۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | 18:55
کد خبر : 2051

مدیر عامل بانک توسعه صادرات / کانال جایگزین سوئیفت طراحی شد

کانال جایگزین سوئیفت طراحی شده و سایر ساز و کارها را به نوعی تعریف کردیم که منابع صادراتی را برگردانیم. کارمزد هم رقابتی است.

علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات امروز شنبه ١٩ بهمن ٩٨ در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: بعد از خروج امریکا از برجام اقداماتی انجام شده تا خدمات بانکی را به نحو مناسب ارائه داده و این امر مستلزم برقراری و تقویت ارتباطات با بانک‌های دنیا است که بر این اساس دسترسی به منابع داریم و منابع بلوکه شده نداریم و منابعی ناشی از تحریم‌ها بلوکه نشد.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: کانال جایگزین سوئیفت طراحی شده و سایر ساز و کارها را به نوعی تعریف کردیم که منابع صادراتی را برگردانیم. کارمزد هم رقابتی است.

وی تصریح کرد: درسال ٩٨بروات اسنادی وارداتی ٢٩١ میلیون دلار، اعتبار اسنادی و بروات وصولی صادراتی ۴١ میلیون دلار، حوالجات ارزی ۶٧٠ میلیون دلار، خرید و فروش ارز در بانک ۶٠٣ میلیون دلار، عملیات صرافی ۵٣٨ میلیون دلار، حجم تسهیلات اعطایی ارزی ٢٣۶ میلیون دلار بوده و جمعاً دو میلیارد و ٣٨٠ میلیون دلار حجم عملیات ارزی بانک در ٩ ماهه ٩٨ بوده است؛ همچنین در حوزه ال سی داخلی ٣٧۴٢ میلیارد ریال کار انجام شده و ضمانتنامه های ریالی ١٨۵ میلیارد تومان و حجم تسهیلات ریالی نیز ۴٧٣۵ میلیارد تومان بوده است.

صالح آبادی با بیان اینکه در بخش تسهیلات ریالی ٢۴ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده، اظهار داشت: ١٢٠میلیارد تومان به دانش بنیان‌ها و ۵٢٨ میلیارد تومان نیز به شرکتهای کوچک و متوسط داده شده است. در این میان اگر شرکت دانش بنیانی به بانک مراجعه کند باید یا صلاحیتش از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأیید شود و یا اینکه خود بانک صلاحیت را بسنجد. همچنین برای دانش بنیان‌ها ۴٠٠ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده که در قالب ارائه تسهیلات با نرخ کمتر از ١۵ درصد پرداخت خواهد شد؛ ضمن اینکه شرکتهای دانش بنیان به ما مراجعه کنند که بتوانیم تسهیلات حتی با نرخ ١٢ درصد هم در اختیار آنها قرار دهیم.

وی افزود: بانکداری باز با مشتریان مختلف در حال توسعه است و مشتریان از خدمات بانکداری دیجیتال بهره مند می‌شوند و تمام دسترسی‌هایی که در یک شعبه وجود دارد در دفتر فرد کار متقاضی قابل دسترس است.

اموال مازاد نداریم

مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: اموال مازادی جز تأمین سرمایه و کارگزاری بانک توسعه صادرات نداریم و این دو جزو زنجیره تأمین بانک‌ها شناخته شده و احتمالاً در شورای پول و اعتبار مصوب شود که این دو واگذار نشوند؛ البته اگر مصوب نشود هم اعلام آمادگی برای واگذاری صورت گرفته است.

وی افزود: ما در بازار بین بانکی نقش مثبتی داشته و عرضه کننده منابع بوده ایم؛ پس اضافه برداشت هم نداشته ایم؛ در این میان بیش از دو میلیارد دلار پروژه در بانک توسعه صادرات داریم که در حال اجرا است که بر این اساس با اقدامات انجام شده، پتروشیمی بوشهر با سرمایه گذاری ٢.٢ میلیارد یورو از محل فاینانس خارجی اجرایی شده و مگاپروژه ای با عاملیت دو بانک خواهد بود که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید که سه میلیون تن محصولات پتروشیمی عرضه خواهد کرد و با تکمیل ظرفیت سالانه یک میلیارد دلار ظرفیت صادرات پتروشیمی کشور را اضافه خواهد کرد.

مدیرعامل بانک عامل حوزه صادرات خاطرنشان کرد: اواخر امسال یا اوایل سال آینده، یک مجمتع فولاد با ظرفیت تولید ٩۶٠ هزار تن آهن اسفنجی است که از محل منابع صندوق توسعه ملی با سرمایه گذاری ۵٧ میلیون یورو و ١۴۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.

وی افزود: خرید اسکناس ارز از صادرکنندگان یکی از اولویت‌های بانک توسعه صادرات است که تاکنون رقم قابل توجهی در این رابطه خرید شده است.

