۲۹ تیر ۱۳۹۹ | 20:49
کد خبر : 15813

نقش پررنگ تیغه سازان در صنعت خودروی کشور

تیغه­ سازی به عنوان یک فناوری تخصصی و مورد استفاده در تمامی صنایع کوچک و بزرگ می­باشد. ضمن توجه به این موضوع که بشر از ابتدای خلقت به ابزارهای برشی نیازمند بوده و استفاده از این ابزارها شاید با عمر بشر برابری ­کند، می­توان گفت که قدمت این صنعت با رویکرد فناورانه و مهندسی به حدود 300 سال قبل و به طراحی و ساخت دستگاه گیوتین برمی­گردد و امروزه به عنوان یک صنعت استراتژیک و بالادستی برای سایر صنایع شناخته می­شود.

این صنعت در ایران و در سال­های قبل از انقلاب، بصورت کارگاه­هایی برای ساخت ابزارهای کوچک برشی و چاقوسازی دست­ساز وجود داشت، اما از اواخر دهه ۶۰ ، مجموعه­های بسیار محدودی در این زمینه فعالیت خود را شروع کردند. در حال حاضر با توجه به دانش فنی بسیار تخصصی و محدود موجود در این زمینه، بخش زیادی از تیغه­های مصرفی در صنایع مختلف از خارج از کشور و بیشتر از کشور­های اروپایی و چین وارد می­شوند. حال آنکه فناوری و توان تولید داخلی قابلیت رفع بیشتر نیاز داخلی وحتی صادرات این محصولات به سایر کشورها را دارد که این مهم نیازمند حمایت واقعی دولت از این صنعت بومی است.

یکی از مهمترین مسائل برای همه صنایع و بخصوص صنایع خودروسازی، بالابردن کیفیت تولید تیغه­های مصرفی­شان است. می­توان گفت که مهم‌ترین پارامترهای تعیین‌کننده کیفیت تیغه، انتخاب صحیح نوع فولاد بر اساس کاربرد، میزان و کیفیت عملیات حرارتی و نیز دقت ابعادی می‌باشند که در زیر به مختصری توضیحات در این خصوص می­پردازیم:

  • گستره بسیار بزرگی از فولادهای ابزاری جهت ساخت ابزار برشی وجود دارد که ترکیب عناصر شیمیایی هریک، تأثیر شگرفی در عملکرد تیغه برشی تولید شده از آن را دارد. انتخاب صحیح نوع فولاد براساس کاربرد تیغه، نیاز به دانش متالورژی بعلاوه تجربه ساخت تیغه دارد که این مهم توسط کارشناسان و متخصصان تیغه­ساز به خوبی انجام و در صورت نیاز، علل استفاده آن نیز برای مشتریان تشریح می‌گردد.
  • عملیات حرارتی و کیفیت این فرآیند نیز بر عملکرد و عمر تیغه تأثیرگذار است. انتخاب نوع عملیات حرارتی، یکنواختی سختی در تمام سطوح تیغه، تناسب میزان سختی براساس کاربرد و نوع برش تیغه و انتقال حرارت یکسان به تیغه در طول انجام عملیات حرارتی، در کیفیت و عمر تیغه بسیار موثر می‌باشند. لذا در این خصوص نیز، استفاده از کوره‌های اتمسفر خلا منجر به تضمین کیفیت تیغه توسط تیغه­سازان می‌گردد.
  • بسته به نحوه نصب تیغه روی دستگاه­ها، ابعاد باید از دقت بالایی برخوردار باشند. مهندسین باتجربه با توجه به نحوه نصب و استفاده تیغه، اقدام به تعیین تولرانس‌های ساخت می‌نمایند. براساس این تولرانس‌ها، دستگاه­هایی که باید عملیات ماشینکاری، سنگزنی، سوراخکاری و … را انجام دهند، تعیین می‌گردد.

با توجه به اینکه بسیاری از تیغه­های مورد نیاز در صنایع از محل واردات تامین می­شوند و این در حالی است که توان ساخت در کشور وجود دارد؛ از این رو حمایت جدی مسئولین برای عدم اجازه واردات بر اساس قانون حمایت از تولیدات داخلی و همچنین شرط اعلام عدم ساخت در صورت اقدام برای ثبت سفارش واردات ضروری است. همچنین تشکیل اتحادیه و انجمن صنفی تیغه­سازان برای مطالبه خواسته­های فعالان این صنعت نیز از اولویت های آن است.

محصولات تولیدی این صنعت بر اساس سفارش­گذاری توسط صنایع و قابل استفاده در تمامی صنایع می­باشد؛ لیکن بطور تخصصی و در صنایع خودروسازی، انواع تیغه­های گیوتین، تیغه­های رول­بُر، سنبه و ماتریس خم­کن بِرِک، سنبه و ماتریس­های پانچ، گیوتین­های گرمکار و سردکار، گیوتین میلگرد­بُر، نبشی­بُرها، لوله­بُرها، خردکُن­ها، انواع قالب­های دقیق سنبه و ماتریس و … قابل تولید در داخل کشور می­باشند.

“شرکت تیغه­های صنعتی تفتان” با استفاده از نیروهای متخصص با تجربه­ای ۴۰ ساله در ساخت انواع تیغه­های صنعتی فولادی تا طول ۴٫۵ متر و قطر ۶۰ سانتیمتر و نیز قالب­های دقیق سنبه و ماتریس و با هدف بومی‌سازی و بالابردن توان تولید داخلی در حال حاضر توانایی تولید بیش از ۳ هزار نوع تیغه و انواع قالب­های سفارشی را دارد و با تولیدات خود ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور به استقلال صنایع داخلی کمک می کند، ضمن آنکه تمامی محصولات تولیدی این شرکت با استفاده از مواد اولیه استاندارد تولید شده و دارای تضمین کیفیت ساخت تا تعویض کامل است. صنعت تیغه­سازی به دلیل سفارشی بودن در همه جای جهان صنعتی فناورانه و آمیخته با هنر است.

با توجه به اینکه صنایع خودروسازی با سرمایه­گذاری­های بسیار کلان ایجاد می­شوند و توقف خط تولید این صنایع بدلیل عدم عملکرد صحیح یک تیغه می­تواند خسارات زیادی برای این صنایع به بار آورد، و نیز به منظور بالاتر بردن کیفیت محصولات تولیدی قابل استفاده در این صنایع، راهکار پیشنهادی شرکت تیغه­های صنعتی تفتان برای محقق شدن این موضوع را بازدید دقیق نقاط برش در خط تولید آن­ها توسط کارشناسان مجرب این شرکت می­داند. لذا در این خصوص این شرکت آمادگی دارد تا با هماهنگی و همکاری شرکت­ها و کارخانجات مشغول در صنایع خودروسازی، ضمن انجام بازدید میدانی، در جهت کمک به رفع نیازهای آن شرکت­های محترم در زمینه انواع تیغه­های برشی و قالب­های سنبه و ماتریس خدمات لازم را ارائه نماید.

دکتر مجید سلطانی شیرازی ـ مدیر عامل شرکت تیغه­های صنعتی تفتان ـ تیرماه ۱۳۹۹

لباسکار صنعتی کسا