۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | 15:15
کد خبر : 16486

سیمای پاسارگاد؛ پرچمدار آموزش و فرهنگ‌سازی در نظام بانکی

شاید شما نیز در هنگام حضور در شعب برخی بانک‌ها توجه‌تان به نمایشگرهایی جلب شده باشد که تصاویری از مناظر طبیعی اعم از کوه‌ها و جنگل‌ها و حیات وحش یا تیزرهای تبلیغاتی مختلف آن بانک را به‌صورت پیاپی پخش می‌کنند، تصاویری که پس از مدتی به‌ویژه برای مشتریانی که حضور طولانی‌مدت‌تری در شعبه دارند، تکراری، کسل‌کننده و ملال‌آور می‌شود و بیش‌تر حس معطلی و اتلاف وقت را به بیننده القا می‌کند.

به گزارش برداشت روز، در شعب بانک پاسارگاد اما تجربه متفاوتی از تلویزیون داخل شعبه‌ رقم خورده است؛ تلویزیون‌هایی که به‌صورت ۲۴ ساعته و متنوع، اقدام به پخش محتوا می‌کنند. محتوای تدارک‌دیده‌شده برای این تلویزیون‌ها اعم از برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی کارامد، هم برای مشتریانی که طی دقایقی به‌منظور انجام امور بانکی خود در شعبه‌ها حضور دارند و در انتظار هستند، بسیار مفید و کاربردی است و هم برای کارکنان واحدهای مختلف بانک.

 

شاید در این‌جا این سوال پیش بیاید که آیا محتوای مورد نیاز شعب مختلف بانک پاسارگاد در اقصی‌نقاط کشور یکسان است و این شبکه تلویزیونی درون‌سازمانی که به «سیمای پاسارگارد» مشهور است، می‌تواند پاسخگوی نیازهای محتوایی بعضا متفاوت برخی شعب باشد؟ گرچه با توجه به شیوه‌های عملکردی یکپارچه شعب بانک پاسارگارد و پروتکل‌های یکسان این بانک برای شعب خود در استان‌ها، شهرها و محلات مختلف کلان‌شهرها، نیازهای اطلاعاتی و فرهنگی شعب نیز تا حدود بسیاری مشترک هستند، اما سیمای پاسارگاد برای پاسخگویی به نیازهای احتمالی برخی شعب، قابلیت پخش برنامه به‌صورت لحظه‌ای را نیز را دارد و بسته به شرایط می‌تواند با هدایت کارشناسان، برنامه مورد نیاز را در شعبه‌ها پخش کند.

 

بدین‌ترتیب سیمای پاسارگاد، یک رسانه مؤثر در ارایه اطلاعات بانک‌پاسارگاد به مشتریان و سرمایه انسانی ارزشمند این بانک قلمداد می‌شود. فیلم‌های آموزشی این شبکه تلویزیونی درون‌بانکی شامل امور مختلف بانکداری و معرفی محصولات و خدمات بانک می‌شود که با بیانی هرچه صریح‌تر، ساده‌تر و خلاصه‌تر به تشریح مزایا و کاربردهای محصولات و خدمات بانک در حوزه سرویس‌های حضوری و غیرحضوری و بانکداری الکترونیک می‌پردازد و به‌شکلی جامع و مانع و موجز، امور مختلف بانکداری در شعب بانک پاسارگاد و نیز خدماتی همچون اینترنت‌بانک، همراه‌بانک و… را معرفی می‌کند.

 

آموزش نکات امنیتی در هنگام مراجعه مشتریان به شعب و خروج از شعبه، با هدف افزایش امنیت آن‌ها در برابر خطرات احتمالی همچون سرقت، کیف‌قاپی و کلاهبرداری و نیز حفظ امنیت حساب‌های بانکی آن‌ها هنگام انجام آنلاین امور بانکی و پرداخت و واریز اینترنتی در فضای مجازی اعم از سایت‌های فروشگاهی، اپلیکیشن‌های متفرقه و… از دیگر برنامه‌های تلویزیونی کاربردی و مفیدی است که سیمای پاسارگاد در دستور کار خود دارد.

 

در کنار این فیلم‌های آموزشی، در کنداکتور پخش سیمای پاسارگاد، موزیک‌های آرامش‌بخش و کلیپ‌های کوتاه انگیزشی نیز پیش‌بینی شده‌اند تا موجب انبساط خاطر بینندگان در شعب بانک باشند. همچنین در شرایط فعلی که کشورمان مانند دیگر نقاط جهان زیر سایه سنگین بیماری کرونا قرار دارد، فیلم‌های کوتاه آموزشی درخصوص راه‌های جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس کرونا  نیز بخشی از محتوای در حال پخش سیمای پاسارگاد را تشکیل می‌دهد.

 

بنا بر این گزارش، سیمای پاسارگاد نخستین شبکه تلویزیون‌‌های داخل شعب بانک است که در سال ۱۳۸۷ برای اولین‌بار در ایران به‌صورت آزمایشی در تعداد ۲۰ شعبه بانک‌پاسارگاد راه‌اندازی شد. به‌فاصله سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۰ این سامانه به‌منظور بومی‌سازی به‌صورت کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. در نهایت نیز در سال ۱۳۹۳ سیستم مطلوب شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار داخلی آن طراحی و ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

سیستم طراحی‌شده برای این شبکه تلویزیونی در حال حاضر در رده بهترین متدها و برنامه‌های راهبری شبکه در داخل و خارج کشور محسوب می‌شود که علاوه بر بانک پاسارگاد، تعداد زیادی از سازمان‌های بزرگ کشور هم از آن استفاده می‌کنند. این سازمان‌ها پس از مشاهده برنامه‌های سامانه سیمای پاسارگاد در سال‌های اخیر و آشنایی با محیط و نحوه مدیریت این سیستم نسبت به استفاده از سامانه‌ای مشابه برای مجموعه خود علاقه نشان داده و برای آشنایی، آگاهی و بهره‌گیری از روش‌های و دستورالعمل‌های راهبری این شبکه ابراز تمایل کرده‌اند.

 

با گذشت ۱۲ سال از راه‌اندازی آزمایشی شبکه تلویزیون‌‌های داخل شعب بانک پاسارگاد و نیز با گذشت ۶ سال از بهره‌برداری نسخه بومی‌سازی‌شده سیستم سخت‌افزار و نرم‌افزاری این شبکه، امروزه تعداد ۳۶۷ نمایشگر در واحدهای مختلف بانک و گروه مالی پاسارگاد برنامه‌های یکپارچه این رسانه را پخش می‌کنند و روز به روز بر غنای محتوایی برنامه‌های تلویزیونی سیمای پاسارگاد افزوده می‌شود که گام بلند و حرکت رو به جلویی در راستای اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای نظام بانکی کشور بوده، هست و خواهد بود.

 

 

زینب بهادیوند چگینی

لباسکار صنعتی کسا