۱۵ تیر ۱۳۹۹ | 20:35
کد خبر : 13770

با غیرحضوری شدن اعتبارسنجی دفترچه‌های درمان مراجعه مردم به شعب کاهش چشم گیری داشته است

رییس مرکز فناوری اطلاعات و آمار و محاسبات سازمان تامین‌اجتماعی در گفت و گو با آتیه نو خبر داد که با غیرحضوری شدن اعتبارسنجی دفترچه‌های درمان مراجعه مردم به شعب کاهش چشم گیری داشته است.

به گزارش برداشت روز، رییس مرکز فناوری اطلاعات و آمار و محاسبات سازمان تامین‌اجتماعی، با اعلام اینکه با غیرحضوری شدن اعتبارسنجی دفترچه‌های درمان از اول خرداد  با اجرای این طرح  ۳۹ میلیون مراجعه که در طول سال به مراکز بیمه‌ای تامین‌اجتماعی انجام می شد حذف شده  است، تصریح کرد: اقدام بعدی در راستای خدمات غیرحضوری، حذف دفترچه‌های درمان در سراسر کشور است.

علی‌اکبر ربیع‌زاده، با بیان اینکه حوزه بیمه سازمان تامین‌اجتماعی بیشترین مراجعه‌کننده را دارد، افزود: سالیانه بیش از ۹۷ میلیون‌بار مراجعه در سطح شعب بیمه‌ای و کارگزاری‌ها برای دریافت خدمات بیمه‌ای اتفاق می‌افتد.  وی در گفت‌وگو با آتیه‌نو، اظهار کرد: همچنین حدود ۵۵ درصد مراجعه‌ به سازمان در بخش بیمه‌ای مربوط به امور دفترچه مانند تامین اعتبار، تجدید، تعویض و صدور آن است و از مجموع ۹۷ میلیون مراجعه به شعب بیمه‌ای حدود ۳۹ میلیون مراجعه تنها برای تامین اعتبار دفترچه انجام می‌شود. رییس مرکز فناوری اطلاعات و آمار و محاسبات سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به تاکید مدیرعامل سازمان بر ارائه خدمات غیرحضوری به‌ویژه در زمینه امور پرمراجعه، گفت: نخستین اقدام در این راستا در زمینه استحقاق‌سنجی درمان یا استعلام اعتبار دفترچه‌های درمانی مورد نظر قرار گرفت و پس از تمهیدات لازم، بر اساس برنامه زمان‌بندی‌‌شده مقدمات برای حذف اعتبارسنجی حضوری دفترچه فراهم و از اول خرداد عملیاتی شد.  ربیع‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه اقشار تحت پوشش سازمان از منظر اقتصادی، اجتماعی، تحصیلی و… در سطوح مختلف قرار دارند، راهبرد طرح مبتنی بر این اصل بود که شرایطی ایجاد شود تا همه مردم و بیمه‌‌‌شده‌ها بتوانند از این خدمات غیرحضوری استفاده کنند.  وی با اشاره به جامعه هدف در طرح اعتبارسنجی که شامل بیمه‌‌شده‌ها و پزشکان و مراکز درمانی بودند، افزود: علاوه بر جمعیت بیش از ۴۳ میلیون نفری زیر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی، ۴۸ هزار مرکز درمانی و پزشک طرف قرارداد وجود دارد که لازم بود همه این گروه‌ها از آموزش‌های لازم برای استفاده از این سرویس جدید برخوردار شوند. از این‌رو کلید آموزش طرح در حوزه روابط‌عمومی سازمان زده شد و در حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی نیز این اقدام تحقق یافت؛ سپس برای اطلاع‌رسانی در سطح گسترده، از امکانات رسانه ملی برای پوشش خبری لازم برای شناسایی این طرح بهره‌برداری شد. همچنین با تهیه بروشور، پمفلت، استند اطلاع‌رسانی و غیره برای حوزه‌های مختلف بیمه‌ای و درمانی کارکنان و مراجعه‌کننده‌ها از نحوه استعلام غیرحضوری دفترچه‌های درمان مطلع شدند. این اطلاع‌رسانی توانست شرایطی را فراهم کند که از ابتدای خرداد تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار استعلام اعتبار دفترچه درمانی انجام شود.

 

استعلام‌سنجی در پذیرش بیماران وقفه ایجاد نمی‌کند

وی همچنین در خصوص اینکه آیا استعلام اعتبارسنجی دفترچه‌ها در مراکز درمانی سبب ایجاد وقفه در پذیرش بیماران نمی‌شود، اظهار کرد: چنانچه در زمان واحد ۷۰۰ نفر استعلام اعتبار دفترچه را انجام دهند، سامانه‌های الکترونیک سازمان این ظرفیت را دارا است که پاسخگو باشد. یعنی در هر ساعت می‌توان ۵/۲ میلیون استعلام پاسخ‌دهی کرد. این در حالی است که در مدت بیش از یک ماه که از روش استعلام غیرحضوری می‌گذرد، هنوز تعداد درخواست‌ها به این میزان نرسیده و بنابراین مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. رییس مرکز فناوری اطلاعات و آمار و محاسبات سازمان تامین‌اجتماعی، گفت: همچنین فرایند استعلام طوری طراحی شده که دریافت نتیجه زمان‌بر نباشد و در مدت کمتر از ۲۰ ثانیه پاسخ داده شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی از سال ۹۶ تاکنون حذف دفترچه درمان انجام شده و بحث استحقاق‌سنجی با ورود کدملی مراجعه‌کننده‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود و از این‌ رو در این مراکز مشکلی برای اجرای طرح وجود ندارد و در مراکز غیرملکی و طرف‌های قرارداد مانند داروخانه‌ها، مراکز پاراکلینیک و بیمارستان‌ها سامانه اینترنتی به طور مجزا تعبیه شده و بستر کار طوری طراحی شده که به محض ورود کدملی وضعیت اعتبار دفترچه‌ها بدون فوت وقت نمایان می‌شود. ربیع‌زاده تاکید کرد: از طرفی  سامانه استعلام اعتبار دفترچه‌های درمان به طور روزانه رصد و مونیتورینگ می‌شود تا اطمینان حاصل شود که اختلالی وجود ندارد و مراکز درمانی در ارائه خدمت به مردم دچار مشکل نمی‌شوند.

