرایط نسبت به اعطای تسهیلات به مشتریان به صورت مستقیم اقدام نموده است  و   عواملی نظیر پرداخت به موقع اقساط تسهیلات ، تعداد تسهیلات اخذ شده ، تسهیلاتی که توسط مشتری ضمانت شده و تماما به موقع پرداخت شده است و در تعیین نمره یاد شده نقش دارند.

وی درخصوص ضمانت برگشت اصل وام و فرایند ضمانت گیری متقاضیان، گفت : متقاضیان باید برای دریافت تسهیلات بهان باید در سامانه فرابانک درخواست دهند و برای مشتریان دارای رتبه a ، ضامن نیاز ندارد. این دسته از مشتریان بواسطه رفتار و عملکرد قابل قبول و اطمینان بخش در امر دریافت و یا ضمانت تسهیلات که در گذشته از خود نشان داده اند می توانند با امضای قرارداد لازم الاجرا (که در محاکم قابلیت پیگیری دارد) نسبت به دریافت تسهیلات مورد نظر اقدام نمایند.

این مقام مسئول در بانک ملت تصریح کرد: برای توسعه فرابانک تا این لحظه ۴ فاز در نظر گرفته شده ؛ فاز اول تولد فرابانک که با امکان اعطای تسهیلات بهان و تابش همراه بوده است . در فاز دوم به توسعه محصولات اعتباری در این سامانه توجه شده که امید می رود در همین ماه به ثمر برسد. فاز سوم شامل احراز هویت و امضای الکترونیکی قراردادهای تسهیلاتی است که طَی ماه های آتی شاهد آن خواهیم بود و بدین ترتیب کل فرآیند مکانیزه می شود . فاز چهارم ارائه خدمات به متقاضیانی است که در اولین گام مشتری بانک ملت نیستند و بانکداری اینترنتی بانک ملت برایشان فعال نشده است

لباسکار صنعتی کسا