۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | 18:25
کد خبر : 18987

تکمیل زنجیره ارزش رمز افزایش سودآوری

رضا جمارانیان - مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین

شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین، پیش از آخرین دوره تغییرات، به نوعی یک شرکت کاغذی به شمار می رفت و فعالیت چندانی نداشت. پس از تغییرات مدیریتی، این شرکت عهده دار و سردم‌دار صنعت سیمان و دیگر حوزه‌های فعالیتی از جمله حمل و نقل و عمران شد. به عبارت دیگر زنجیره ارزش در این شرکت تکمیل  شد و بنا بر تقویت آن گذاشتیم. این زنجیره از تولید سیمان تا حمل و نقل و مصرف در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی را شامل می شود. طبیعی است که افزایش سود با تکمیل زنجیره ارزش رخ خواهد داد و شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین نیز در دوره کنونی بر همین موضوع؛ یعنی تکمیل زنجیره ارزش افزوده دست گذاشت.

در آغاز فعالیت برخی از شرکت های تابعه دچار مشکلات قانونی و برخی نیز دچار زیان انباشته بودند که مهمترین مثال آن شرکت سیمان آبیک است. این کارخانه با این که ۱۰۳ میلیارد تومان زیان انباشته داشت امروز با کسب درآمد بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی به سود انباشه حدودا ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده و به زودی وارد بورس خواهد شد. به تناسب مشکلات موجود در شرکت های تابعه سیاست های متنوعی در دستور کار قرار گرفت تا شرکت ها بتوانند با افزایش عملکرد، در شاخص های مالی رشد مناسبی را تجربه کنند.
همان طور که پیش از این نیز در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین مطرح شد، سود خالص تلفیقی سیمان تامین، از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸رسید و سود شرکت در عرض یک سال ۳ برابر شد. البته ذکر این نکته ضروری است که هرچند ۳ برابر شدن سود خالص تلفیقی آمار مناسبی است اما ظرفیت و پتانسیل های موجود در شرکت های تابعه می تواند زمینه ساز آمار و ارقام به مراتب بالاتری شود. در این راستا نیز مجموعه ای از سیاست ها در نظر گرفته شده و به زودی آمارهای جدیدی از عملکرد شرکت های تابعه و گزارش های مالی تلفیقی در سه ماه نخست سال ۹۹ منتشر خواهد شد که موید همین موضوع است.
سیمان تامین به عنوان یکی از هلدینگ های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، در راستای اهداف کلان کشور و اهمیت موضوع شفافیت حدود یک ماه پیش وارد بورس شد و سهام این شرکت قابلیت خرید و فروش پیدا کرد. در این زمینه باید در نظر داشته باشیم که متاسفانه برخی از قوانین سازمان بورس تناسبی با تعداد فعالان بورسی کشور ندارد. همان طور که تا کنون بارها دیده و شندیده ایم، تب بورس امروزه داغ است و بسیاری از مردم عادی به اصطلاح کد خرید و فروش آنلاین دارند. با این حال برخی از قوانین این سازمان مربوط به دوره ای است که تعداد فعالان بورسی کشور بسیار اندک بود. برای مثال مجاری رسمی تقسیم سود یکی از پرچالش ترین موضوعاتی است که در این زمینه وجود دارد. سازمان بورس به شرکت ها اعلام می کند که از طریق چند راه می توانند سود سهام را واریز کنند. بر این اساس مجمع عمومی می تواند تصمیم بگیرد، که سود سهام را از طریق مراجعه حضوری سهام داران یا سامانه سجام واریز کند. در مجمع عمومی عادی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین نیز تصمیم گرفته شد که سود سهام سیتا با نظر سهامدار عمده(شستا) از طریق سامانه سجام پرداخت شود که این موضوع نیز نوید خوبی برای سهامداران بزرگترین هلدینگ سیمانی خاورمیانه به همراه دارد.

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

لباسکار صنعتی کسا