۰۵ شهریور ۱۳۹۹ | 18:39
کد خبر : 20529

حذف دلالان از چرخه مواداولیه، راهکار جبران کسری کنسانتره و گندله

مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مبارکه حذف دلالان از چرخه مواد اولیه را راهکار جبران کسری کنستانتره و گندله عنوان کرد.

به گزارش برداشت روز، به نقل از ایراسین؛ رضا حیدری، مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مبارکه  در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته گفت: علیرغم همه مشکلات در تامین مواد اولیه، ما در سال جدید به معنای واقعی شاهد جهش تولید در فولاد مبارکه هستیم.

رضا حیدری با اشاره به سال جهش تولید گفت: فولاد مبارکه در سال ۹۹ به معنای واقعی سال «جهش تولید» را با جهش تولید آغاز کرد و علیرغم همه مشکلاتی که ما در تامین مواد اولیه خودمان داشتیم و کسری کنسانتره و گندله که گریبانگییر فولاد مبارکه بود اما ما خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون رکوردهای خوبی در تولید داشته­ایم و امیدواریم که در ادامه سال ۹۹ هم بتوانیم به برنامه های تولید خودمان برسیم؛ البته همچنان بحث کسری مواد اولیه شامل کنسانتره و گندله پابرجاست.

وی به رویکرد شرکت های معدنی در سال های اخیر و سرمایه گذاری آنها در حوزه پایین دستی اشاره کرد و افزود: متاسفانه با توجه به اینکه در سال های اخیر شرکت های معدنی به‌جای اکتشاف بیشتر و توسعۀ معادن خود به سرمایه گذاری در حوزه های پایین دستی روی آوردند، فولاد مبارکه ناچار شد از سال گذشته به حوزه معدن ورود پیدا کند و در حال حاضر همکاران ما در معاونت معدنی فولاد مبارکه، در حال بررسی پهنه های موجود در کشور هستند تا بتوانند با شناسایی و اکتشاف معادن سنگ آهن به خواست خدا بخشی از کسری مواد اولیه فولاد مبارکه را تامین کنند.

حیدری در ادامه این گفتگو به ارائه راهکاری اساسی برای مدیریت کسری مواد اولیه اشاره کرد و گفت: ما برای بحث مدیریت کسری مواد اولیه شرکت های فولاد ساز، پیشنهاد شفافی داریم: خوشبختانه وزارت سمت برای سال ۹۹ یک جدول توزیع مواد، هم به فولاد سازان و هم به معادن ابلاغ کرد. پیشنهاد ما این است که تولید همه واحدهای معدنی توسط وزرات سمت به صورت ماهیانه استخراج شود و از طرفی خریداران واحدهای معدنی هم به صورت شفاف معرفی شوند. اگر این اتفاق رخ بدهد قطعاً تولیدکنندگان کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی فقط محصولات خودشان را به فولادسازها خواهند فروخت و دست دلال ها و واسطه ها از این بازار کوتاه می شود و با این اتفاق قطعاً کسری مواد در داخل کشور جبران خواهد شد و از طرف دیگر کنترل قیمت ها توسط وزارت سمت میسر خواهد شد.

وی در خاتمه به بحث قیمت­گذاری کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در سال جاری اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال در رابطه با بحث قیمت­گذاری، اختلافی بین کارشناسان وجود داشت و شرکت های معدنی انتظار داشتند که امسال ضرایب مصوب وزارت سمت برای کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی افزایش پیدا کند. از طرفی فولاد سازان مدعی بودند که با توجه به اینکه این ضرایب بر اساس تحلیل ها و نظرات کارشناسی استخراج شده و در سال جاری قیمت شمش افزایش قابل توجهی داشته است؛ نیازی به افزایش ضرایب وجود ندارد. خوشبختانه با توجه به فرصتی که وزارت سمت برای کارشناسان محیا کرد فعلاً بحث افزایش ضرایب از دستور کار وزارت صمت خارج شده است.

لباسکار صنعتی کسا