۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | 20:47
کد خبر : 19553

از بانک ملی ایران، وام قرض الحسنه بدون ضامن بگیرید

تسهیلات قرض الحسنه به عنوان یکی از خدمات عام المنفعه، آثار اقتصادی و اجتماعی در جامعه برجا می گذارد و بانک ملی ایران با نگاه به این رویکرد، گامهای مثبتی در جهت حمایت از رونق و جهش تولید در کشور برداشته است.

به گزارش برداشت روز، قرض‌الحسنه در اقتصاد اسلامی جایگاهی والا دارد و به عنوان یکی از ابزارهای مناسب جهت ممانعت از تحقق ربا در نظر گرفته شده است. از آنجا که ربا با روح عادلانه و حیات اجتماعی و اقتصادی اسلام در تعارض است قرض‌الحسنه به عنوان بهترین شیوه جایگزین می تواند گزینه مناسب و عادلانه ای برای متقاضیان نیازمندی باشد که توانایی بازپرداخت سود را ندارند.

با اطمینان می توان گفت که ریشه اصلی بسیاری از مشکلات در جامعه توزیع ناعادلانه درآمدها است که در شکل گیری طبقات اجتماعی ضعیف و غنی نقش اساسی داشته است. از این رو تسهیلات قرض‌الحسنه به عنوان یکی از شیوه ها و ابزارهای مؤثر برای کاهش نابرابری توزیع درآمد برشمرده می شود زیرا با برقراری جریان پول از طبقات ثروتمند به سمت طبقات کم درآمد و ایجاد زمینه تغییر الگوی تولید، افزایش اشتغال و تامین نیازهای ضروری طبقات مزبور، می تواند در جهت تثبیت درآمدها بین نیازمندان و عدم تمرکز ثروت، نقش فعالی داشته باشد. با این وجود از بین بردن فقر در جامعه اسلامی و تعدیل توزیع درآمدها، به حجم قرض‌الحسنه و گسترش آن در جامعه اسلامی و شدت فقر و نابرابری بستگی دارد.
در این بین از آثار و نتایجی که تسهیلات قرض الحسنه در سطح جامعه برجا می گذارد نمی توان غافل ماند. از آنجا که ارائه تسهیلات قرض الحسنه به نفع عموم مردم است این سنت پسندیده آثار و نتایج مثبتی از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز در جامعه برجا خواهد گذاشت.

– آثار اقتصادی قرض‌الحسنه
قرض‌الحسنه آثاری اقتصادی بیشماری درپی دارد. یکی از آثار مهم آن به جریان افتادن وجوه راکد است که در نتیجه آن باعث افزایش تقاضای کل و تولید کل می‌شود. قرض از طریق تاثیر بر پس‌انداز ملی، بر تثبیت اقتصادی اثر گذاشته و می‌تواند از شدت تورم یا رکود اقتصادی در کشور جلوگیری کند. از دیگر آثار اقتصادی قرض همچنین می توان به افزایش کارآیی اقتصادی، تخصیص منابع مناسب، توسعه اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی اشاره کرد. در واقع ارائه خدمات قرض‌الحسنه به فعالان اقتصادی و متقاضیان وام‌های قرض‌الحسنه، می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار و شرایط اقتصادی کشور کمک شایانی داشته باشد چرا که توجه ویژه به اعطای تسهیلات کم سود، عملا میزان سودآوری و تجهیز توسعه بنگاه‌های اقتصادی را نیز فراهم می‌کند.

– آثار اجتماعی قرض‌الحسنه
توازن اجتماعی از اصول مهم نظام اسلامی است. اسلام با فقر و فاصله نامتعادل طبقاتی مخالف است. در این میان، قرض می‌تواند نقش مهمی در کاهش فاصله طبقاتی و رفع فقر نسبی ایفا کند. در واقع قرض‌الحسنه نه تنها در کاهش تاثیرات اقتصادی جامعه نقش بسزایی دارد بلکه از آثاری اجتماعی آن نیز نمی توان غافل شد. در نظام اقتصادی اسلام، تامین اجتماعی از دو راه کفالت عمومی و مسئولیت دولت تحقق می‌یابد. اما قرض هم می‌تواند از ابزارهای مهم جذب منابع برای تامین اجتماعی در بخش کفالت همگانی شمرده شود که در این صورت عدالت اجتماعی نیز برقرار می‌شود.