آماده کمک به واردکنندگان و صادرکنندگان در رفع تعهد ارزی هستیم

به گفته صالح آبادی، شرکتهای واردکننده مواداولیه نیز باید رفع تعهد کرده و طبق مقررات بانک مرکزی، بانک توسعه صادرات ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان را دنبال کرده و تعهد ارزی ایفا نشده ای در بانک توسعه صادرات نداریم؛ بحث دیگر ایفای تعهدات ارزی صادرکننده است که جزو الزامات بانک مرکزی است و بانک توسعه صادرات به شرکتها در خرید ارز و ایفای تعهدات صادراتی کمک کرده است.

صالح آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال ۹۸ مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم در دستور کار قرار گرفته است، گفت: حمایت ها و مراقبت های اعتباری، ارزی و بین المللی از مشتریان با رویکرد خدمات بانکداری دیجیتال مدنظر قرار گرفته است، این در شرایطی است که اولویت قرار گرفتن تأمین سرمایه در گردش بنگاه های صادراتی فعال در سال ۹۸ در دستور کار بوده است.

وی افزود: دو پروژه تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید که اولویت بانک در تأمین سرمایه در گردش بنگاه های صادراتی را نشان می دهد، به نحوی که اعطای تسهیلات صادراتی با حداقل نرخ سود در دستور کار قرار گرفته به این معنا که منابع بانک صادرات با نرخ ۱۶ تا ۱۸ درصد در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد و اگر رتبه اعتباری صادرکننده در حد مطلوبی بوده و یا صادرکننده، نمونه باشد میانگین نرخ تسهیلات به سمت ۱۶ درصد سوق خواهد یافت.

جذب۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرات

این مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه پس از ابلاغ بسته حمایت از صادرات ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت علی الحساب در اختیار این بانک به منظور حمایت از توسعه صادرات قرار گرفت، خاطرنشان کرد: به تازگی ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر هم به این مبلغ اضافه شده که در مجموع ۸۰۰ میلیارد تومان به منظور حمایت از صادرکنندگان در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه طی روزهای آینده ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز دریافت خواهیم کرد که در مجموع ۵۰ درصد ۲۰۰۰ میلیارد تومان بسته حمایتی در اختیار این بانک قرار گرفته که به صورت اهرمی برای حمایت از صادرکنندگان اختصاص خواهد یافت.

صالح آبادی افزود: به تازگی جذب منابع از صندوق توسعه ملی داشته ایم که اولویت ما حمایت از صادرکنندگان نمونه بوده است، این در شرایطی است که منابع صندوق توسعه ملی به صورت دوساله در اختیار این بانک قرار گرفته و در این میان امسال ۱۱۶۰ میلیارد تومان سررسید شده که به صندوق بازگردانده شده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد این بانک به عنوان بانک عامل تخصصی حوزه صادرات آن است که منابع بیشتری از صندوق توسعه ملی در قالب بسته حمایتی در اختیار گیرد تا بتوان از صادرکنندگان حمایت کرد، این در شرایطی است که بانک ما سپرده محور نیست و جذب منابع مردمی نداریم، ضمن اینکه منابع با نرخ ترجیحی در اختیار صادرکنندگان قرار داده می شود.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما آن است که هزار میلیارد تومان دیگر از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار این بانک قرار گیرد تا بتوان از صادرکنندگان به شکل مناسب تری حمایت کرد. البته صندوق توسعه ملی نیز با این پیشنهاد موافق است و منتظر اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.

وی درخصوص صدور ضمانت نامه ارزی نیز افزود: به دلیل اینکه بانک ما در فهرست تحریم قرار گرفته، ضمانت نامه ارزی مستقیم از ما قابل پذیرش نیست اما اگر کارفرمایان خارجی ضمانت نامه ما را بپذیرند، آمادگی صدور خواهیم داشت، این در شرایطی است که برخی از کارفرمایان خارجی ضمانت نامه های ما را مستقیما پذیرش می کنند و ما این آمادگی را داریم تا از طریق کانال های بانک و صرفا در کشورهای خاص و به صورت موردی این ضمانت نامه ها را دریافت نماییم.

صالح آبادی گفت: میزان ضمانت نامه های صادره ۲۲ تا ۲۳ میلیون دلار است، ضمن اینکه عمده صادرکنندگان نمونه از خدمات ما استفاده می کنند.

بانک مرکزی بازارگردان اوراق دولتی

مدیر عامل بانک توسعه صادراتبا اشاره به آغاز اجرای عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی، آن را یک اقدام خوب و مثبت ارزیابی و تصریح کرد: بانک مرکزی بازارگردان اوراق دولتی همچون اسناد خزانه اسلامی خواهد بود تا در یک کریدور نرخ را تنظیم کرده و سودهای بانکی را ساماندهی کند.

وی افزود: بانک مرکزی هفته گذشته از اوراق گام در چهار بانک رونمایی کرد که ما نیز جزو بانک های متقاضی بوده و به زودی به این سیستم خواهیم پیوست.

لباسکار صنعتی کسا