۲۳ دی ۱۳۹۸ | 16:11
کد خبر : 1311

مدیر عامل بانک مسکن خبرداد/ اعطای ۶۰ هزار فقره تسهیلات مسکن به زوجین

یوسف دهقانی -رحیمی‌انارکی در خصوص آخرین وضعیت صندوق پس‌انداز یکم تا ۱۸ دی ماه نیز گفت:‌ تعداد واحدهایی که از تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز یکم استفاده کرده‌اند ۱۴۰ هزار واحد است که مجموع مبلغ اعطایی ۱۰۹ هزار میلیارد ریال بوده است و تعداد واحدهای تسهیلاتی برای زوجین ۶۰ هزار واحد بوده و مبلغ اعطایی به زوجین ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده است.
ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در نشست خبری که به مناسبت آغاز هشتاد ودومین سال فعالیت برگزارشد به تشریح عملکرد بانک پرداخت و افزود:
۶۴۲ هزار فقره افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم داشته‌ایم که امسال ۱۰۸ هزار فقره از سوی متقاضیان و دارندگان حساب اخذ شده است.

وی با اشاره به این که کماکان روند استفاده از تسهیلات مسکن نسبتا مطلوب است و در هفته‌های اخیر تعداد مشتریان از حساب پس‌انداز یکم و تعداد واحدهای خریداری شده بالای هزار واحد بوده است اظهار داشت: این روند با توجه به شرایط کنونی بازار مسکن روند مطلوبی است؛ نسبت به مدت مشابه قبل و ۱۰ ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش بر روی تعداد واحدهای مسکونی داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه بانک مسکن در ۸۰ سال گذشته تأثیرات مناسب و اثرگذاری در تأمین مالی مسکن برای اقشار متوسط داشته است،‌گفت: در ۸۱ سال گذشته بانک رهنی و سپس بانک مسکن توانسته ۱۰ میلیون واحد مسکونی را تأمین مالی از جهت خرید و احداث مسکن کند.

وی با بیان اینکه یک میلیون واحد مسکونی در دوره بانک رهنی انقلاب تا قبل از انقلاب تا سال ۵۸ و ۹ میلیون واحد مسکونی بعد از انقلاب در ۴۱ سال گذشته تأمین مالی شده است و این نشان می‌دهد بانک مسکن با توجه به افزایش جمعیت توانسته با شرایط جدید خود را تطبیق بدهد.

رحیمی‌انارکی ادامه داد: موفق شدیم در این مدت در خانه‌دار شدن یک سوم خانوارهای شهری موفق عمل کنیم و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را در قالب منابع مالی عملیاتی کنیم.

وی در خصوص عملکرد بانک مسکن در سال جاری گفت:‌در سال جاری کل تسهیلات عرضه اعطایی پرداخت شده ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد رشد داشته است از این تسهیلات در حوزه مسکن ۱۷۱ هزار میلیارد ریال است که از لحاظ مبلغ ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
وی همچنین با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن گفت: بر اساس این مصوبه و در راستای افزایش اثربخشی تسهیلات خرید مسکن نسبت به ارزش املاک مسکونی و تسهیل در شرایط خانه‌دار شدن مردم در شهرهای مختلف کشور، سقف تسهیلات از محل اوراق مسکن افزایش پیدا کرد. سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق، در تسهیلات انفرادی به ترتیب ۱۰۰، ۸۰ و ۶۰ میلیون تومان و در تسهیلات زوجین به ترتیب ۲۰۰، ۱۶۰ و ۱۲۰ میلیون تومان (زوج و زوجه هر کدام تا سقف ۱۰۰، ۸۰ و ۶۰ میلیون تومان) شده است.

مدیر عامل بانک مسکن افزود: سقف های جدید تسهیلات اوراق مسکن به واحدهای مسکونی با حداکثر قدمت ۲۵ سال ساخت تعلق می گیرد اما در املاک با قدمت بیش از ۲۵ سال ساخت و حداکثر تا ۳۰ سال، سقف تسهیلات در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق در تسهیلات انفرادی به ترتیب ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان و در تسهیلات زوجین نیز به ترتیب ۱۶۰، ۱۲۰ و ۸۰ میلیون تومان (زوج و زوجه هر کدام تا سقف ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان) است.

رحیمی انارکی درباره بخش دیگری از مصوبه شورای پول و اعتبار گفت: همچنین سقف تسهیلات جعاله تعمیر یا تکمیل هر واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.
مدیر عامل بانک مسکن در ادامه از طرح افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان برای پوشش ۸۰ درصد از هزینه های ساخت و ساز خبر داد و گفت در صورتی که این طرح توسط بانک مرکزی تصویب و در شورای پول و اعتبار نیز مصوب شود، سازندگانی که ۲۰ درصد از پروژه های ساختمانی خود را پیش برده و تامین مالی کرده باشند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
رحیمی انارکی درباره تامین مالی طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: بانک مسکن آماده است پوشش تسهیلاتی ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در این طرح را برعهده بگیرد که البته تا کنون تفاهم نامه برای ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی با ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) به عنوان متولی ساخت این تعداد واحد در طرح اقدام ملی انجام شده است و بزودی تفاهم نامه لازم برای ساخت ۵۰ هزار واحد دیگر نیز منعقد خواهد شد.
مدیر عامل بانک مسکن به فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی بانک مسکن با هدف کاهش عوارض سوءمصرف انرژی نیز اشاره کرد و گفت: وظیفه خودمان می دانیم با راه اندازی کمپین های آب و خاک و هوا و اقلیم، مردم را به مراقبت و حفاظت بیشتر از دارایی های طبیعی کشور فرابخوانیم.
در ادامه این نشست روزبه ظهیری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن با بیان اینکه این شرکت از ابتدای تاسیس تا کنون ۶۰ هزار واحد مسکونی در ۳۶ نقطه کشور احداث کرده و واحدهای فروخته شده از بهترین کیفیت در مقایسه با ساختمان های منطقه برخوردار بوده است به طرح آباد که به تازگی به اجرا درآمده است اشاره کرد و گفت: در این طرح برنامه ساخت ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی وجود دارد که کلنگ ساخت ۲۵۰۰ واحد از آنها به زمین زده شده است.
.

لباسکار صنعتی کسا