۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | 20:39
کد خبر : 17887

هوشمند سازی شعب بانک ها گامی اساسی برای ورود به بانکداری نوین

جواد فقيه عبدالهي معاون مهندسي و پشتيباني بانک انصار

به گزارش برداشت روز، سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (Building Management System) که به اختصار BMS  می شود، به مجموعه ای از تجهیزات و روش های کنترلی اطلاق می شود که با استفاده از رایانه و ایجاد سیستم مانیتورینگ تمامی تجهیزات الکترونیکی، الکتریکی و مکانیکی(اعم از: سیستم تهویه، روشنایی، سیستم امنیتی و… را کنترل می شود. بر اساس برآوردهای موجود ساختمان هایی که به سیستم مدیریت یکپارچه و هوشمند تجهیز شده اند، بالغ بر ۷۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
هوشمندسازی ساختمان ها سال هاست که در کشورهای پیشرفته به عنوان روشی نوین برای صرفه جویی درمصرف انرژی و کاهش هزینه های سربار سازمان ها بکارگیری می شود ولی در ایران بیشتر به صورت خصوصی و جهت ایجاد ارزش افزوده بر روی املاک شخصی مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی است که سازمان های دولتی و خصوصی بیشتر با معضل هزینه های سرسام آور تعمیر و نگهداری سیستم های موجود خود دست به گریبان هستند. این ساختمان ها عموماً  به دلیل استهلاک بالا و طول عمر زیاد سازه ها، عدم رعایت الگوی مصرف توسط کارکنان و اتلاف انرژی به دلیل عدم عایق بندی اصولی و مناسب، مکان های پرهزینه ای محسوب می شوند که در صورت تداوم این روند اتلاف انرژی و بودجه فراوانی را برای حکمرانان فراهم می آورد.
بیش از شش سال از ابلاغ سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی می گذرد، قرار بر این بود تا با مقاوم سازی اقتصاد و نگاه هوشمندانه به توان داخلی کشور(نگاه به درون) موجبات رشد و رونق تولید را رقم بزنیم و با اصلاح الگوی مصرف آحاد جامعه ضمن صرفه جویی در مصارف انرژی، ابعاد مختلف اقتصاد کشور را برای مقابله با توطئه های دشمنان مصون سازی کنیم.
 می توان گفت جدی گرفتن فرایند هوشمند سازی ساختمان ها می تواند به عنوان یکی از بهترین گزینه های صرفه جویی در اتلاف انرژی، صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در هزینه ها و بالابردن استانداردهای آموزشی کارکنان در خصوص مصرف انرژی، محسوب و گره گشای بسیاری از معضلات امروز کشورمان باشد و این همان چیزی است که در حوزه اقتصاد مقاومتی سال های قبل طرح و تأکید شده است.
 برای مثال کثرت شعب بانکی در سطح کشور(حدود ۳۳ بانک خصوصی و دولتی و بالغ بر ۲۱ هزار شعبه) و صرفه و منفعتی که از بهینه سازی و هوشمندسازی این شعب از محل صرفه جویی مصرف انرژی آنها عاید کشور می شود، به خوبی می تواند ضمن رونق افزایی در حوزه فناوری اطلاعات و اشتغال زایی در زیرمجموعه های آن، شروع مناسبی برای هوشمند سازی ساختمان های دولتی و صرفه جویی کلان انرژی در کشور باشد.
در این خصوص بانک انصار به عنوان بانکی پیشرو در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک ضمن اعلام آمادگی برای در اختیار گذاشتن تجارب هوشمندسازی ساختمان های خود که طی سال های گذشته طراحی و به صورت پایلوت در هشت شعبه پیاده سازی کرده است، تمایل خود را نیز برای پیاده سازی کامل این فرایند(اجرای پروژه در هزار شعبه خود در سطح کشور) به شرط تأمین و تخصیص منابع لازم، اعلام می دارد.
در مدت سال های گذشته معاونت فنی و مهندسی بانک انصار بامطالعه و پیاده سازی این پروژه تجارب ارزنده ای کسب کرده است که می تواند در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی و اشاعه این حرکت آماده هرگونه همکاری و انتقال تجربه به بانک های کشور باشد. برخی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در راستای هوشمندسازی ساختمان ها در شعب پایلوت بانک انصار ناظر بر موارد زیر است.
•     مدیریت هوشمند سیستم های سرمایش، گرمایش، روشنایی ساختمان ها و ایجاد هماهنگی بین آنها
•       امکان مانیتورینگ و کنترل تمامی سیستم های موجود از طریق کامپیوتر و یا گوشی همراه حتی در روزهای تعطیل
•      امکان اخذ گزارش های آماری از تمامی عملکرد سیستم ها در هر زمان و با هر بازه زمانی
•       دستیابی سریع به اطلاعات لازم جهت شناسایی مشکلات و یا پیش بینی مشکلات احتمالی در آینده(اطلاع برخط از جریان برق، آمپر، ولتاژ، توان اکتیو، ضریب قدرت، تعادل بار و …)
•      امکان مشاهده فضای داخلی شعب از طریق گوشی همراه و دوربین ۳۶۰ درجه داخل شعبه
امید است تجارب به دست آمده بتواند راهگشای این مسیر پر فراز و نشیب در هوشمندسازی تمامی شعب بانک ها در سراسر کشور باشد.

لباسکار صنعتی کسا