۰۹ تیر ۱۳۹۹ | 19:59
کد خبر : 13012

بسته جهش تولید باز شد

مدیر دوره‌های تخصصی و کاربردی سازمان مدیریت صنعتی در آستانه روز ملی صنعت و معدن از رونمایی بسته جهش تولید ویژه بنگاه ها به همت سازمان متبوع خود، خبر داد.

*** رونمایی از بسته جهش تولید

 

به گزارش برداشت روز، به نقل از خبرگزاری صنایع، سیدعلیرضا شجاعی در گفتگوی اختصصاصی با خبرنگار این خبرگزاری پیرامون این خبر، اظهار داشت:

این بسته ماهیت آموزشی مشاوره‌ای دارد و کاملا کاربردی و نتیجه گرا و مبتنی بر نیم قرن تجربه سازمان مدیریت صنعتی بوده و با همکاری انجمن مهندسی صنایع ایران طراحی شده است.

 

*** ماموریت سازمان مدیریت صنعتی

 

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت صنعتی حدود ۶۰ سال پیش برای حل مشکلات بنگاه‌ها در دوران رکود و بحران تاسیس شد، گفت:

این سازمان بهبود بنگاه‌های اقتصادی اعم از صنعتی، معدنی، صنفی، خدماتی و تجاری را هدفگذاری کرده و سه مأموریت مهم حسن اداره، تقلیل هزینه و افزایش تولید بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ به ویژه در بخش خصوصی را در اساسنامه و دستور کار خود قرار داده است.

 

*** ماهیت بسته جهش تولید

 

مدیر دوره‌های تخصصی و کاربردی سازمان مدیریت صنعتی در ادامه تصریح کرد:

با توجه به سال جهش تولید و تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور، همچنین برنامه سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص جهش تولید، بسته آموزشی مشاوره ای جهش تولید در مدیریت دوره‌های تخصصی و کاربردی سازمان مدیریت صنعتی تدوین شد

این بسته بر اساس برخی اطلاعات حاصل از پژوهش‌های صورت گرفته طی سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در دنیا و بررسی وضعیت بنگاه‌های داخلی طراحی شده و ترکیبی از موضوعات مدیریت، منابع انسانی، بازرگانی و بازاریابی، تولید و عملیات و مالی است که به نوعی چالش‌های مهم امروز بنگاه های ایرانی برای تحقق جهش تولید است.

در این بسته، منتخبی از ابزارهای پرکاربرد مدیریت و مهندسی صنایع که می‌تواند به بهبود کمی و کیفی تولید کمک شایانی کند ارائه شده است.

 

*** تکنیک‌ها و ابزارهای بسته جهش تولید

 

شجاعی در ادامه پیرامون تکنیک‌ها و ابزارهای بکارگرفته شده در این بسته، بیان داشت:

برخی تکنیک‌ها و ابزارهای بکارگرفته شده برای واحدهای تولیدی و خدماتی در این بسته شامل مهندسی ارزش (VE)، کشف و حل خلاق مسأله، نوآوری نظام یافته (TRIZ) و خلق یک محصول جدید، تعالی سازمانی، ناب سازی (Lean)، مدیریت و بهبود فرآیندهای کسب و کار (BPM)، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و تصمیم گیری هوشمندانه در محیط ناپایدار، می‌باشد که برخی از تکنیک‌ها به رهبری بنگاه مرتبط است و برخی به ساختار و تعدادی هم بهینه سازی عملکرد واحد تولیدی و خدماتی را مورد توجه قرار می دهد.

تکنیک‌ها و ابزارهای بکارگرفته شده در این بسته، بصورت یکپارچه بنگاه‌ها را از یک سو به سمت کاهش قیمت تمام شده سوق می‌دهد و از سوی دیگر به افزایش تولید منجر می‌شود.

بطور مثال با پیاده سازی یکی از این ابزارها ضمن کاهش هزینه، کیفیت تولید حفظ یا حتی ارتقا می یابد و با تکنیک دیگر، اتلاف‌ها در تولید و حلقه‌های قبل و بعد آن شناسایی و حذف می‌شود.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد:

این بسته علاوه بر کمک به بنگاه‌های فعلی در جهت جهش تولید، می‌تواند به احیاء بنگاه‌های راکد نیز کمک کند.

 

*** واحدهای تولیدی در مسیر جهش تولید

 

مدیر دوره‌های تخصصی و کاربردی سازمان مدیریت صنعتی در پایان اظهارات خود پیرامون بسته جهش تولید اعلام آمادگی کرد تا با حمایت و پشتیبانی وزارت صنعت به ویژه معاونت امور صنایع، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و تشکل های تخصصی، تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی و خدماتی در سراسر کشور در مسیر احیا، رونق و جهش تولید قرار گیرند.

لباسکار صنعتی کسا