 

افزایش سرعت رسیدگی به بیماران

وی یکی از کلیدی‌ترین نتایج غیرحضوری شدن اعتبارسنجی دفترچه‌های درمان را ایجاد آرامش برای بیمارانی برشمرد که نیازمند برخورداری از خدمات درمانی در شرایط بحرانی هستند و افزود: بسیاری از مردم هنگام اضطرار سراغ دفترچه خود می‌روند. چنانچه در آن زمان متوجه شوند دفترچه اعتبار ندارد، در اولین اقدام باید اعتبار آن را آن هم در شرایط بحرانی تمدید کنند و حذف این روند یکی از کلیدی‌ترین نکات طرح است. از سوی دیگر با غیرحضوری شدن این خدمت، ۳۹ میلیون سفر درون‌شهری به طور کامل حذف شد؛ این به این معناست که ترافیک، آلودگی هوا، ازدحام شعب، هزینه‌ تردد و… کم شده است.  او اظهار کرد: بحث دیگر ایجاد رضایت جامعه بیش از ۴۳ میلیون نفری بیمه‌شدگان و مخاطبان تامین‌اجتماعی است. با این طرح فرایند بهره‌گیری از سرویس‌ها و خدمات تامین‌اجتماعی کوتاه‌تر شده و رضایتمندی ایجاد می‌شود. از طرفی هزینه‌های جاری تامین‌اجتماعی نیز کاهش می‌یابد؛ زیرا در برخی از دفترچه‌ها محلی برای تامین‌ اعتبار دفترچه وجود ندارد و این دفاتر باید عوض شود و نیز گروهی از بیمه‌شدگان خاص مانند بیمه اختیاری و مشاغل آزاد برای پرداختی که انجام می‌دهند، باید برای تعویض دفترچه مراجعه کنند و اینها هزینه‌هایی است که بر دوش سازمان قرار داشت. مهمتر اینکه امکان هرنوع جعل و سوءاستفاده از دفاتر درمانی از بین می‌رود.

 

برنامه حذف دفترچه‌های درمان در آینده‌ای نزدیک

ربیع‌زاده یکی از مهمترین برنامه‌های آینده سازمان در حوزه خدمات غیرحضوری را حذف دفترچه‌های درمان برشمرد و گفت: اقدام بعدی در راستای خدمات غیرحضوری، حذف دفترچه‌های درمان در سراسر کشور است. یعنی وسیله‌ای به نام دفترچه تامین‌اجتماعی نداشته باشیم. همچنین بر اساس تاکیدات مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در نظر است حدود ۷۰ درصد از مراجعه حضوری به شعب و کارگزاری‌های تامین‌اجتماعی کاهش یابد. برای این منظور بر اساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان کمیته‌ای تحت عنوان کمیته تحول دیجیتال در سازمان شکل گرفته که اهداف خدمات الکترونیک سازمان در قالب آن پیگیری می‌شود.

 

روش‌های استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچه‌های درمان

او با اعلام اینکه ۶ روش برای استعلام اعتبار دفترچه‌های درمانی طراحی شده است، افزود: سه روش بدون نیاز به اینترنت و از طریق گوشی‌های موبایل حتی گوشی‌های غیرهوشمند انجام می‌شود و سه روش نیز در بستر اینترنت قابل اجرا است.  به گفته ربیع‌زاده روش‌های مبتنی بر استفاده از کدهای دستوری (USSD) و نیز روش‌های اینترنتی استعلام اعتبار دفترچه به شرح زیر است: (صفحه کلید موبایل برای ورود اعداد باید به زبان انگلیسی باشد)

۱) شماره‌گیری کد دستوری

(#‌‌ ۱*۱۴۲۰*۴*) ورود کدملی – مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه همراه با کد پیگیری

۲) شماره‌گیری کد دستوری (۱۴۲۰# *۴*) انتخاب اعتبار دفترچه درمان – ورود کدملی و مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه همراه با کد پیگیری

۳) شماره‌گیری کد دستوری (۱۶۶۶#‌‌*) انتخاب اعتبار دفترچه – ورود کدملی و مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه

۴) سامانه اینترنتی به آدرس

(https://medical.tamin.ir) ورود کد ملی – مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه

۵) سامانه اینترنتی به آدرس

(http://pwa.tamin.ir) ورود کد ملی- مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه

۶) استفاه از اپلیکیشن موبایل و ورود به سایت (http//tamin.ir) اسکن بارکد دفترچه از طریق دوربین گوشی – مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه

رییس مرکز فناوری اطلاعات و آمار و محاسبات سازمان تامین‌اجتماعی تصریح کرد: چنانچه بیمه‌شده‌ها، مراکز درمانی و پزشکان طرف قرارداد در هر مرحله از استعلام دچار مشکل شوند، می‌توانند با مرکز ارتباطات مردمی سازمان به شماره (۱۴۲۰) تماس گرفته و از راهنمایی لازم برخوردار شوند.

لباسکار صنعتی کسا