۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | 18:36
کد خبر : 2042

مدیرعامل بیمه ایران / صنعت بیمه وارد دامپینگ نشود

سرمایه شرکت بیمه ایران تا پایان امسال به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد که با تحقق آن، بزرگترین شرکت بیمه دولتی کشور به بزرگترین بیمه‌گر اتکایی در غرب آسیا تبدیل خواهد شد.

به گزارش برداشت روز به نقل از اخبار پولی مالی، شرکت بیمه ایران به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی و با هدف معرفی یکی از شرکت های زیر مجموعه خود، با دعوت از اصحاب رسانه، نشست خبری را در مرکز جامع ارتبط با ذینفعان شرکت سهامی بیمه ایران (SRM) با حضور مدیر عامل برگزار کرد.

محمد رضایی مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار پولی مالی مبنی بر اینکه مهمترین اولویت و برنامه بیمه ایران در سال ۹۹ چیست گفت : بیمه ایران تقریبا ۱۲ برنامه را برای سال ۹۹ در دستور کار خود قرار داده که ازجمله آن می توان به بررسی زیان انباشته شرکت ، سازماندهی مهندسی مدیریت در بخش سرمایه گذاری، پیگیری مطالبات معوق ، سازماندهی املاک و بخش بازاریابی ، ارایه بیمه نامه های جدید ، سازماندهی شبکه فروش اشاره کرد.

مدیر عامل بیمه ایران درادامه افزود: طبق توافق بعمل آمده با وزارت اقتصاد قرار است سرمایه بیمه ایران از طریق تجدید ارزیابی به ١١ هزار میلیارد تومان افزایش یابد که در آن صورت میتوانیم بگوئیم این شرکت بزرگترین بیمه گر اتکایی در غرب آسیا خواهد شد.

رضایی خاطر نشان کرد: ارتقای جایگاه بیمه ایران به بزرگترین بیمه‌گر اتکایی غرب آسیا در حالی رخ می‌دهد که در شرایط تحریم قرار داریم.

وی افزود: ظرفیت نگهداری ریسک بیمه نیز از سه به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد،

مدیر عامل بیمه ایران در ادامه افزود: یکی از شاخص های توسعه یافتگی در جهان میزان نفوذ بیمه است که این ضریب در ایران ۲.۳ درصد و در جهان به طور میانگین ۷.۶ درصد است.
وی با اشاره به رشد صنعت بیمه در دوران تحریم گفت: ارتقای جایگاه بیمه ایران به بزرگترین بیمه‌گر اتکایی غرب آسیا تا پایان امسال در حالی رخ می‌دهد که در شرایط تحریم قرار داریم.

رضایی با اعلام این مطلب که روزانه بیش از ۴۰ میلیارد تومان دیه در کشور توسط بیمه دولتی ایران پرداخت می‌شود گفت: تنها هفت درصد منازل در کشور تحت پوشش بیمه قرار دارند که با حضور فعال در وقوع حوادث مختلف و پرداخت خسارت در محل، تلاش می‌شود که برای بیمه، فرهنگ سازی شود.

مدیرعامل بیمه ایران ضریب نفوذ بیمه در ایران حدود ۲.۳ درصد و در جهان به ۶.۷ درصد اعلام کرد و گفت: علت پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور، نبود فرهنگ سازی مناسب است که تلاش می‌شود با پرداخت عادلانه خسارت ها و ارایه خدمات پس از فروش، اعتماد مردم جلب شود.

وی افزود: سهم بیمه زندگی از کل پرتفوی بیمه در جهان ۵۴ درصد است اما در کشور ما به ۱۴.۵ درصد می‌رسد.

رضایی با بیان اینکه سهم صنعت بیمه در بخش سرمایه‌گذاری در حال افزایش است، اضافه کرد: در ژاپن ۳۸ درصد سرمایه‌گذاری‌ها به بخش بیمه تعلق دارد، اما در ایران حدود ۲ درصد است.

وی ادامه داد: ارزش پرتفوی تولید صنعت بیمه در سال گذشته به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید و میزان سرمایه گذاری این صنعت نیز ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل بیمه ایران یادآور شد: پس از شوک منفی بورس در اواسط دی‌ماه که سقوط چندین هزار واحدی شاخص بورس را به دنبال داشت، صنعت بیمه از بازار سرمایه حمایت کرد.

رضایی با اشاره به آمار صنعت بیمه در سال ۹۸ گفت: تولید پرتفوی بیمه در ۱۰ ماه امسال حدود ۳۵ درصد رشد داشت، اما میزان پرداخت خسارت ۲۱ درصد افزایش یافت و ۸.۵ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شد.

مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به متنوع سازی ارایه محصولات بیمه ای، افزود: در برخی کشورها، مردم می‌توانند مشخص کنند که حق بیمه پرداختی آنها در بخش بیمه زندگی در کدام بخش (بانک، بورس و …) سرمایه گذاری شود، که تاکنون در ایران چنین خدماتی ارایه نمی‌شده است.

وی از راه اندازی چنین صندوقی در ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با راه اندازی این صندوق، مردم می توانند محل سرمایه گذاری مورد نظر خود را مشخص کنند.

رضایی ادامه داد: با هدف اجرای این طرح برای نخستین بار در کشور اقدام به اخذ کد بورسی برای «ضریب ریاضی» سرمایه گذاری‌ها کرده‌ایم.

مدیرعامل بیمه ایران با انتقاد از دامپینگ در صنعت بیمه گفت: برخی شرکت‌های بیمه با هدف جذب مشتری اقدام به ارزان فروشی و دامپینگ می‌کنند که مشکلات زیادی را برای صنعت بیمه و مردم ایجاد کرده است، زیرا این شرکت ها قادر به پرداخت خسارات خود نخواهند بود.

وی از راه‌اندازی بیمه هوشمند تا سال ۱۴۰۰خبر داد و افزود: با هدف کاهش تخلفات و تقلبات تلاش می‌شود که میزان ارتباط چهره به چهره با مشتریان کاهش یابد و همه کارها به صورت الکترونیکی انجام شود.

رضایی با اشاره به پوشش بیمه حوادث هوایی اشاره کرد و گفت: برای هواپیمای کاسپین که چندی پیش در ماهشهر از باند خارج شد، حدود ۱۷میلیارد تومان خسارت پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بیمه ایران ادامه داد: ۵۰ درصد پرداخت خسارت این سانحه نیز مربوط به بیمه اتکایی است که جداگانه پرداخت می‌شود.

وی با اعلام این مطلب که همه اطلاعات مشتریان بیمه به سازمان امور مالیاتی ارایه می‌شود رضایی در خصوص بدهی مالیاتی مجموعه تحت مدیریت خود خاطرنشان کرد: ۱,۳۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد که در سال ۹۸، ۴۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است، ضمن اینکه ۹۰۰ میلیارد تومان باقی مانده نیز در ترازنامه سال ۹۸ لحاظ می‌شود.

رضایی با اشاره به مهلت بیمه مرکزی برای بخشودگی جرایم دارندگان موتورسیکلت‌ها و خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث گفت: شرکت‌های بیمه با بخشودگی این جرایم دچار زیان نمی‌شوند، چرا که جرایم دارندگان وسایل نقلیه که بیمه شخص ثالث نداشتند، به حساب صندوق بیمه خسارت‌های بدنی واریز می‌شد.

مدیر عامل بیمه ایران افزود: متأسفانه ۲۰ درصد از گروه‌های ثالثی که مشمول بیمه اجباری می‌شوند، بیمه ندارند و به دلیل اینکه جرایم سنگینی به آنها تعلق می‌گیرد، به سمت بیمه کردن خودروها و موتورسیکلت‌های خود نمی‌روند.

وی تصریح کرد: بیمه مرکزی تا پایان سال به این افراد مهلت داده تا با مراجعه به شرکت‌های بیمه نسبت به دریافت بیمه نامه شخص ثالث اقدام نمایند که به نظر می‌رسد کاهش این جمعیت به نفع شرکت‌های بیمه است.

به گفته رضایی، بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی مطابق با قانون اجبار به فروش بیمه‌های شخص ثالث دارد که در سال ۹۷ زیان این شرکت از رشد صدور بیمه نامه شخص ثالث ۱,۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

رضایی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه انتخاب ریسک کرده و معمولاً خودروهای مدل بالا را در بیمه‌های شخص ثالث در اختیار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک شرکت دولتی نمی‌توانیم از درخواست مشتریان برای صدور بیمه نامه شخص ثالث سرپیچی کنیم و به همین دلیل زیانی متوجه ما می‌شود.

وی افزود: بیمه مرکزی می‌تواند با پرداخت اعتبار این شرکت را یاری رساند، چرا که هم اکنون این شرکت برای بیمه شخص ثالث ۳۰ درصد عوارض می‌دهد.

مدیر عامل بیمه ایران گفت: بیمه ایران در ده ماهه سال ۹۸، ۱۵ هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید شده است.

رضایی در پایان اعلام کرد : بیمه ایران در صدد است تا پایان سال ۹۸ کلیه خسارت های بیمه توسعه که بالغ بر ۷ هزار پرونده و ۳۳۵ میلیارد تومان خسارت را پرداخت کند و همچنین و با آزادی تمام زندانیان پرونده این شرکت بیمه ای بسته خواهد شد.

لباسکار صنعتی کسا