۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | 20:27
کد خبر : 20073

اقدامات شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق در کشور مثال زدنی است / تقدیر از اقدامات ارزشمند شرکت سنگ آهن در بحث کاهش آسیب های اجتماعی دخانیات و مقابله با بیماری کرونا

جعفری رئیس سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اقدامات خوبی که توسط شرکت سنگ آهن در بحث های کاهش آسیب های اجتماعی دخانیات و مقابله با بیماری کرونا انجام گرفته،تصریح کرد: این اقدامات در کشور مثال زدنی است و همه مدیون مدیریت ارزشمند مدیرعامل مجموعه است.

به گزارش برداشت روز، به نقل از مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق، جعفری رئیس سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی یزد به همراه کوهگرد معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق و چند تن از مدیران این مجموعه در استان صبح امروز با مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق دیدار و از تلاش های رضا فلاح مبارکه و مدیران HSE و روابط عمومی در کاهش آسیب های اجتماعی دخانیات در سال ۹۸ و نیز اقدامات ارزشمند این مجموعه برای مقابله با بیماری کرونا در سطح شهرستان با اهدای لوح تقدیر تشکر و قدردانی کردند.
کوهگرد معاون شبکه بهداشت و درمان بافق در ابتدای این دیدار از خدمات ارزنده شرکت سنگ آهن به ویژه در برهه حساس شیوع بیماری کرونا و اقدامات انجام گرفته برای مقابله با این ویروس در سطح شرکت و شهرستان تشکر و قدردانی کرد.
سپس جعفری رئیس سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اقدامات خوبی که توسط شرکت سنگ آهن در شهر بافق انجام گرفته،تصریح کرد: این اقدامات در کشور مثال زدنی است و همه مدیون مدیریت ارزشمند مدیرعامل مجموعه است.
وی با اشاره به موضوعی که در سطح دنیا به نام دخانیات مطرح است،افزود: سازمان بهداشت جهانی به شهرهای بدون دخانیات گواهینامه ای اعطا می کند و این موضوع امسال در وزارت بهداشت کلید خورده تا در ایران نیز انجام گیرد.
جعفری با بیان اینکه یزد در سال ۸۸ به عنوان استان بدون دخانیات معرفی شده،اظهار کرد:  استان یزد در سال ۸۸ با توجه به برنامه جمع آوری قلیان ها، از سوی وزارت بهداشت و کمیته کشوری به عنوان استان بدون دخانیات معرفی شد و این به معنای آن است که به قواعد و اهداف پیش بینی شده در برنامه دست یافته ایم.
وی ادامه داد: سالیانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار ایرانیان مصرف می کنند که هزینه بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است و ۳ الی ۴ برابر هزینه های درمان ناشی از سیگار توسط وزارت بهداشت پرداخت می شود.
رئیس سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی یزد بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی را ناشی از مصرف دخانیات دانست و گفت: سن مصرف دخانیات به زیر ۱۵ رسیده است و بسیاری از پدیده های اجتماعی و ناهنجاری ها معلول مصرف سیگار است.
وی خاطر نشان کرد: آقایان ۲۵ درصد و خانم ها ۴ درصد تجربه مصرف دخانیات را دارند .
جعفری از فلاح مبارکه خواست تا با مساعدت وی شرکت سنگ آهن به عنوان صنعت بدون دخانیات معرفی شود و بیان کرد: بنا داریم با مساعدت و همراهی مدیرعامل مجموعه ، شرکت سنگ آهن به عنوان صنعت بدون دخانیات معرفی شود که این موضوع قواعدی شامل پایش مصرف دخانیات در جمعیت حوزه مربوطه،حفاظت از مردم در برابر دود دخانیات، ارائه خدمات ترک دخانیات، هشدارها در خصوص مضرات مصرف دخانیات که این شرکت در این زمینه و مقابله با کرونا بسیار خوب عمل کرده است، اعمال محدودیت ها شامل قوانینی از جمله عدم استعمال دخانیات در اماکن عمومی، ممنوعیت فروش دخانیات زیر ۱۸ سال ،ممنوعیت فروش دخانیات بصورت نخی و… می باشد که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این مقام مسئول کاهش یک نخ سیگار در هر فرد یا عدم مصرف قلیان را بزرگترین دستاورد علاوه بر اخذ گواهینامه با ارزش بین المللی دانست که با همراهی این مجموعه می توان به این اهداف دست یافت.
در ادامه رضا فلاح مبارکه در بحث بیماری کرونا که زندگی همه را تحت الشعاع قرار داده با تاکید به همکاری همه مسئولان دستگاه ها با کادر بهداشت و درمان برای مهار آن،گفت: در مرحله اول اقدامات بسیار خوبی در شهرستان توسط شرکت سنگ آهن با همکاری شبکه بهداشت و درمان انجام گرفت ولی متاسفانه با غفلتی که شد و مردم سراسر کشور تصور کردند این بیماری رو به پایان است شاهد موج دوم شدیم.
وی تعامل بین شرکت سنگ آهن و شبکه بهداشت و درمان شهرستان را منجر به کمترین تلفات در این شهر دانست و امیدوار شد این همکاری ها تا ریشه کنی بیماری کرونا ادامه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های این مجموعه برای کمک به شبکه بهداشت و درمان ،افزود: با تعامل بین دو مجموعه می توان این بیماری را نه تنها درسطح شرکت و پرسنل آن که بیشترین جمعیت شهرستان را تحت پوشش قرار میدهد بلکه تمام مجموعه شهر کنترل کرد تا حداقل تلفات را داشته باشیم و به زودی شاهد ریشه کنی این بیماری در کشور باشیم.
فلاح مبارکه در بحث معرفی شرکت سنگ آهن به عنوان صنعت بدون دخانیات،اظهار کرد:  مجموعه سنگ آهن و واحدهای HSE و روابط عمومی آماده همکاری با شبکه بهداشت و درمان برای دست یابی به گام های مشخص شده در جهت رسیدن به اهداف را دارد و در خصوص جوگیری از مصرف دخانیات در اماکن عمومی واحد های حراست،بهداشت محیط کار، HSE می تواند این موضوع را رصد کنند و برنامه های کشوری را تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان و شهرستان اجرا خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: اگر محیط سالمی داشته باشیم بدون شک تولید بهتری نیز خواهیم داشت.
در پایان  رئیس سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی یزد از خدمات ارزنده مدیرعامل شرکت سنگ آهن و مدیران واحد های اچ اس ای،روابط عمومی و کارشناس بهداشت در بحث در کاهش آسیب های اجتماعی دخانیات و مقابله با کرونا با اهدای لوح تقدیر تجلیل کرد.

لباسکار صنعتی کسا