۰۵ مرداد ۱۳۹۹ | 19:44
کد خبر : 16732

پروژه جی‌نف در شرایط امداد و نجات، کاربردی حیاتی دارد

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات‌مکانی شرکت ملی پست، اطلاعات به دست آمده در پروژه جی‌نف(GNAF) را علاوه بر برنامه‌ریزی‌های کلان شهری و کشوری، در شرایط امداد و نجات هم بسیار کاربردی دانست.

به گزارش برداشت روز به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست ، کاوه دولتی در مورد نحوه فعالیت شرکت ملی پست در پروژه GNAF گفت: این پروژه ای زیرساختی است و لایه‌ اطلاعات مکانی کشور را تکمیل می‌کند. پیش از این وظیفه ذاتی پست این بود تا به کلیه اماکن مسکونی یا تجاری و زمین‌های محصور، کدپستی و آدرس استاندارد اختصاص دهد و حالا در پروژه GNAF کدپستی و آدرس استاندارد به موقعیت جغرافیایی مکان هم متصل می‌شود.

وی افزود: البته در این پروژه تنها به موقعیت جغرافیایی یک مکان بسنده نمی‌کنیم و باید لایه‌های اطلاعات معابر، محله‌ها و نقشه‌های پارسلی یک شهر هم در دسترس باشد، از همین رو نیازمند نقشه‌های شهری هستیم که تاکنون این نقشه‌ها را از شهرداری‌ها دریافت کرده‌ایم.
مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی با اشاره به اینکه اطلاعات به دست آمده در این پروژه علاوه بر برنامه‌ریزی‌های کلان شهری و کشوری در شرایط وقوع بحران هم بسیار کاربردی هستند، افزود: وقتی در شهری سیل یا زلزله رخ می‌دهد، اگر تعداد دقیق ساختمان‌های منطقه را داشته باشیم، با محاسبه تعداد خانوار می‌توانیم برآورد کنیم که چندنفر به عملیات امداد و نجات نیاز دارند.
وی یادآور شد: در زلزله ثلاث باباجانی یا در جریان سیل منطقه آق قلا، نیروهای امدادرسان دقیقاً نمی‌دانستند به چه تعداد چادر نیاز است. ما در نقشه‌های خود در محدوده‌‌های دایره‌ای فضای بسته را ترسیم و اطلاعات را استخراج و برآورد کردیم که چند نفر به امدادرسانی و چادر احتیاج دارند.
دولتی با بیان اینکه پیشرفت پروژه به تعداد ساختمان‌های هر شهر وابسته است و باید ساختمان‌ها ژئوکد شوند، گفت: از ۱۳۶۱ شهر در کشور، نقشه ۵۳۰ شهر را دریافت کردیم، اما پیشرفت پروژه به تعداد شهرها نیست بلکه به تعداد ساختمان‌های هر شهر مربوط است، چون تک‌تک ساختمان‌ها باید ژئوکد شوند، به این معنی که باید آدرس تمامی ساختمان‌ها استاندارد و تبدیل به داده شوند.
مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست ادامه داد: برای نمونه در شهر تهران حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار ساختمان و در استانی مانند چهارمحال‌وبختیاری حدود ۲۳۰ هزار ساختمان موجود است ولی پیشرفت پروژه در این دو اصلاً قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به چالش‌های تهیه نقشه و ژئوکد کردن ساختمان‌‌ها گفت: برای پروژه GNAF نیازمند ارتباط آنلاین و نقشه‌های به‌روز هستیم، بنابراین شهرداری‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید نقشه‌های خود را به‌روز کرده و در اختیار پست قرار دهند.
دولتی افزود: هزار و ۳۶۱ شهر با شهرداری در کشور داریم که این شهرداری‌ها موجودیتی مستقل دارند. ما با شهرداری تهران و بسیاری شهرها همکاری لازم را داریم، اما برای همکاری با شهرداری شهرهای دیگر باید به صورت مستقل مذاکره کنیم. با پیگیری‌هایی که از طریق وزارت کشور، وزارت‌ارتباطات و تمام نهادهای متولی و استانداری‌ها انجام دادیم، هماهنگی‌ها با سایر شهرداری‌ها نیز در حال انجام است.
وی ادامه داد: مطابق قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها باید با شرکت پست همکاری‌های لازم را انجام دهند، اما مصوبات داخلی سازمان‌ها سبب شده تا موانعی برای همکاری ایجاد شود. این سازمان‌ها با شرکت ملی پست به مانند شرکت خصوصی برخورد می‌کنند که البته خوشبختانه اکنون همکاری‌ها بهتر شده و به سمت تعامل بیشتر پیش رفتیم.
مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کامل نبودن اقلام آدرسی را از دیگر چالش‌های این پروژه‌ دانست و افزود: برای این پروژه باید اطلاعات توصیفی یک مکان، کامل باشد. مثلاً برای آدرس دادن، اگر پلاک یا نام کوچه قید نشود، مکان مورد نظر یافت نمی‌شود. در برخی از شهرها ۹۰درصد خانه ها پلاک ندارند و معابر جدید هم‌نام یا اصلاً فاقد نام هستند. این مشکلات به شهرداری و شورای شهر مربوط می‌شود و باید آنها اعتباری اختصاص دهند تا پلاک‌ها و معابر تکمیل شوند.
پروژه مدیریت نشانی مکان محور GNAF یکی از پروژه‌هایی است که اجرای آن طی سال‌های گذشته بارها مورد تاکید ریاست جمهوری قرار گرفته و به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. در این پروژه، کدپستی و آدرس استاندارد هرساختمان به موقعیت جغرافیایی آن متصل و به این صورت امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن در کشور فراهم می‌شود.

لباسکار صنعتی کسا