حضور پررنگ بانک ملی در عرصه تسهیلات قرض‌الحسنه
در راستای سنت پسندیده قرض‌الحسنه، امروزه در ایران صندوق های قرض الحسنه به اشکال مختلف از صندوقهای خانگی و مساجد گرفته تا نهادهای مالی سپرده پذیر (نظیر بانک ها، موسسات اعتباری غیربانکی و تعاونی های اعتبار) در حوزه اعطای تسهیلات قرض الحسنه فعالیت می کنند.
در این بین اما نقش بانک ملی ایران در ارائه تسهیلات قرض الحسنه که زمینه‌ساز رونق و توسعه اقتصادی در کشور است بسیار پررنگ‌تر از نهادهای دیگر به نظر می رسد. این بانک طی سالیان گذشته تاکنون، توانسته با اعطای تسهیلات قرض الحسنه و شرایط آسان پرداخت به ویژه در شرایط سخت کرونا، حداکثر حمایت قانونی از کسب و کارها و عموم متقاضیان تسهیلات را داشته باشد.

ارائه تسهیلات قرض الحسنه، بدون نیاز به ضامن
بانک ملی به منظور ارائه خدمات وام قرض الحسنه، شرایط ویژه ای برای مشتریان خود در نظر گرفته تا متقاضیانی که امکان معرفی ضامن معتبر را نداشته و نیاز به وام فوری و ضروری دارند بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. این بانک از طریق بانک کارگشایی که به عنوان یکی از واحدهای بانک ملی ایران مشغول ارائه خدمات متمایز و منحصربه فرد درنظام بانکی است اقدام به اعطای تسهیلات قرض الحسنه در قبال ترهین طلای ساخته شده با عیار ۱۷ و۱۸ کرده است. بر اساس جدیدترین آمار، این بانک در چهارماه ابتدای امسال بیش از ۸۵ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه و جعاله به متقاضیان پرداخت شده که در همین راستا در مدت مذکور حدود ۶۹ هزار و ۵۰۰ فقره به ارزش یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای رفع نیاز‌های ضروری متقاضیان پرداخت کرده است.

افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز به صورت غیرحضوری
بانک ملی ایران همچنین در جهت حفظ سلامت عموم، دایره فعالیت و خدمت‌رسانی به مشتریان خود را گسترش داده و با راه اندازی سامانه «بام» امکان افتتاح حساب پس انداز مشتریان خود بدون مراجعه به شعب را فراهم کرده است.
مشتریان بانک ملی ایران می توانند با افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز بانک ملی ایران با استفاده از سامانه «بام» علاوه بر تغییر موجودی خود، در قرعه کشی این دوره از حساب ها شرکت کنند و از جوایز یک هزار و ۳۹۲ میلیارد ریالی آن بهره مند شوند.

«رونق تولید» و «جهش تولید»، محور جوایز جشنواره حساب‌های قرض‌الحسنه
بانک ملی ایران در راستای اجرای سنت پسندیده قرض الحسنه، علاوه بر ارائه تسهیلات برای متقاضیان تلاش کرده چهل‌ویکمین جشنواره حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز خود را با رویکردی و نگاهی متفاوت برگزار کند.
کمک به «رونق تولید» و «جهش تولید» از مهمترین اهداف بانک ملی در این دوره از قرعه کشی جوایز جشنواره حساب‌های قرض‌الحسنه خواهد بود.
این بانک با اعطای ۹۹ کمک هزینه خرید واحد مسکونی هر یک به مبلغ ۱۰۰۰ میلیون ریال به برندگان این دوره از قرعه کشی، علاوه بر کمک به خانه دار شدن آنها، می تواند کمکی هر چند کوچک به رونق بازار مسکن داشته باشد.
همچنین ۲۹۹ کمک هزینه خرید خودروی داخلی هر یک به مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال، ۱۳۹۹ کمک هزینه خرید کالای ایرانی هر یک به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال و ۱۳۹۹ کمک هزینه خرید صنایع دستی هر یک به مبلغ ۱۰ میلیون ریال از دیگر جوایز این قرعه کشی است که همه آنها به نوعی کمک به تولید داخل خواهد بود.

 

لباسکار صنعتی کسا